Tarbiyah dan amalan pembelajaran organisasi aktivis organisasi bukan kerajaan Islam di Malaysia

Kajian ini bertujuan bagi meneroka Tarbiyah sebagai amalan Pembelajaran Organisasi (TPO) aktivis sebuah Organisasi Bukan Kerajaan Islam Terpilih (OBKIT) di Malaysia. Konsep Pembelajaran Organisasi (PO) di dalam Pembangunan Sumber Manusia (PSM) telah digunakan bagi latihan dan pembangunan ahl...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Shaikh Ahmad, Shaikh Mansoor
Format: Thesis
Language:English
Published: 2020
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/98855/1/FPP%202021%2014%20UPMIR.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-upm-ir.98855
record_format uketd_dc
institution Universiti Putra Malaysia
collection PSAS Institutional Repository
language English
advisor Ismail, Ismi Arif
topic Organizational learning - Malaysia
Non-governmental organizations - Malaysia
Islamic learning and scholarship
spellingShingle Organizational learning - Malaysia
Non-governmental organizations - Malaysia
Islamic learning and scholarship
Shaikh Ahmad, Shaikh Mansoor
Tarbiyah dan amalan pembelajaran organisasi aktivis organisasi bukan kerajaan Islam di Malaysia
description Kajian ini bertujuan bagi meneroka Tarbiyah sebagai amalan Pembelajaran Organisasi (TPO) aktivis sebuah Organisasi Bukan Kerajaan Islam Terpilih (OBKIT) di Malaysia. Konsep Pembelajaran Organisasi (PO) di dalam Pembangunan Sumber Manusia (PSM) telah digunakan bagi latihan dan pembangunan ahli-ahli di dalam organisasi bukan kerajaan berhubung pembangunan domain kognitif, afektif dan psikomotor melalui kegiatan kesukarelawan mereka (Swanson 1995, Britton, 2005). TPO adalah usaha-usaha mengadaptasi konsep PO bagi membangunkan individu dan kumpulan aktivis OBKIT daripada perspektif Islam. Ungkapan TPO lebih sesuai digunakan bagi pembangunan aktivis OBKIT kerana pembangunan jasad dan kerohanian mereka secara bersepadu atau holistik. Pembangunan kerohanian mereka pula boleh dikembangkan melalui entiti akal, qalbu, roh dan nafsu daripada pespektif Islam (Hamzah et al., 2010). Komuniti Pengamal (KoP) adalah individu-individu di dalam satu kumpulan manusia yang amat prihatin dan bersemangat untuk belajar, bersosial dan bekerjasama secara informal bagi memperoleh faedah, manfaat dan kepentingan bersama (Wenger, 1998). Individu-individu di dalam OBKIT merupakan sebuah KoP kerana mereka belajar dan beramal bersama-sama secara sukarela bagi membangunkan diri sendiri, kumpulan atau komuniti di samping terbabit di dalam amalan kebajikan kepada mereka yang memerlukan (Britton, 2005). OBKIT juga adalah sebuah Organisasi Pembelajaran (OP) (Marsick & Watkins, 2003) yang menyediakan program pembangunan di dalam bentuk TPO bagi membangunkan ahli-ahli mereka secara holistik daripada perspektif Islam (Othman & Ali, 2014). Proses TPO dengan fokus kepada aktiviti usrah adalah unit KoP aktivis OBKIT terkecil di mana sejumlah kecil aktivis bertemu dan belajar serta membangun secara informal setiap minggu (Elsasser 2014). Model TPO bagi pembangunan individu dan kumpulan ini digunakan sebagai asas kepada objektif memahami pengalaman pembelajaran sosial dalam kalangan KoP aktivis OBKIT di Malaysia (Bandura,1977; Wenger, 1998). Kajian ini dijalankan berpandukan kepada tiga soalan kajian iaitu 1) Apakah makna TPO kepada aktivis OBKIT?, 2) Bagaimanakah proses TPO berlaku dalam kalangan aktivis OBKIT?, dan 3) Bagaimanakah TPO menyumbang kepada kemampanan aktivis di dalam OBKIT?. Dapatan kajian telah menghasilkan sejumlah tema berhubung TPO KoP aktivis OBKIT di Malaysia. Tema memupuk nilai dan amalan Islam memberi makna kepada kehidupan aktivis OBKIT sebagai pelajar sepanjang hayat yang membentuk satu rangkaian sosial ukhuwah Islam berdasarkan amalan mematuhi syariah dalam rangka Rahmatul lil Alamin (Annova et al., 2018). Proses TPO telah membangunkan individu dan kumpulan aktivis OBKIT (Kolb, 1984) melalui prantisan (Lave & Wenger, 1991), Dakwah Fardiyah (Rakhmawati, 2013), Tarbiyah Zatiyah (Makhsin et al., 2012) dan pembangunan jasad dan kerohanian secara holistik (Lubis et al., 2009). Proses TPO juga