Kesediaan untuk berubah pengetua sebagai mediator dalam hubungan antara amalan bimbingan, pementoran dan kepemimpinan keusahawanan rakan peningkatan sekolah dengan keberkesanan sekolah
Hasil analisis ujian Model Struktural menunjukkan bahawa terdapat enam hipotesis disokong dan empat hipotesis tidak disokong. Empat hipotesis kesan langsung yang signifikan ialah; a) amalan bimbingan memberi kesan langsung kepada keberkesanan sekolah b) kesediaan untuk berubah pengetua memberi ke...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/90734/1/FPP%202020%2020%20-%20IR.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-upm-ir.90734 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-upm-ir.907342021-09-15T12:46:01Z Kesediaan untuk berubah pengetua sebagai mediator dalam hubungan antara amalan bimbingan, pementoran dan kepemimpinan keusahawanan rakan peningkatan sekolah dengan keberkesanan sekolah 2020-07 Padzil, Iskandar Hasil analisis ujian Model Struktural menunjukkan bahawa terdapat enam hipotesis disokong dan empat hipotesis tidak disokong. Empat hipotesis kesan langsung yang signifikan ialah; a) amalan bimbingan memberi kesan langsung kepada keberkesanan sekolah b) kesediaan untuk berubah pengetua memberi kesan langsung kepada keberkesanan sekolah c) amalan bimbingan memberi kesan langsung kepada kesediaan untuk berubah pengetua dan d) kepemimpinan keusahawanan memberi kesan langsung kepada kesediaan untuk berubah pengetua. Analisis ujian mediator menunjukkan bahawa kesediaan untuk berubah pengetua menjadi mediator separa dalam hubungan antara amalan bimbingan dan keberkesanan sekolah serta mediator penuh dalam hubungan antara kepemimpinan keusahawanan dan keberkesanan sekolah. Hasil analisis model struktural menunjukkan bahawa 25% varians keberkesanan sekolah diterangkan oleh pemboleh ubah bebas kajian iaitu amalan bimbingan, amalan pementoran, kepemimpinan keusahawanan dan kesediaan untuk berubah pengetua. Berdasarkan dapatan kajian, didapati bahawa amalan bimbingan dan kepemimpinan keusahawanan SIPartners+ adalah penting kepada pengetua bagi membangunkan sebuah sekolah yang berkesan dalam konteks kajian ini. Ini memberi gambaran bahawa peranan SIPartners+ sebagai pembimbing kepada pengetua dalam membangunkan sekolah adalah penting dalam konteks pendidikan di Malaysia. Amalan bimbingan SIPartners+ yang berterusan serta berfokus kepada penyelesaian masalah sekolah membantu pihak pengetua dalam mentadbir sekolah secara berkesan. Justeru, bagi memastikan amalan bimbingan SIPartners+ terus diterima dengan baik oleh pengetua demi kelangsungan keberkesanan sekolah, penyeragaman modul khas bimbingan perlu diperkasakan oleh pihak KPM. Selain itu, penerapan program bimbingan yang berfokus kepada permasalahan semasa sekolah juga menjadi indikator utama kejayaan program bimbingan SIPartners+. Dalam konteks kepemimpinan keusahawanan dengan keberkesanan sekolah, kepemimpinan yang berfokus kepada pembangunan sekolah secara berterusan dengan penerapan aspek inovasi menjadi penyumbang kepada keberkesanan sekolah. Kehadiran kesediaan untuk berubah pengetua sebagai mediator memberikan impak yang positif terhadap hubungan kepemimpinan keusahawanan SIPartners+ dengan keberkesanan sekolah. Ini menggambarkan bahawa pelaksana sesuatu perubahan perlu untuk bersedia untuk berubah terlebih dahulu sebelum pelaksanaan sesuatu pembaharuan dalam pendidikan. Oleh itu, dalam memastikan sesuatu dasar, program ataupun polisi baharu dapat diserap dan diterima, penerimaan dan kesediaan untuk berubah pelaksana perlu diambil pertimbangan agar perubahan yang dijalankan berjaya dilaksanakan. Kesimpulannya, kajian ini membuktikan bahawa pelaksanaan program bimbingan SIPartners+ dalam konteks pendidikan Malaysia adalah penting dan perlu diteruskan bagi memastikan peningkatan prestasi sekolah. Tambahan, penerapan kepemimpinan yang berteraskan inovasi, pemikiran kreatif dan kritis dalam pengurusan sekolah mampu membawa sekolah ke arah berprestasi tinggi dan berkesan. Justeru, model akhir dalam kajian ini boleh menjadi rujukan dan penanda aras kepada penyelidikan lain pada masa akan datang dengan berpandukan pemboleh ubah yang dikaji. Educational leadership - Malaysia School management and organization - Malaysia Educational change - Malaysia 2020-07 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/90734/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/90734/1/FPP%202020%2020%20-%20IR.pdf text en public doctoral Universiti Putra Malaysia Educational leadership - Malaysia School management and organization - Malaysia Educational change - Malaysia Abdul Kadir, Suhaida |
institution |
Universiti Putra Malaysia |
collection |
PSAS Institutional Repository |
language |
English |
advisor |
Abdul Kadir, Suhaida |
topic |
Educational leadership - Malaysia School management and organization - Malaysia Educational change - Malaysia |
spellingShingle |
Educational leadership - Malaysia School management and organization - Malaysia Educational change - Malaysia Padzil, Iskandar Kesediaan untuk berubah pengetua sebagai mediator dalam hubungan antara amalan bimbingan, pementoran dan kepemimpinan keusahawanan rakan peningkatan sekolah dengan keberkesanan sekolah |
description |
Hasil analisis ujian Model Struktural menunjukkan bahawa terdapat enam hipotesis
disokong dan empat hipotesis tidak disokong. Empat hipotesis kesan langsung yang
signifikan ialah; a) amalan bimbingan memberi kesan langsung kepada keberkesanan
sekolah b) kesediaan untuk berubah pengetua memberi kesan langsung kepada
keberkesanan sekolah c) amalan bimbingan memberi kesan langsung kepada kesediaan
untuk berubah pengetua dan d) kepemimpinan keusahawanan memberi kesan langsung
kepada kesediaan untuk berubah pengetua. Analisis ujian mediator menunjukkan
bahawa kesediaan untuk berubah pengetua menjadi mediator separa dalam hubungan
antara amalan bimbingan dan keberkesanan sekolah serta mediator penuh dalam
hubungan antara kepemimpinan keusahawanan dan keberkesanan sekolah. Hasil analisis
model struktural menunjukkan bahawa 25% varians keberkesanan sekolah diterangkan
oleh pemboleh ubah bebas kajian iaitu amalan bimbingan, amalan pementoran,
kepemimpinan keusahawanan dan kesediaan untuk berubah pengetua.
