Penilaian Guru Pendidikan Seni Terhadap Kreativiti Catan Pelajar

Matlamat utama kajian ialah untuk melihat penilaian guru Pendidikan Seni terhadap kreativiti catan pelajar. Ianya juga bertujuan untuk mengenalpasti kriteria penilaian catan guru Pendidikan Seni serta melihat perhubungan latihan Pendidikan Seni dan kreativiti guru Pendidikan Seni. Kajian ini me...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Chua, Yan Piaw
Format: Thesis
Language:English
Malay
Published: 1998
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9062/1/FPP_1998_66_A.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-upm-ir.9062
record_format uketd_dc
spelling my-upm-ir.90622011-01-04T08:28:45Z Penilaian Guru Pendidikan Seni Terhadap Kreativiti Catan Pelajar 1998-11 Chua, Yan Piaw Matlamat utama kajian ialah untuk melihat penilaian guru Pendidikan Seni terhadap kreativiti catan pelajar. Ianya juga bertujuan untuk mengenalpasti kriteria penilaian catan guru Pendidikan Seni serta melihat perhubungan latihan Pendidikan Seni dan kreativiti guru Pendidikan Seni. Kajian ini merupakan kajian deskriftjf menggunakan alat Ujian Kreatif Figural Torrance dan Alat Penilaian Catano Alat Ujian Kreatif Figural Torrance digunakan untuk memperolehi indeks kreativiti guru manakala Alat Penilaian Catan digunakan untuk menggumpul maklumat tentang markah catan dan kriteria penilaian catan. Seramai 34 orang guru Pendidikan Seni terlatih dan 45 orang guru Pendidikan Seni tidak terlatih dari 22 buah sekolah menengah daerah Hulu Langat dipilih sebagai subjek kajian. Enam kriteria penilaian catan guru Pendidikan Seni telah dikenalpasti melalui kajian ini, iaitu kemahiran melukis, kekemasan, kecantikan, kreativiti, logik dan tajuk. Kemahiran melukis dan kekemasan dianggap sebagai kriteria penilaian catan yang paling penting oleh guru-guru Pendidikan Seni. Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa guru Pendidikan Seni terlatih Jebih mementingkan kreativiti daJam catan pelajar daripada guru Pendidikan Seni tidak terlatih. Kreativiti dianggap sebagai kriteria penilaian yang ketiga penting oleh guru Pendidikan Seni terlatih manakala guru Pendidikan Seni tidak terlatih menganggap kreativiti sebagai kriteria penilaian catan yang kurang penting sekali di antara keenam-enam kriteria Penilaian catan tersebut. Art teachers - Malaysia - Evaluation - Case studies 1998-11 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9062/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9062/1/FPP_1998_66_A.pdf application/pdf en public masters Universiti Putra Malaysia Art teachers - Malaysia - Evaluation - Case studies Faculty of Educational Studies Malay
institution Universiti Putra Malaysia
collection PSAS Institutional Repository
language English
Malay
topic Art teachers - Malaysia - Evaluation - Case studies


spellingShingle Art teachers - Malaysia - Evaluation - Case studies


Chua, Yan Piaw
Penilaian Guru Pendidikan Seni Terhadap Kreativiti Catan Pelajar
description Matlamat utama kajian ialah untuk melihat penilaian guru Pendidikan Seni terhadap kreativiti catan pelajar. Ianya juga bertujuan untuk mengenalpasti kriteria penilaian catan guru Pendidikan Seni serta melihat perhubungan latihan Pendidikan Seni dan kreativiti guru Pendidikan Seni. Kajian ini merupakan kajian deskriftjf menggunakan alat Ujian Kreatif Figural Torrance dan Alat Penilaian Catano Alat Ujian Kreatif Figural Torrance digunakan untuk memperolehi indeks kreativiti guru manakala Alat Penilaian Catan digunakan untuk menggumpul maklumat tentang markah catan dan kriteria penilaian catan. Seramai 34 orang guru Pendidikan Seni terlatih dan 45 orang guru Pendidikan Seni tidak terlatih dari 22 buah sekolah menengah daerah Hulu Langat dipilih sebagai subjek kajian. Enam kriteria penilaian catan guru Pendidikan Seni telah dikenalpasti melalui kajian ini, iaitu kemahiran melukis, kekemasan, kecantikan, kreativiti, logik dan tajuk. Kemahiran melukis dan kekemasan dianggap sebagai kriteria penilaian catan yang paling penting oleh guru-guru Pendidikan Seni. Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa guru Pendidikan Seni terlatih Jebih mementingkan kreativiti daJam catan pelajar daripada guru Pendidikan Seni tidak terlatih. Kreativiti dianggap sebagai kriteria penilaian yang ketiga penting oleh guru Pendidikan Seni terlatih manakala guru Pendidikan Seni tidak terlatih menganggap kreativiti sebagai kriteria penilaian catan yang kurang penting sekali di antara keenam-enam kriteria Penilaian catan tersebut.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Chua, Yan Piaw
author_facet Chua, Yan Piaw
author_sort Chua, Yan Piaw
title Penilaian Guru Pendidikan Seni Terhadap Kreativiti Catan Pelajar
title_short Penilaian Guru Pendidikan Seni Terhadap Kreativiti Catan Pelajar
title_full Penilaian Guru Pendidikan Seni Terhadap Kreativiti Catan Pelajar
title_fullStr Penilaian Guru Pendidikan Seni Terhadap Kreativiti Catan Pelajar
title_full_unstemmed Penilaian Guru Pendidikan Seni Terhadap Kreativiti Catan Pelajar
title_sort penilaian guru pendidikan seni terhadap kreativiti catan pelajar
granting_institution Universiti Putra Malaysia
granting_department Faculty of Educational Studies
publishDate 1998
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9062/1/FPP_1998_66_A.pdf
_version_ 1747810898459754496