Faktor-Faktor Yang Menyumbang Kebolehan Membaca Kanak-Kanak Tahun Satu di Sekolah-sekolah Rendah Luar Bandar di Daerah Miri, Sarawak

Kajian ini bertujuan untuk (i) mengenalpasti corak penglibatan ibu, (ii) mengenalpasti tahap pengetahuan ibu mengenai perkernbangan dan keperluan kanak-kanak, (iii) mengenalpasti perkaitan di antara pandangan ibu terhadap pendidikan anak-anak mereka dengan kebolehan membaca kanak-kanak, dan (iv)...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Md. Adnan, Azhar
Format: Thesis
Language:English
Malay
Published: 1998
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9849/1/FEM_1998_3_A.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-upm-ir.9849
record_format uketd_dc
spelling my-upm-ir.98492011-09-13T04:48:09Z Faktor-Faktor Yang Menyumbang Kebolehan Membaca Kanak-Kanak Tahun Satu di Sekolah-sekolah Rendah Luar Bandar di Daerah Miri, Sarawak 1998-12 Md. Adnan, Azhar Kajian ini bertujuan untuk (i) mengenalpasti corak penglibatan ibu, (ii) mengenalpasti tahap pengetahuan ibu mengenai perkernbangan dan keperluan kanak-kanak, (iii) mengenalpasti perkaitan di antara pandangan ibu terhadap pendidikan anak-anak mereka dengan kebolehan membaca kanak-kanak, dan (iv) mengenalpasti ciri-ciri latar belakang keluarga yang berkaitan dengan kebolehan membaca peringkat awal kanak-kanak di empat buah sekolah rendah luar bandar di daerah Miri, Sarawak. Temubual yang mendalam ke atas 23 orang ibu di kalangan kanak-kanak yang sudah boleh membaca dan 23 orang ibu di kalangan kanakkanak yang bel urn boleh membaca telah dilakukan dengan menggunakan satu set soal selidik sebagai panduan. Hasil kajian mendapati bahawa wujudnya perkaitan yang signifikan di antara corak penglibatan ibu dengan kebolehan membaca awal kanak-kanak. Ibu kepada kalangan kanak-kanak yang sudah boleh membaca ada dan pernah membacakan sebarang bahan bacaan kepada anak mereka, membacakan buku cerita, membaca bersama-sama anak, mengajar anak mengenal huruf, membeli bahan bacaan untuk anak, membeli buku sebagai hadiah hari lahir anak, membantu anak belajar membaca, mengajar anak menyebut perkataan yang sukar, membantu anak dalam kerja sekolah, melukis dan membuat buku skrap, berbual dengan sarna anak, memberi pujian dan ganjaran kepada anak, membawa anak bersiar-siar, membawa anak ke perpustakaan awam, menggalakkan anak ke perpustakaan dan meminjam buku. Hasil kajian juga mendapati bahawa wujud perkaitan yang signifikan di antara tahap pengetahuan ibu mengenai perkembangan dan keperluan kanak-kanak dengan kebolehan membaca awal kanak-kanak. Ibu di kalangan kanak-kanak yang sudah boleh membaca sedar mengenai masa yang paling sesuai untuk mendedahkan sebarang bahan bacaan kepada anak, keinginan anak untuk membaca, perlakuan anak untuk mencuba membaca, penyediaan kemudahan bahan bacaan untuk anakanak, tabiat membaca anak, dan kelebihan membawa anak bersiar-siar.HasH kajian mendapati bahawa wujud perkaitan yang signifikan di antara pandangan ibu berkaitan dengan pendidikan anak-anak dengan kebolehan membaca awal kanak-kanak. Ibu di kalangan kanak-kanak yang sudah boleh membaca bersetuju bahawa pendidikan anak-anak adalah penting, kerja sekolah yang diberi oleh guru bertujuan untuk anak. Education, Primary - Malaysia - Sarawak Literacy Language and languages - Study and teaching 1998-12 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9849/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9849/1/FEM_1998_3_A.pdf application/pdf en public masters Universiti Putra Malaysia Education, Primary - Malaysia - Sarawak Literacy Language and languages - Study and teaching Faculty of Human Ecology Malay
institution Universiti Putra Malaysia
collection PSAS Institutional Repository
language English
Malay
topic Education
Primary - Malaysia - Sarawak
Literacy
