Perbandingan faktor penyumbang stres dalam kalangan guru pendidikan jasmani sekolah menengah berdasarkan demografi di Selangor, Malaysia

Tujuan: Kajian ini dilaksanakan untuk mengenal pasti faktor penyumbang stres dalam kalangan guru Pendidikan Jasmani sekolah menengah di Selangor, Malaysia dan perbandingan faktor penyumbang stres berdasarkan demografi. Kaedah: Reka bentuk kajian rentasan (cross-sectional) dipilih dalam mengendali...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Ab Wahid, Mohd Khairudin
Format: Thesis
Language:English
Published: 2019
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/90586/1/FPP%202020%208%20IR.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-upm-ir.90586
record_format uketd_dc
spelling my-upm-ir.905862021-08-19T01:11:55Z Perbandingan faktor penyumbang stres dalam kalangan guru pendidikan jasmani sekolah menengah berdasarkan demografi di Selangor, Malaysia 2019-09 Ab Wahid, Mohd Khairudin Tujuan: Kajian ini dilaksanakan untuk mengenal pasti faktor penyumbang stres dalam kalangan guru Pendidikan Jasmani sekolah menengah di Selangor, Malaysia dan perbandingan faktor penyumbang stres berdasarkan demografi. Kaedah: Reka bentuk kajian rentasan (cross-sectional) dipilih dalam mengendalikan kajian tinjauan secara rentasan. Kajian melibatkan responden (n=258) 128 guru lelaki dan 130 guru perempuan opsyen Pendidikan Jasmani dan Sains Sukan yang mengajar Pendidikan Jasmani sekolah menengah di Selangor. Instrument soal selidik digunakan dengan format likert-scale enam konstruk iaitu dilema kerjaya, perkembangan kerjaya, salah konsep kerjaya, keadaan persekitaran kerja, hubungan dalam pekerjaan dan status personal. Analisis statistik deskriptif, Ujian-t tidak bersandar dan ANOVA sehala digunakan bagi menghuraikan dapatan kajian. Dapatan: Lima faktor dikenal pasti sebagai penyumbang stres iaitu keadaan perkembangan kerjaya mencatatkan (M=34.77, SD=4.48), dilema kerjaya nilai (M=35.26, SD=5.17), keadaan persekitaran kerja dengan (M=22.52, SD=3.58), salah konsep kerjaya (M=23.42, SD=4.03) dan hubungan dalam pekerjaan (M=27.09, SD=2.87). Manakala dapatan kajian perbandingan penyumbang stres dalam kalangan guru PJ berdasarkan jantina menunjukkan perbezaan yang signifikan dengan nilai faktor penyumbang stres perkembangan kerjaya berdasarkan jantina, perempuan (M=34.80, SD=4.84) lelaki (M=35.72, SD=5.45) dengan t(256)=0.271, p=0.008<0.05. Faktor penyumbang stres salah konsep kerjaya dengan pengalaman mengajar menunjukkan perbezaan yang signifikan dengan nilai F(3, 254)=3.95, p=0.009<0.05. Perbezaan faktor penyumbang stres keadaan persekitaran kerja berdasarkan umur menunjukkan perbandingan nilai F(2, 255)=3.524, p=0.031<0.05. Seterusnya terdapat perbezaan yang signifikan faktor penyumbang stres salah konsep kerjaya berdasarkan gaji dengan nilai F(3, 254)=2.763, p=0.043<0.05. Begitu juga terdapat perbezaan yang signifikan pada tiga faktor penyumbang stres guru PJ iaitu dilema kerjaya F(2, 255)=3.857, p=0.022<0.05, manakala keadaan persekitaran kerja F(2, 255) = 3.158, p=0.044<0.05, serta faktor hubungan dalam pekerjaan F(2, 255)=4.817, p=0.009<0.05 berdasarkan kelulusan akademik. Kesimpulannya: Pihak yang berkaitan perlu mengambil langkah yang bersesuaian bagi mengatasi dan mengurangkan perbezaan faktor penyumbang stres guru Pendidikan Jasmani di Selangor terutama pada kalangan guru PJ perempuan yang menghadapi stres kerja yang lebih tinggi berbanding guru PJ perempuan. Ini perlu dilakukan kerana guru merupakan aset negara yang penting dalam pembentukan generasi cemerlang. High school teachers - Job stress Teachers - Job stress - Selangor - Malaysia Teaching - Psychological aspects 2019-09 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/90586/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/90586/1/FPP%202020%208%20IR.pdf text en public masters Universiti Putra Malaysia High school teachers - Job stress Teachers - Job stress - Selangor - Malaysia Teaching - Psychological aspects Soh, Kim Geok
institution Universiti Putra Malaysia
collection PSAS Institutional Repository
language English
advisor Soh, Kim Geok
topic High school teachers - Job stress
Teachers - Job stress - Selangor - Malaysia
