Penguasaan Pemahaman Membaca di Kalangan Pelajar Tingkatan Empat di Dua Buah Sekolah Menengah di Kajang,Selangor
Kajian ini telah dijalankan di kalangan pelajar tingkatan empat di dua buah sekolah menengah di Kajang, Selangor. Kajian ini melibatkan 135 orang pelajar pelbagai kaum, aliran Sains dan Sastera, lelaki dan perempuan dan daripada pelbagai tingkat pendapatan dan tahap pendidikan ibu bapa. Kajian i...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English Malay |
Published: |
1998
|
Subjects: | |
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9063/1/FPP_1998_67_A.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-upm-ir.9063 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-upm-ir.90632011-01-05T01:53:54Z Penguasaan Pemahaman Membaca di Kalangan Pelajar Tingkatan Empat di Dua Buah Sekolah Menengah di Kajang,Selangor 1998-04 Abdul Aziz, Siti Hajar Kajian ini telah dijalankan di kalangan pelajar tingkatan empat di dua buah sekolah menengah di Kajang, Selangor. Kajian ini melibatkan 135 orang pelajar pelbagai kaum, aliran Sains dan Sastera, lelaki dan perempuan dan daripada pelbagai tingkat pendapatan dan tahap pendidikan ibu bapa. Kajian ini bertujuan untuk melihat keadaan sebenar tahap penguasaan pemahaman membaca di kalangan pelajar yang dikaji di sekolah-sekolah tersebut Kajian ini menggunakan enam bahan teks atau petikan, iaitu tiga bahan jenis naratif dan tiga bahan jenis keterangan. Untuk setiap petikan, terdapat dua belas soalan yang dibina mengikut pemeringkatan taksonomi Barrett (1972). Pelajar dikehendaki menjawab setiap soalan, dan dinilai mengikut skima pemarkahan yang telah disediakan. Secara keseluruhan, hasil kajian menunjukkan memang terdapat tahap-tahap tertentu dalam penguasaan pemahaman membaca di kal angan pelajar. Daripada 135 orang pelajar yang dikaji, hanya lima orang (3.7%) mendapat tahap cemerlang, 74 orang (54.8%) mencapai tahap baik, dan 47 orang (34.8%) mencapai tahap memuaskan. Sembilan orang (6.7%) pelajar berada pada tahap lemah. Min skor bagi pel ajar yang mengambil ujian pemahaman ini ialah 60.5. Malay language - Composition and exercises - Ability testing Malay language - Composition and exercises - Study and teaching (Secondary) - Selangor - Kajang 1998-04 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9063/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9063/1/FPP_1998_67_A.pdf application/pdf en public masters Universiti Putra Malaysia Malay language - Composition and exercises - Ability testing Malay language - Composition and exercises - Study and teaching (Secondary) - Selangor - Kajang Faculty of Educational Studies Malay |
institution |
Universiti Putra Malaysia |
collection |
PSAS Institutional Repository |
language |
English Malay |
topic |
Malay language - Composition and exercises - Ability testing Malay language - Composition and exercises - Study and teaching (Secondary) - Selangor - Kajang |
spellingShingle |
Malay language - Composition and exercises - Ability testing Malay language - Composition and exercises - Study and teaching (Secondary) - Selangor - Kajang Abdul Aziz, Siti Hajar Penguasaan Pemahaman Membaca di Kalangan Pelajar Tingkatan Empat di Dua Buah Sekolah Menengah di Kajang,Selangor |
description |
Kajian ini telah dijalankan di kalangan pelajar tingkatan empat di
dua buah sekolah menengah di Kajang, Selangor. Kajian ini melibatkan
135 orang pelajar pelbagai kaum, aliran Sains dan Sastera, lelaki dan
perempuan dan daripada pelbagai tingkat pendapatan dan tahap
pendidikan ibu bapa. Kajian ini bertujuan untuk melihat keadaan sebenar
tahap penguasaan pemahaman membaca di kalangan pelajar yang dikaji
di sekolah-sekolah tersebut Kajian ini menggunakan enam bahan teks atau petikan, iaitu tiga
bahan jenis naratif dan tiga bahan jenis keterangan. Untuk setiap petikan,
terdapat dua belas soalan yang dibina mengikut pemeringkatan taksonomi
Barrett (1972). Pelajar dikehendaki menjawab setiap soalan, dan dinilai
mengikut skima pemarkahan yang telah disediakan.
Secara keseluruhan, hasil kajian menunjukkan memang terdapat
tahap-tahap tertentu dalam penguasaan pemahaman membaca di
kal angan pelajar. Daripada 135 orang pelajar yang dikaji, hanya lima
orang (3.7%) mendapat tahap cemerlang, 74 orang (54.8%) mencapai
tahap baik, dan 47 orang (34.8%) mencapai tahap memuaskan. Sembilan
orang (6.7%) pelajar berada pada tahap lemah. Min skor bagi pel ajar yang
mengambil ujian pemahaman ini ialah 60.5. |
format |
Thesis |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Abdul Aziz, Siti Hajar |
author_facet |
Abdul Aziz, Siti Hajar |
author_sort |
Abdul Aziz, Siti Hajar |
title |
Penguasaan Pemahaman Membaca di Kalangan Pelajar Tingkatan Empat di Dua Buah Sekolah Menengah di Kajang,Selangor |
title_short |
Penguasaan Pemahaman Membaca di Kalangan Pelajar Tingkatan Empat di Dua Buah Sekolah Menengah di Kajang,Selangor |
title_full |
Penguasaan Pemahaman Membaca di Kalangan Pelajar Tingkatan Empat di Dua Buah Sekolah Menengah di Kajang,Selangor |
title_fullStr |
Penguasaan Pemahaman Membaca di Kalangan Pelajar Tingkatan Empat di Dua Buah Sekolah Menengah di Kajang,Selangor |
title_full_unstemmed |
Penguasaan Pemahaman Membaca di Kalangan Pelajar Tingkatan Empat di Dua Buah Sekolah Menengah di Kajang,Selangor |
title_sort |
penguasaan pemahaman membaca di kalangan pelajar tingkatan empat di dua buah sekolah menengah di kajang,selangor |
granting_institution |
Universiti Putra Malaysia |
granting_department |
Faculty of Educational Studies |
publishDate |
1998 |
url |
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9063/1/FPP_1998_67_A.pdf |
_version_ |
1747810898700926976 |