Berdasarkan dapatan kajian, didapati bahawa amalan bimbingan dan kepemimpinan
keusahawanan SIPartners+ adalah penting kepada pengetua bagi membangunkan sebuah
sekolah yang berkesan dalam konteks kajian ini. Ini memberi gambaran bahawa peranan
SIPartners+ sebagai pembimbing kepada pengetua dalam membangunkan sekolah
adalah penting dalam konteks pendidikan di Malaysia. Amalan bimbingan SIPartners+
yang berterusan serta berfokus kepada penyelesaian masalah sekolah membantu pihak
pengetua dalam mentadbir sekolah secara berkesan. Justeru, bagi memastikan amalan
bimbingan SIPartners+ terus diterima dengan baik oleh pengetua demi kelangsungan
keberkesanan sekolah, penyeragaman modul khas bimbingan perlu diperkasakan oleh
pihak KPM. Selain itu, penerapan program bimbingan yang berfokus kepada
permasalahan semasa sekolah juga menjadi indikator utama kejayaan program
bimbingan SIPartners+.
Dalam konteks kepemimpinan keusahawanan dengan keberkesanan sekolah,
kepemimpinan yang berfokus kepada pembangunan sekolah secara berterusan dengan
penerapan aspek inovasi menjadi penyumbang kepada keberkesanan sekolah. Kehadiran
kesediaan untuk berubah pengetua sebagai mediator memberikan impak yang positif
terhadap hubungan kepemimpinan keusahawanan SIPartners+ dengan keberkesanan
sekolah. Ini menggambarkan bahawa pelaksana sesuatu perubahan perlu untuk bersedia
untuk berubah terlebih dahulu sebelum pelaksanaan sesuatu pembaharuan dalam
pendidikan. Oleh itu, dalam memastikan sesuatu dasar, program ataupun polisi baharu
dapat diserap dan diterima, penerimaan dan kesediaan untuk berubah pelaksana perlu
diambil pertimbangan agar perubahan yang dijalankan berjaya dilaksanakan.
Kesimpulannya, kajian ini membuktikan bahawa pelaksanaan program bimbingan
SIPartners+ dalam konteks pendidikan Malaysia adalah penting dan perlu diteruskan
bagi memastikan peningkatan prestasi sekolah. Tambahan, penerapan kepemimpinan
yang berteraskan inovasi, pemikiran kreatif dan kritis dalam pengurusan sekolah mampu
membawa sekolah ke arah berprestasi tinggi dan berkesan. Justeru, model akhir dalam
kajian ini boleh menjadi rujukan dan penanda aras kepada penyelidikan lain pada masa
akan datang dengan berpandukan pemboleh ubah yang dikaji. |
format |
Thesis |
qualification_level |
Doctorate |
author |
Padzil, Iskandar |
author_facet |
Padzil, Iskandar |
author_sort |
Padzil, Iskandar |
title |
Kesediaan untuk berubah pengetua sebagai mediator dalam hubungan antara amalan bimbingan, pementoran dan kepemimpinan keusahawanan rakan peningkatan sekolah dengan keberkesanan sekolah |
title_short |
Kesediaan untuk berubah pengetua sebagai mediator dalam hubungan antara amalan bimbingan, pementoran dan kepemimpinan keusahawanan rakan peningkatan sekolah dengan keberkesanan sekolah |
title_full |
Kesediaan untuk berubah pengetua sebagai mediator dalam hubungan antara amalan bimbingan, pementoran dan kepemimpinan keusahawanan rakan peningkatan sekolah dengan keberkesanan sekolah |
title_fullStr |
Kesediaan untuk berubah pengetua sebagai mediator dalam hubungan antara amalan bimbingan, pementoran dan kepemimpinan keusahawanan rakan peningkatan sekolah dengan keberkesanan sekolah |
title_full_unstemmed |
Kesediaan untuk berubah pengetua sebagai mediator dalam hubungan antara amalan bimbingan, pementoran dan kepemimpinan keusahawanan rakan peningkatan sekolah dengan keberkesanan sekolah |
title_sort |
kesediaan untuk berubah pengetua sebagai mediator dalam hubungan antara amalan bimbingan, pementoran dan kepemimpinan keusahawanan rakan peningkatan sekolah dengan keberkesanan sekolah |
granting_institution |
Universiti Putra Malaysia |
publishDate |
2020 |
url |
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/90734/1/FPP%202020%2020%20-%20IR.pdf |
_version_ |
1747813652485898240 |