Kesan Penggunaan Bahan Rangsangan Terhadap Prestasi Penulisan Karangan Pelajar Peringkat Menengah Rendah

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti kesan penggunaan bahan-bahan rangsangan terhadap prestasi penulisan karangan pelajar peringkat menengah rendah. Selain itu, kajian ini juga akan membandingkan prestasi penulisan karangan antara pelajar pencapaian sederhana dengan pencapaian rendah, yang...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Isa, Nadzeri
Format: Thesis
Language:English
Malay
Published: 2001
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9221/1/FPP_2001_4.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-upm-ir.9221
record_format uketd_dc
spelling my-upm-ir.92212024-02-08T01:46:05Z Kesan Penggunaan Bahan Rangsangan Terhadap Prestasi Penulisan Karangan Pelajar Peringkat Menengah Rendah 2001-06 Isa, Nadzeri Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti kesan penggunaan bahan-bahan rangsangan terhadap prestasi penulisan karangan pelajar peringkat menengah rendah. Selain itu, kajian ini juga akan membandingkan prestasi penulisan karangan antara pelajar pencapaian sederhana dengan pencapaian rendah, yang dikaitkan dengan penggunaan bahan rangsangan dalam pengajaran mereka. Untuk tujuan tersebut, dua kaedah pengajaran penulisan karangan telah dijalankan kepada kumpulan sampel, iaitu kaedah pengajaran karangan menggunakan bahan rangsangan untuk kumpulan eksperimen, dan pengajaran kaedah tradisional untuk kumpulan kawalan. Setelah menamatkan sesi pengajaran, kedua-dua kumpulan sampel telah diberi ujian penulisan karangan, dan markah yang diperolehi daripada ujian tersebut dijadikan data mentah dalam kajian ini. Data kajian telah dianalisis dengan statistik deskriptif (min, frekuensi, dan peratusan) dan statistik inferensi (Ujian t Bebas, dan Faktorial Mudah). Dapatan kajian menunjukkan kaedah pengajaran karangan menggunakan bahan rangsangan memberi kesan yang positif terhadap prestasi penulisan karangan pelajar. Dalam aspek penulisan karangan keseluruhan, pelajar kumpulan eksperimen memperoleh min 51.02, dan pelajar kumpulan kawalan memperoleh min 40.95, dengan nilai t(78) =6.25, p<.05. Oalam aspek pengembangan isi karangan, terdapat kesignifikanan yang tinggi, iaitu apabila min kumpulan eksperimen 45.27 dan kumpulan kawalan mendapat min 39.02 dengan nilai t (78) = 4.13, p<.05. Stimulus generalization. Performance - Students. 2001-06 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9221/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9221/1/FPP_2001_4.pdf text en public masters Universiti Putra Malaysia Stimulus generalization. Performance - Students. Faculty of Educational Studies Abu Bakar, Kamariah Malay
institution Universiti Putra Malaysia
collection PSAS Institutional Repository
language English
Malay
advisor Abu Bakar, Kamariah
topic Stimulus generalization.
Performance - Students.

spellingShingle Stimulus generalization.
Performance - Students.

Isa, Nadzeri
Kesan Penggunaan Bahan Rangsangan Terhadap Prestasi Penulisan Karangan Pelajar Peringkat Menengah Rendah
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti kesan penggunaan bahan-bahan rangsangan terhadap prestasi penulisan karangan pelajar peringkat menengah rendah. Selain itu, kajian ini juga akan membandingkan prestasi penulisan karangan antara pelajar pencapaian sederhana dengan pencapaian rendah, yang dikaitkan dengan penggunaan bahan rangsangan dalam pengajaran mereka. Untuk tujuan tersebut, dua kaedah pengajaran penulisan karangan telah dijalankan kepada kumpulan sampel, iaitu kaedah pengajaran karangan menggunakan bahan rangsangan untuk kumpulan eksperimen, dan pengajaran kaedah tradisional untuk kumpulan kawalan. Setelah menamatkan sesi pengajaran, kedua-dua kumpulan sampel telah diberi ujian penulisan karangan, dan markah yang diperolehi daripada ujian tersebut dijadikan data mentah dalam kajian ini. Data kajian telah dianalisis dengan statistik deskriptif (min, frekuensi, dan peratusan) dan statistik inferensi (Ujian t Bebas, dan Faktorial Mudah). Dapatan kajian menunjukkan kaedah pengajaran karangan menggunakan bahan rangsangan memberi kesan yang positif terhadap prestasi penulisan karangan pelajar. Dalam aspek penulisan karangan keseluruhan, pelajar kumpulan eksperimen memperoleh min 51.02, dan pelajar kumpulan kawalan memperoleh min 40.95, dengan nilai t(78) =6.25, p<.05. Oalam aspek pengembangan isi karangan, terdapat kesignifikanan yang tinggi, iaitu apabila min kumpulan eksperimen 45.27 dan kumpulan kawalan mendapat min 39.02 dengan nilai t (78) = 4.13, p<.05.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Isa, Nadzeri
author_facet Isa, Nadzeri
author_sort Isa, Nadzeri
title Kesan Penggunaan Bahan Rangsangan Terhadap Prestasi Penulisan Karangan Pelajar Peringkat Menengah Rendah
title_short Kesan Penggunaan Bahan Rangsangan Terhadap Prestasi Penulisan Karangan Pelajar Peringkat Menengah Rendah
title_full Kesan Penggunaan Bahan Rangsangan Terhadap Prestasi Penulisan Karangan Pelajar Peringkat Menengah Rendah
title_fullStr Kesan Penggunaan Bahan Rangsangan Terhadap Prestasi Penulisan Karangan Pelajar Peringkat Menengah Rendah
title_full_unstemmed Kesan Penggunaan Bahan Rangsangan Terhadap Prestasi Penulisan Karangan Pelajar Peringkat Menengah Rendah
title_sort kesan penggunaan bahan rangsangan terhadap prestasi penulisan karangan pelajar peringkat menengah rendah
granting_institution Universiti Putra Malaysia
granting_department Faculty of Educational Studies
publishDate 2001
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9221/1/FPP_2001_4.pdf
_version_ 1794018804534083584