Keberkesanan kaedah penyepaduan peta konsep dalam pengajaran kimia terhadap pencapaian pelajar matrikulasi

Tujuan kajian adalah untuk mengetahui keberkesanan kaedah penyepaduan peta konsep dalam pengajaran kimia. Strategi penggunaan peta konsep dalam kajian ini telah dibandingkan dengan strategi pengajaran secara konvensional (tradisional). Pelajar berpencapaian tinggi (N=62) dan pelajar berpencapaian...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Talib, Othman
Format: Thesis
Language:English
Malay
Published: 1999
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9142/1/FPP_1999_28_A.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-upm-ir.9142
record_format uketd_dc
spelling my-upm-ir.91422011-01-10T07:16:44Z Keberkesanan kaedah penyepaduan peta konsep dalam pengajaran kimia terhadap pencapaian pelajar matrikulasi 1999-06 Talib, Othman Tujuan kajian adalah untuk mengetahui keberkesanan kaedah penyepaduan peta konsep dalam pengajaran kimia. Strategi penggunaan peta konsep dalam kajian ini telah dibandingkan dengan strategi pengajaran secara konvensional (tradisional). Pelajar berpencapaian tinggi (N=62) dan pelajar berpencapaian rendah (N=62) yang mengambil kursus Kimia (MK 006) di peringkat matrikulasi Universiti Putra Malaysia telah dibahagikan secara rawak serah (random assigment) kepada dua kumpulan: (i) kumpulan eksperimen yang didedahkan kepada kaedah pengaj aran penyepaduan peta konsep dan; (ii) kumpulan kawalan yang didedahkan kepada kaedah pengajaran konvensional. Dengan ini setiap kumpulan masing-masing mengandungi 31 pelajar berpencapaian tinggi dan 31 pelajar berpencapaian rendah. Semua pelajar kemudiannya mengikuti unit pengajaran yang mempunyai objektif yang sarna. Dalam kajian ini, pencapaian pelajar ditentukan dengan ujian pra, ujian pasca dan ujian pengekalan yang hampir menyamai. Kesemua ujian ini mengandungi soalan tahap rendah dan soalan tahap tinggi. Ujian pra dijalankan sebelum bermulanya unit pengajaran dan ujian pasca pula dijalankan di selepas tujuh jam unit pengajaran. Selepas empat minggu, ujian pengekalan pula dijalankan. Reka bentuk kajian yang digunakan berasaskan reka bentuk eksperimen ujian pra dan ujian pasca dengan kumpulan kawalan. Project method in teaching Chemistry - Study and teaching (Higher) - Malaysia Concentrated study 1999-06 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9142/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9142/1/FPP_1999_28_A.pdf application/pdf en public masters Universiti Putra Malaysia Project method in teaching Chemistry - Study and teaching (Higher) - Malaysia Concentrated study Faculty of Educational Studies Malay
institution Universiti Putra Malaysia
collection PSAS Institutional Repository
language English
Malay
topic Project method in teaching
Chemistry - Study and teaching (Higher) - Malaysia
Concentrated study
spellingShingle Project method in teaching
Chemistry - Study and teaching (Higher) - Malaysia
Concentrated study
Talib, Othman
Keberkesanan kaedah penyepaduan peta konsep dalam pengajaran kimia terhadap pencapaian pelajar matrikulasi
description Tujuan kajian adalah untuk mengetahui keberkesanan kaedah penyepaduan peta konsep dalam pengajaran kimia. Strategi penggunaan peta konsep dalam kajian ini telah dibandingkan dengan strategi pengajaran secara konvensional (tradisional). Pelajar berpencapaian tinggi (N=62) dan pelajar berpencapaian rendah (N=62) yang mengambil kursus Kimia (MK 006) di peringkat matrikulasi Universiti Putra Malaysia telah dibahagikan secara rawak serah (random assigment) kepada dua kumpulan: (i) kumpulan eksperimen yang didedahkan kepada kaedah pengaj aran penyepaduan peta konsep dan; (ii) kumpulan kawalan yang didedahkan kepada kaedah pengajaran konvensional. Dengan ini setiap kumpulan masing-masing mengandungi 31 pelajar berpencapaian tinggi dan 31 pelajar berpencapaian rendah. Semua pelajar kemudiannya mengikuti unit pengajaran yang mempunyai objektif yang sarna. Dalam kajian ini, pencapaian pelajar ditentukan dengan ujian pra, ujian pasca dan ujian pengekalan yang hampir menyamai. Kesemua ujian ini mengandungi soalan tahap rendah dan soalan tahap tinggi. Ujian pra dijalankan sebelum bermulanya unit pengajaran dan ujian pasca pula dijalankan di selepas tujuh jam unit pengajaran. Selepas empat minggu, ujian pengekalan pula dijalankan. Reka bentuk kajian yang digunakan berasaskan reka bentuk eksperimen ujian pra dan ujian pasca dengan kumpulan kawalan.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Talib, Othman
author_facet Talib, Othman
author_sort Talib, Othman
title Keberkesanan kaedah penyepaduan peta konsep dalam pengajaran kimia terhadap pencapaian pelajar matrikulasi
title_short Keberkesanan kaedah penyepaduan peta konsep dalam pengajaran kimia terhadap pencapaian pelajar matrikulasi
title_full Keberkesanan kaedah penyepaduan peta konsep dalam pengajaran kimia terhadap pencapaian pelajar matrikulasi
title_fullStr Keberkesanan kaedah penyepaduan peta konsep dalam pengajaran kimia terhadap pencapaian pelajar matrikulasi
title_full_unstemmed Keberkesanan kaedah penyepaduan peta konsep dalam pengajaran kimia terhadap pencapaian pelajar matrikulasi
title_sort keberkesanan kaedah penyepaduan peta konsep dalam pengajaran kimia terhadap pencapaian pelajar matrikulasi
granting_institution Universiti Putra Malaysia
granting_department Faculty of Educational Studies
publishDate 1999
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9142/1/FPP_1999_28_A.pdf
_version_ 1747810906240188416