Penguasaan Pemahaman Membaca di Kalangan Pelajar Tingkatan Empat di Dua Buah Sekolah Menengah di Kajang,Selangor
Kajian ini telah dijalankan di kalangan pelajar tingkatan empat di dua buah sekolah menengah di Kajang, Selangor. Kajian ini melibatkan 135 orang pelajar pelbagai kaum, aliran Sains dan Sastera, lelaki dan perempuan dan daripada pelbagai tingkat pendapatan dan tahap pendidikan ibu bapa. Kajian i...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English Malay |
Published: |
1998
|
Subjects: | |
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9063/1/FPP_1998_67_A.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Kajian ini telah dijalankan di kalangan pelajar tingkatan empat di
dua buah sekolah menengah di Kajang, Selangor. Kajian ini melibatkan
135 orang pelajar pelbagai kaum, aliran Sains dan Sastera, lelaki dan
perempuan dan daripada pelbagai tingkat pendapatan dan tahap
pendidikan ibu bapa. Kajian ini bertujuan untuk melihat keadaan sebenar
tahap penguasaan pemahaman membaca di kalangan pelajar yang dikaji
di sekolah-sekolah tersebut Kajian ini menggunakan enam bahan teks atau petikan, iaitu tiga
bahan jenis naratif dan tiga bahan jenis keterangan. Untuk setiap petikan,
terdapat dua belas soalan yang dibina mengikut pemeringkatan taksonomi
Barrett (1972). Pelajar dikehendaki menjawab setiap soalan, dan dinilai
mengikut skima pemarkahan yang telah disediakan.
Secara keseluruhan, hasil kajian menunjukkan memang terdapat
tahap-tahap tertentu dalam penguasaan pemahaman membaca di
kal angan pelajar. Daripada 135 orang pelajar yang dikaji, hanya lima
orang (3.7%) mendapat tahap cemerlang, 74 orang (54.8%) mencapai
tahap baik, dan 47 orang (34.8%) mencapai tahap memuaskan. Sembilan
orang (6.7%) pelajar berada pada tahap lemah. Min skor bagi pel ajar yang
mengambil ujian pemahaman ini ialah 60.5. |
---|