Faktor peramal persekitaran pembelajaran secara konstruktivisme dalam kalangan guru bidang sains dan teknologi sekolah menengah kebangsaan kawasan Lembah Klang, Malaysia

Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk mengenal pasti sejauh manakah wujudnya persekitaran pembelajaran secara konstruktivisme dalam kalangan Guru Bidang Sains dan Teknologi sekolah menengah kebangsaan kawasan Lembah Klang. Seterusnya, kajian ini turut mengenal pasti sejauh manakah hubungan d...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Lo, Yoon Mee
Format: Thesis
Language:English
Published: 2020
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/90761/1/FPP%202020%2024%20-%20IR.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-upm-ir.90761
record_format uketd_dc
spelling my-upm-ir.907612021-09-20T00:48:32Z Faktor peramal persekitaran pembelajaran secara konstruktivisme dalam kalangan guru bidang sains dan teknologi sekolah menengah kebangsaan kawasan Lembah Klang, Malaysia 2020-01 Lo, Yoon Mee Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk mengenal pasti sejauh manakah wujudnya persekitaran pembelajaran secara konstruktivisme dalam kalangan Guru Bidang Sains dan Teknologi sekolah menengah kebangsaan kawasan Lembah Klang. Seterusnya, kajian ini turut mengenal pasti sejauh manakah hubungan di antara faktor yang meramal kewujudan persekitaran pembelajaran secara konstruktivisme tersebut. Kajian kuantitatif ini melibatkan seramai 589 orang guru bidang Sains dan Teknologi yang telah memberi respon lengkap ke atas soal selidik yang mengandungi 67 item seperti diedarkan. Daripada jumlah 589, seramai 376 orang responden telah memberi komen bertulis pada ruangan akhir soal selidik yang dikumpul sebagai pelengkap kepada kajian kuantitatif ini. Instrumen Constructivist Learning Environment Survey (CLES) persepsi guru digunakan untuk menentukan sejauhmanakah wujudnya persekitaran pembelajaran secara konstruktivisme dalam kalangan Guru Bidang Sains dan Teknologi dalam kelas. Ely’s Eight Conditions (EEC) telah digunakan sebagai faktor peramal dan sumbangan faktor peramal ini kepada tahap kewujudan persekitaran pembelajaran secara konstruktivisme di dalam kelas sains dan teknologi. Hasil kajian menunjukkan bahawa terdapat hubungan yang signifikan secara statistikal antara kesemua lapan faktor peramal dan kewujudan persekitaran pembelajaran secara konstruktivisme (n=589, p<.01). Namun, hanya terdapat tiga faktor peramal menyumbang secara signifikan kepada kewujudan pembelajaran secara konstruktivisme, iaitu “Ketidakpuasan PdP Semasa” (Tol.=.926, VIF=1.080), “Ganjaran dan Insentif” (Tol.=.812, VIF=1.232), dan “Kepemimpinan” (Tol.=.825, VIF=1.212). Tiga faktor penghalang utama yang dikemukakan oleh Guru Bidang Sains dan Teknologi dalam bahagian komen bertulis adalah “faktor masa”, “murid bermotivasi rendah” dan “kurang ketersediaan bahan”. Manakala, tiga faktor utama yang menggalakkan guru bidang Sains dan Teknologi dalam mewujudkan persekitaran pembelajaran secara konstruktivisme adalah “murid lebih aktif dan seronok”, “kemudahan ICT lebih sempurna” dan “sokongan pentadbir”. “Faktor murid” amat penting dalam mewujudkan persekitaran pembelajaran secara konstruktivisme dalam kelas sains dan teknologi yang dikemukakan oleh guru bidang Sains dan Teknologi merupakan hasil penerokaan faktor lain dalam kajian ini. Sebagai pelengkap kepada kajian kuantitatif, tiga tema telah dikenal pasti daripada empat orang Guru Bidang Sains dan Teknologi iaitu “Faktor Masa”, “Faktor Kepemimpinan” dan “Faktor Murid” melalui data temu bual. Sesi temu bual antara penyelidik dengan empat orang guru telah dijalankan untuk meneroka secara mendalam faktorfaktor yang menyumbang kepada kewujudan persekitaran pembelajaran secara konstruktivisme dalam kalangan Guru Bidang Sains dan Teknologi. Kesimpulannya, kajian ini telah berjaya mengenal pasti faktor peramal kewujudan persekitaran pembelajaran secara konstruktivisme dari sudut persepsi Guru Bidang Sains dan Teknologi sekolah menengah kebangsaan kawasan Lembah Klang. Tinjauan yang lebih mendalam untuk mengenal pasti faktor peramal yang menyumbang kepada kewujudan persekitaran pembelajaran secara konstruktivisme perlu dijalankan. Seterusnya, faktor lain turut berjaya diterokai dengan pengumpulan komen bertulis dan hasil temu bual yang dikemukakan oleh Guru Bidang Sains dan Teknologi secara bebas mengenai kewujudan persekitaran pembelajaran secara konstruktivisme dalam bilik darjah. Constructivism (Education) - Case studies Active learning Science - Study and teaching (Elementary) - Malaysia 2020-01 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/90761/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/90761/1/FPP%202020%2024%20-%20IR.pdf text en public doctoral Universiti Putra Malaysia Constructivism (Education) - Case studies Active learning Science - Study and teaching (Elementary) - Malaysia Wong, Su Luan
institution Universiti Putra Malaysia
collection PSAS Institutional Repository
language English
advisor Wong, Su Luan
topic Constructivism (Education) - Case studies
Active learning
Science - Study and teaching (Elementary) - Malaysia