Teaching - Psychological aspects
spellingShingle High school teachers - Job stress
Teachers - Job stress - Selangor - Malaysia
Teaching - Psychological aspects
Ab Wahid, Mohd Khairudin
Perbandingan faktor penyumbang stres dalam kalangan guru pendidikan jasmani sekolah menengah berdasarkan demografi di Selangor, Malaysia
description Tujuan: Kajian ini dilaksanakan untuk mengenal pasti faktor penyumbang stres dalam kalangan guru Pendidikan Jasmani sekolah menengah di Selangor, Malaysia dan perbandingan faktor penyumbang stres berdasarkan demografi. Kaedah: Reka bentuk kajian rentasan (cross-sectional) dipilih dalam mengendalikan kajian tinjauan secara rentasan. Kajian melibatkan responden (n=258) 128 guru lelaki dan 130 guru perempuan opsyen Pendidikan Jasmani dan Sains Sukan yang mengajar Pendidikan Jasmani sekolah menengah di Selangor. Instrument soal selidik digunakan dengan format likert-scale enam konstruk iaitu dilema kerjaya, perkembangan kerjaya, salah konsep kerjaya, keadaan persekitaran kerja, hubungan dalam pekerjaan dan status personal. Analisis statistik deskriptif, Ujian-t tidak bersandar dan ANOVA sehala digunakan bagi menghuraikan dapatan kajian. Dapatan: Lima faktor dikenal pasti sebagai penyumbang stres iaitu keadaan perkembangan kerjaya mencatatkan (M=34.77, SD=4.48), dilema kerjaya nilai (M=35.26, SD=5.17), keadaan persekitaran kerja dengan (M=22.52, SD=3.58), salah konsep kerjaya (M=23.42, SD=4.03) dan hubungan dalam pekerjaan (M=27.09, SD=2.87). Manakala dapatan kajian perbandingan penyumbang stres dalam kalangan guru PJ berdasarkan jantina menunjukkan perbezaan yang signifikan dengan nilai faktor penyumbang stres perkembangan kerjaya berdasarkan jantina, perempuan (M=34.80, SD=4.84) lelaki (M=35.72, SD=5.45) dengan t(256)=0.271, p=0.008<0.05. Faktor penyumbang stres salah konsep kerjaya dengan pengalaman mengajar menunjukkan perbezaan yang signifikan dengan nilai F(3, 254)=3.95, p=0.009<0.05. Perbezaan faktor penyumbang stres keadaan persekitaran kerja berdasarkan umur menunjukkan perbandingan nilai F(2, 255)=3.524, p=0.031<0.05. Seterusnya terdapat perbezaan yang signifikan faktor penyumbang stres salah konsep kerjaya berdasarkan gaji dengan nilai F(3, 254)=2.763, p=0.043<0.05. Begitu juga terdapat perbezaan yang signifikan pada tiga faktor penyumbang stres guru PJ iaitu dilema kerjaya F(2, 255)=3.857, p=0.022<0.05, manakala keadaan persekitaran kerja F(2, 255) = 3.158, p=0.044<0.05, serta faktor hubungan dalam pekerjaan F(2, 255)=4.817, p=0.009<0.05 berdasarkan kelulusan akademik. Kesimpulannya: Pihak yang berkaitan perlu mengambil langkah yang bersesuaian bagi mengatasi dan mengurangkan perbezaan faktor penyumbang stres guru Pendidikan Jasmani di Selangor terutama pada kalangan guru PJ perempuan yang menghadapi stres kerja yang lebih tinggi berbanding guru PJ perempuan. Ini perlu dilakukan kerana guru merupakan aset negara yang penting dalam pembentukan generasi cemerlang.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Ab Wahid, Mohd Khairudin
author_facet Ab Wahid, Mohd Khairudin
author_sort Ab Wahid, Mohd Khairudin
title Perbandingan faktor penyumbang stres dalam kalangan guru pendidikan jasmani sekolah menengah berdasarkan demografi di Selangor, Malaysia
title_short Perbandingan faktor penyumbang stres dalam kalangan guru pendidikan jasmani sekolah menengah berdasarkan demografi di Selangor, Malaysia
title_full Perbandingan faktor penyumbang stres dalam kalangan guru pendidikan jasmani sekolah menengah berdasarkan demografi di Selangor, Malaysia
title_fullStr Perbandingan faktor penyumbang stres dalam kalangan guru pendidikan jasmani sekolah menengah berdasarkan demografi di Selangor, Malaysia
title_full_unstemmed Perbandingan faktor penyumbang stres dalam kalangan guru pendidikan jasmani sekolah menengah berdasarkan demografi di Selangor, Malaysia
title_sort perbandingan faktor penyumbang stres dalam kalangan guru pendidikan jasmani sekolah menengah berdasarkan demografi di selangor, malaysia
granting_institution Universiti Putra Malaysia
publishDate 2019
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/90586/1/FPP%202020%208%20IR.pdf
_version_ 1747813638490554368