Language and languages - Study and teaching
spellingShingle Education
Primary - Malaysia - Sarawak
Literacy
Language and languages - Study and teaching
Md. Adnan, Azhar
Faktor-Faktor Yang Menyumbang Kebolehan Membaca Kanak-Kanak Tahun Satu di Sekolah-sekolah Rendah Luar Bandar di Daerah Miri, Sarawak
description Kajian ini bertujuan untuk (i) mengenalpasti corak penglibatan ibu, (ii) mengenalpasti tahap pengetahuan ibu mengenai perkernbangan dan keperluan kanak-kanak, (iii) mengenalpasti perkaitan di antara pandangan ibu terhadap pendidikan anak-anak mereka dengan kebolehan membaca kanak-kanak, dan (iv) mengenalpasti ciri-ciri latar belakang keluarga yang berkaitan dengan kebolehan membaca peringkat awal kanak-kanak di empat buah sekolah rendah luar bandar di daerah Miri, Sarawak. Temubual yang mendalam ke atas 23 orang ibu di kalangan kanak-kanak yang sudah boleh membaca dan 23 orang ibu di kalangan kanakkanak yang bel urn boleh membaca telah dilakukan dengan menggunakan satu set soal selidik sebagai panduan. Hasil kajian mendapati bahawa wujudnya perkaitan yang signifikan di antara corak penglibatan ibu dengan kebolehan membaca awal kanak-kanak. Ibu kepada kalangan kanak-kanak yang sudah boleh membaca ada dan pernah membacakan sebarang bahan bacaan kepada anak mereka, membacakan buku cerita, membaca bersama-sama anak, mengajar anak mengenal huruf, membeli bahan bacaan untuk anak, membeli buku sebagai hadiah hari lahir anak, membantu anak belajar membaca, mengajar anak menyebut perkataan yang sukar, membantu anak dalam kerja sekolah, melukis dan membuat buku skrap, berbual dengan sarna anak, memberi pujian dan ganjaran kepada anak, membawa anak bersiar-siar, membawa anak ke perpustakaan awam, menggalakkan anak ke perpustakaan dan meminjam buku. Hasil kajian juga mendapati bahawa wujud perkaitan yang signifikan di antara tahap pengetahuan ibu mengenai perkembangan dan keperluan kanak-kanak dengan kebolehan membaca awal kanak-kanak. Ibu di kalangan kanak-kanak yang sudah boleh membaca sedar mengenai masa yang paling sesuai untuk mendedahkan sebarang bahan bacaan kepada anak, keinginan anak untuk membaca, perlakuan anak untuk mencuba membaca, penyediaan kemudahan bahan bacaan untuk anakanak, tabiat membaca anak, dan kelebihan membawa anak bersiar-siar.HasH kajian mendapati bahawa wujud perkaitan yang signifikan di antara pandangan ibu berkaitan dengan pendidikan anak-anak dengan kebolehan membaca awal kanak-kanak. Ibu di kalangan kanak-kanak yang sudah boleh membaca bersetuju bahawa pendidikan anak-anak adalah penting, kerja sekolah yang diberi oleh guru bertujuan untuk anak.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Md. Adnan, Azhar
author_facet Md. Adnan, Azhar
author_sort Md. Adnan, Azhar
title Faktor-Faktor Yang Menyumbang Kebolehan Membaca Kanak-Kanak Tahun Satu di Sekolah-sekolah Rendah Luar Bandar di Daerah Miri, Sarawak
title_short Faktor-Faktor Yang Menyumbang Kebolehan Membaca Kanak-Kanak Tahun Satu di Sekolah-sekolah Rendah Luar Bandar di Daerah Miri, Sarawak
title_full Faktor-Faktor Yang Menyumbang Kebolehan Membaca Kanak-Kanak Tahun Satu di Sekolah-sekolah Rendah Luar Bandar di Daerah Miri, Sarawak
title_fullStr Faktor-Faktor Yang Menyumbang Kebolehan Membaca Kanak-Kanak Tahun Satu di Sekolah-sekolah Rendah Luar Bandar di Daerah Miri, Sarawak
title_full_unstemmed Faktor-Faktor Yang Menyumbang Kebolehan Membaca Kanak-Kanak Tahun Satu di Sekolah-sekolah Rendah Luar Bandar di Daerah Miri, Sarawak
title_sort faktor-faktor yang menyumbang kebolehan membaca kanak-kanak tahun satu di sekolah-sekolah rendah luar bandar di daerah miri, sarawak
granting_institution Universiti Putra Malaysia
granting_department Faculty of Human Ecology
publishDate 1998
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9849/1/FEM_1998_3_A.pdf
_version_ 1747811007524241408