spellingShingle Constructivism (Education) - Case studies
Active learning
Science - Study and teaching (Elementary) - Malaysia
Lo, Yoon Mee
Faktor peramal persekitaran pembelajaran secara konstruktivisme dalam kalangan guru bidang sains dan teknologi sekolah menengah kebangsaan kawasan Lembah Klang, Malaysia
description Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk mengenal pasti sejauh manakah wujudnya persekitaran pembelajaran secara konstruktivisme dalam kalangan Guru Bidang Sains dan Teknologi sekolah menengah kebangsaan kawasan Lembah Klang. Seterusnya, kajian ini turut mengenal pasti sejauh manakah hubungan di antara faktor yang meramal kewujudan persekitaran pembelajaran secara konstruktivisme tersebut. Kajian kuantitatif ini melibatkan seramai 589 orang guru bidang Sains dan Teknologi yang telah memberi respon lengkap ke atas soal selidik yang mengandungi 67 item seperti diedarkan. Daripada jumlah 589, seramai 376 orang responden telah memberi komen bertulis pada ruangan akhir soal selidik yang dikumpul sebagai pelengkap kepada kajian kuantitatif ini. Instrumen Constructivist Learning Environment Survey (CLES) persepsi guru digunakan untuk menentukan sejauhmanakah wujudnya persekitaran pembelajaran secara konstruktivisme dalam kalangan Guru Bidang Sains dan Teknologi dalam kelas. Ely’s Eight Conditions (EEC) telah digunakan sebagai faktor peramal dan sumbangan faktor peramal ini kepada tahap kewujudan persekitaran pembelajaran secara konstruktivisme di dalam kelas sains dan teknologi. Hasil kajian menunjukkan bahawa terdapat hubungan yang signifikan secara statistikal antara kesemua lapan faktor peramal dan kewujudan persekitaran pembelajaran secara konstruktivisme (n=589, p<.01). Namun, hanya terdapat tiga faktor peramal menyumbang secara signifikan kepada kewujudan pembelajaran secara konstruktivisme, iaitu “Ketidakpuasan PdP Semasa” (Tol.=.926, VIF=1.080), “Ganjaran dan Insentif” (Tol.=.812, VIF=1.232), dan “Kepemimpinan” (Tol.=.825, VIF=1.212). Tiga faktor penghalang utama yang dikemukakan oleh Guru Bidang Sains dan Teknologi dalam bahagian komen bertulis adalah “faktor masa”, “murid bermotivasi rendah” dan “kurang ketersediaan bahan”. Manakala, tiga faktor utama yang menggalakkan guru bidang Sains dan Teknologi dalam mewujudkan persekitaran pembelajaran secara konstruktivisme adalah “murid lebih aktif dan seronok”, “kemudahan ICT lebih sempurna” dan “sokongan pentadbir”. “Faktor murid” amat penting dalam mewujudkan persekitaran pembelajaran secara konstruktivisme dalam kelas sains dan teknologi yang dikemukakan oleh guru bidang Sains dan Teknologi merupakan hasil penerokaan faktor lain dalam kajian ini. Sebagai pelengkap kepada kajian kuantitatif, tiga tema telah dikenal pasti daripada empat orang Guru Bidang Sains dan Teknologi iaitu “Faktor Masa”, “Faktor Kepemimpinan” dan “Faktor Murid” melalui data temu bual. Sesi temu bual antara penyelidik dengan empat orang guru telah dijalankan untuk meneroka secara mendalam faktorfaktor yang menyumbang kepada kewujudan persekitaran pembelajaran secara konstruktivisme dalam kalangan Guru Bidang Sains dan Teknologi. Kesimpulannya, kajian ini telah berjaya mengenal pasti faktor peramal kewujudan persekitaran pembelajaran secara konstruktivisme dari sudut persepsi Guru Bidang Sains dan Teknologi sekolah menengah kebangsaan kawasan Lembah Klang. Tinjauan yang lebih mendalam untuk mengenal pasti faktor peramal yang menyumbang kepada kewujudan persekitaran pembelajaran secara konstruktivisme perlu dijalankan. Seterusnya, faktor lain turut berjaya diterokai dengan pengumpulan komen bertulis dan hasil temu bual yang dikemukakan oleh Guru Bidang Sains dan Teknologi secara bebas mengenai kewujudan persekitaran pembelajaran secara konstruktivisme dalam bilik darjah.
format Thesis
qualification_level Doctorate
author Lo, Yoon Mee
author_facet Lo, Yoon Mee
author_sort Lo, Yoon Mee
title Faktor peramal persekitaran pembelajaran secara konstruktivisme dalam kalangan guru bidang sains dan teknologi sekolah menengah kebangsaan kawasan Lembah Klang, Malaysia
title_short Faktor peramal persekitaran pembelajaran secara konstruktivisme dalam kalangan guru bidang sains dan teknologi sekolah menengah kebangsaan kawasan Lembah Klang, Malaysia
title_full Faktor peramal persekitaran pembelajaran secara konstruktivisme dalam kalangan guru bidang sains dan teknologi sekolah menengah kebangsaan kawasan Lembah Klang, Malaysia
title_fullStr Faktor peramal persekitaran pembelajaran secara konstruktivisme dalam kalangan guru bidang sains dan teknologi sekolah menengah kebangsaan kawasan Lembah Klang, Malaysia
title_full_unstemmed Faktor peramal persekitaran pembelajaran secara konstruktivisme dalam kalangan guru bidang sains dan teknologi sekolah menengah kebangsaan kawasan Lembah Klang, Malaysia
title_sort faktor peramal persekitaran pembelajaran secara konstruktivisme dalam kalangan guru bidang sains dan teknologi sekolah menengah kebangsaan kawasan lembah klang, malaysia
granting_institution Universiti Putra Malaysia
publishDate 2020
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/90761/1/FPP%202020%2024%20-%20IR.pdf
_version_ 1747813653462122496