Pemetaan minda dalam pembelajaran kanak-kanak disleksia

Kajian ini memfokuskan pemetaan minda dalam pembelajaran kanak-kanak disleksia. Kajian ini adalah bertujuan untuk mencapai objektif mengenal pasti tahap penguasaan bahasa Melayu kanak-kanak disleksia, menjelaskan keberkesanan penggunaan peta minda dalam meningkatkan penguasaan bahasa Melayu kanak-ka...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Nasuka, Anida
Format: Thesis
Language:English
Published: 2015
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/91228/1/FBMK%202015%2083%20IR.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-upm-ir.91228
record_format uketd_dc
spelling my-upm-ir.912282021-11-03T04:30:34Z Pemetaan minda dalam pembelajaran kanak-kanak disleksia 2015-03 Nasuka, Anida Kajian ini memfokuskan pemetaan minda dalam pembelajaran kanak-kanak disleksia. Kajian ini adalah bertujuan untuk mencapai objektif mengenal pasti tahap penguasaan bahasa Melayu kanak-kanak disleksia, menjelaskan keberkesanan penggunaan peta minda dalam meningkatkan penguasaan bahasa Melayu kanak-kanak disleksia serta membina perisian peta minda dalam membuntu penguasaan bahasa Melayu kanak-kanak disleksia. Kaedah yang digunakan dalam kajian ini ialah kaedah tinjauan lapangan. Teori Sindrorn Disleksia oleh Levinson (1994) dan Model ADDIE oleh Rosset (1987) diaplikasikan dalam kajian ini. Sampel kajian yang digunakan dalam kajian ini terdiri daripada 10 orang kanak-kanak disleksia yang sedang menjalani latihan di Pusat Pembelajaran Khas Disleksia Ampang. Instrumen kajian ini terdiri daripada empat set soalan ujian penulisan Karangan pra dan pasca. Pendekatan penyelidikan kuantitatif telah digunakan dalam kajian ini. Data yang diperoleh daripada kajian ini dianalisis melalui kajian deskriptif dan kajian inferensi Ujian-t Pengukuran Berulangan dengan menggunakan program Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) versi 22. Dapatan kajian menunjukkan bahawa keputusan Ujian-t bagi keempat-empat ujian pra-pasca yang dijalankan terhadap sampel kajian menunjukkan keputusan yang signifikan (t = -4.385, df= 9, P < .05; t = -5.511, df= 9, p < .05; t = - 5.659, df= 9, P < .05; 1= -5.511, df= 9, p < .05). Nilai min bagi keempat-empat ujian pasca yang dijalankan terhadap sampel kajian juga menunjukkan peningkatan (5.7 > 3.8; 6.1 > 4.3; 6.3 > 4.1, 6.3 > 4.4). Hal ini menunjukkan keberkesanan penggunaan pemetaan minda dalam kalangan kanak-kanak disleksia. Konklusinya, pengaplikasian pemetaan minda dalam pembelajaran kanak-kanak disleksia amat digalakkan. Dyslexic children - Education Language disorders 2015-03 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/91228/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/91228/1/FBMK%202015%2083%20IR.pdf text en public masters Universiti Putra Malaysia Dyslexic children - Education Language disorders Subramaniam, Vijayaletchumy
institution Universiti Putra Malaysia
collection PSAS Institutional Repository
language English
advisor Subramaniam, Vijayaletchumy
topic Dyslexic children - Education
Language disorders

spellingShingle Dyslexic children - Education
Language disorders

Nasuka, Anida
Pemetaan minda dalam pembelajaran kanak-kanak disleksia
description Kajian ini memfokuskan pemetaan minda dalam pembelajaran kanak-kanak disleksia. Kajian ini adalah bertujuan untuk mencapai objektif mengenal pasti tahap penguasaan bahasa Melayu kanak-kanak disleksia, menjelaskan keberkesanan penggunaan peta minda dalam meningkatkan penguasaan bahasa Melayu kanak-kanak disleksia serta membina perisian peta minda dalam membuntu penguasaan bahasa Melayu kanak-kanak disleksia. Kaedah yang digunakan dalam kajian ini ialah kaedah tinjauan lapangan. Teori Sindrorn Disleksia oleh Levinson (1994) dan Model ADDIE oleh Rosset (1987) diaplikasikan dalam kajian ini. Sampel kajian yang digunakan dalam kajian ini terdiri daripada 10 orang kanak-kanak disleksia yang sedang menjalani latihan di Pusat Pembelajaran Khas Disleksia Ampang. Instrumen kajian ini terdiri daripada empat set soalan ujian penulisan Karangan pra dan pasca. Pendekatan penyelidikan kuantitatif telah digunakan dalam kajian ini. Data yang diperoleh daripada kajian ini dianalisis melalui kajian deskriptif dan kajian inferensi Ujian-t Pengukuran Berulangan dengan menggunakan program Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) versi 22. Dapatan kajian menunjukkan bahawa keputusan Ujian-t bagi keempat-empat ujian pra-pasca yang dijalankan terhadap sampel kajian menunjukkan keputusan yang signifikan (t = -4.385, df= 9, P < .05; t = -5.511, df= 9, p < .05; t = - 5.659, df= 9, P < .05; 1= -5.511, df= 9, p < .05). Nilai min bagi keempat-empat ujian pasca yang dijalankan terhadap sampel kajian juga menunjukkan peningkatan (5.7 > 3.8; 6.1 > 4.3; 6.3 > 4.1, 6.3 > 4.4). Hal ini menunjukkan keberkesanan penggunaan pemetaan minda dalam kalangan kanak-kanak disleksia. Konklusinya, pengaplikasian pemetaan minda dalam pembelajaran kanak-kanak disleksia amat digalakkan.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Nasuka, Anida
author_facet Nasuka, Anida
author_sort Nasuka, Anida
title Pemetaan minda dalam pembelajaran kanak-kanak disleksia
title_short Pemetaan minda dalam pembelajaran kanak-kanak disleksia
title_full Pemetaan minda dalam pembelajaran kanak-kanak disleksia
title_fullStr Pemetaan minda dalam pembelajaran kanak-kanak disleksia
title_full_unstemmed Pemetaan minda dalam pembelajaran kanak-kanak disleksia
title_sort pemetaan minda dalam pembelajaran kanak-kanak disleksia
granting_institution Universiti Putra Malaysia
publishDate 2015
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/91228/1/FBMK%202015%2083%20IR.pdf
_version_ 1747813679264432128