Keberkesanan kaedah penyepaduan peta konsep dalam pengajaran kimia terhadap pencapaian pelajar matrikulasi
Tujuan kajian adalah untuk mengetahui keberkesanan kaedah penyepaduan peta konsep dalam pengajaran kimia. Strategi penggunaan peta konsep dalam kajian ini telah dibandingkan dengan strategi pengajaran secara konvensional (tradisional). Pelajar berpencapaian tinggi (N=62) dan pelajar berpencapaian...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English Malay |
Published: |
1999
|
Subjects: | |
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9142/1/FPP_1999_28_A.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-upm-ir.9142 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-upm-ir.91422011-01-10T07:16:44Z Keberkesanan kaedah penyepaduan peta konsep dalam pengajaran kimia terhadap pencapaian pelajar matrikulasi 1999-06 Talib, Othman Tujuan kajian adalah untuk mengetahui keberkesanan kaedah penyepaduan peta konsep dalam pengajaran kimia. Strategi penggunaan peta konsep dalam kajian ini telah dibandingkan dengan strategi pengajaran secara konvensional (tradisional). Pelajar berpencapaian tinggi (N=62) dan pelajar berpencapaian rendah (N=62) yang mengambil kursus Kimia (MK 006) di peringkat matrikulasi Universiti Putra Malaysia telah dibahagikan secara rawak serah (random assigment) kepada dua kumpulan: (i) kumpulan eksperimen yang didedahkan kepada kaedah pengaj aran penyepaduan peta konsep dan; (ii) kumpulan kawalan yang didedahkan kepada kaedah pengajaran konvensional. Dengan ini setiap kumpulan masing-masing mengandungi 31 pelajar berpencapaian tinggi dan 31 pelajar berpencapaian rendah. Semua pelajar kemudiannya mengikuti unit pengajaran yang mempunyai objektif yang sarna. Dalam kajian ini, pencapaian pelajar ditentukan dengan ujian pra, ujian pasca dan ujian pengekalan yang hampir menyamai. Kesemua ujian ini mengandungi soalan tahap rendah dan soalan tahap tinggi. Ujian pra dijalankan sebelum bermulanya unit pengajaran dan ujian pasca pula dijalankan di selepas tujuh jam unit pengajaran. Selepas empat minggu, ujian pengekalan pula dijalankan. Reka bentuk kajian yang digunakan berasaskan reka bentuk eksperimen ujian pra dan ujian pasca dengan kumpulan kawalan. Project method in teaching Chemistry - Study and teaching (Higher) - Malaysia Concentrated study 1999-06 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9142/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9142/1/FPP_1999_28_A.pdf application/pdf en public masters Universiti Putra Malaysia Project method in teaching Chemistry - Study and teaching (Higher) - Malaysia Concentrated study Faculty of Educational Studies Malay |
institution |
Universiti Putra Malaysia |
collection |
PSAS Institutional Repository |
language |
English Malay |
topic |
Project method in teaching Chemistry - Study and teaching (Higher) - Malaysia Concentrated study |
spellingShingle |
Project method in teaching Chemistry - Study and teaching (Higher) - Malaysia Concentrated study Talib, Othman Keberkesanan kaedah penyepaduan peta konsep dalam pengajaran kimia terhadap pencapaian pelajar matrikulasi |
description |
Tujuan kajian adalah untuk mengetahui keberkesanan kaedah penyepaduan peta
konsep dalam pengajaran kimia. Strategi penggunaan peta konsep dalam kajian ini
telah dibandingkan dengan strategi pengajaran secara konvensional (tradisional).
Pelajar berpencapaian tinggi (N=62) dan pelajar berpencapaian rendah (N=62) yang
mengambil kursus Kimia (MK 006) di peringkat matrikulasi Universiti Putra
Malaysia telah dibahagikan secara rawak serah (random assigment) kepada dua
kumpulan: (i) kumpulan eksperimen yang didedahkan kepada kaedah pengaj aran
penyepaduan peta konsep dan; (ii) kumpulan kawalan yang didedahkan kepada
kaedah pengajaran konvensional. Dengan ini setiap kumpulan masing-masing
mengandungi 31 pelajar berpencapaian tinggi dan 31 pelajar berpencapaian rendah.
Semua pelajar kemudiannya mengikuti unit pengajaran yang mempunyai objektif
yang sarna. Dalam kajian ini, pencapaian pelajar ditentukan dengan ujian pra,
ujian pasca dan ujian pengekalan yang hampir menyamai. Kesemua ujian ini
mengandungi soalan tahap rendah dan soalan tahap tinggi. Ujian pra dijalankan sebelum bermulanya unit pengajaran dan ujian pasca pula dijalankan di selepas tujuh
jam unit pengajaran. Selepas empat minggu, ujian pengekalan pula dijalankan. Reka
bentuk kajian yang digunakan berasaskan reka bentuk eksperimen ujian pra dan
ujian pasca dengan kumpulan kawalan. |
format |
Thesis |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Talib, Othman |
author_facet |
Talib, Othman |
author_sort |
Talib, Othman |
title |
Keberkesanan kaedah penyepaduan peta konsep dalam pengajaran kimia terhadap pencapaian pelajar matrikulasi |
title_short |
Keberkesanan kaedah penyepaduan peta konsep dalam pengajaran kimia terhadap pencapaian pelajar matrikulasi |
title_full |
Keberkesanan kaedah penyepaduan peta konsep dalam pengajaran kimia terhadap pencapaian pelajar matrikulasi |
title_fullStr |
Keberkesanan kaedah penyepaduan peta konsep dalam pengajaran kimia terhadap pencapaian pelajar matrikulasi |
title_full_unstemmed |
Keberkesanan kaedah penyepaduan peta konsep dalam pengajaran kimia terhadap pencapaian pelajar matrikulasi |
title_sort |
keberkesanan kaedah penyepaduan peta konsep dalam pengajaran kimia terhadap pencapaian pelajar matrikulasi |
granting_institution |
Universiti Putra Malaysia |
granting_department |
Faculty of Educational Studies |
publishDate |
1999 |
url |
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9142/1/FPP_1999_28_A.pdf |
_version_ |
1747810906240188416 |