menekankan pembangunan kerohanian aktivis OBKIT melalui integrasi kehidupan di dunia dan akhirat dengan konsep Islam sebagai addin (al-Attas, 1977). TPO dengan model kepemimpinan, menyediakan pelapis generasi muda dan kesukarelawan dengan kepuasan kendiri adalah faktor-faktor yang telah menyumbang kepada kemampanan aktivis bagi kesinambungan OBKIT (Watkins & Marsick, 1997). Kajian ini menggunakan kaedah penyelidikan kualitatif berpadanan dengan penerokaan pengalaman kehidupan sosial KoP aktivis OBKIT membabitkan pembangunan luaran dan dalaman mereka. Pengumpulan data dijalankan melalui temu bual semi berstruktur ke atas Sembilan informan yang dipilih secara bertujuan (Merriam, 2009; Jameel et al., 2018). Pemerhatian juga dibuat di beberapa program pembangunan aktivis OBKIT berhubung analisis dokumen. Verbatim transkrip temu bual dianalisa secara manual yang membentuk tema kajian yang merujuk kepada kebolehpercayaan dan kesahan. Kesimpulan kajian ialah pembangunan KoP aktivis OBKIT melalui TPO menepati model Pembelajaran Sosial KoP (Wenger, 1998; Hamzah et al., 2010). Kajian ini telah menyumbang kepada mengembangkan teori dan konsep PO serta pembelajaran sosial KoP daripada perspektif Islam melalui pembangunan jasad dan kerohanian aktivis OBKIT secara holistik. Pengkaji mengakhiri kajian dengan membuat kesimpulan, implikasi dan cadangan kepada amalan pembangunan individu dan komuniti Muslim berhubung TPO KoP aktivis OBKIT daripada perspektif Islam berasaskan al-Quran dan Sunnah.
format Thesis
qualification_level Doctorate
author Shaikh Ahmad, Shaikh Mansoor
author_facet Shaikh Ahmad, Shaikh Mansoor
author_sort Shaikh Ahmad, Shaikh Mansoor
title Tarbiyah dan amalan pembelajaran organisasi aktivis organisasi bukan kerajaan Islam di Malaysia
title_short Tarbiyah dan amalan pembelajaran organisasi aktivis organisasi bukan kerajaan Islam di Malaysia
title_full Tarbiyah dan amalan pembelajaran organisasi aktivis organisasi bukan kerajaan Islam di Malaysia
title_fullStr Tarbiyah dan amalan pembelajaran organisasi aktivis organisasi bukan kerajaan Islam di Malaysia
title_full_unstemmed Tarbiyah dan amalan pembelajaran organisasi aktivis organisasi bukan kerajaan Islam di Malaysia
title_sort tarbiyah dan amalan pembelajaran organisasi aktivis organisasi bukan kerajaan islam di malaysia
granting_institution Universiti Putra Malaysia
publishDate 2020
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/98855/1/FPP%202021%2014%20UPMIR.pdf
_version_ 1747813901034061824
spelling my-upm-ir.988552022-10-12T07:30:55Z Tarbiyah dan amalan pembelajaran organisasi aktivis organisasi bukan kerajaan Islam di Malaysia 2020-07 Shaikh Ahmad, Shaikh Mansoor Kajian ini bertujuan bagi meneroka Tarbiyah sebagai amalan Pembelajaran Organisasi (TPO) aktivis sebuah Organisasi Bukan Kerajaan Islam Terpilih (OBKIT) di Malaysia. Konsep Pembelajaran Organisasi (PO) di dalam Pembangunan Sumber Manusia (PSM) telah digunakan bagi latihan dan pembangunan ahli-ahli di dalam organisasi bukan kerajaan berhubung pembangunan domain kognitif, afektif dan psikomotor melalui kegiatan kesukarelawan mereka (Swanson 1995, Britton, 2005). TPO adalah usaha-usaha mengadaptasi konsep PO bagi membangunkan individu dan kumpulan aktivis OBKIT daripada perspektif Islam. Ungkapan TPO lebih sesuai digunakan bagi pembangunan aktivis OBKIT kerana pembangunan jasad dan kerohanian mereka secara bersepadu atau holistik. Pembangunan kerohanian mereka pula boleh dikembangkan melalui entiti akal, qalbu, roh dan nafsu daripada pespektif Islam (Hamzah et al., 2010). Komuniti Pengamal (KoP) adalah individu-individu di dalam satu kumpulan manusia yang amat prihatin dan bersemangat untuk belajar, bersosial dan bekerjasama secara informal bagi memperoleh faedah, manfaat dan kepentingan bersama (Wenger, 1998). Individu-individu di dalam OBKIT merupakan sebuah KoP kerana mereka belajar dan beramal bersama-sama secara sukarela bagi membangunkan diri sendiri, kumpulan atau komuniti di samping terbabit di dalam amalan kebajikan kepada mereka yang memerlukan (Britton, 2005). OBKIT juga adalah sebuah Organisasi Pembelajaran (OP) (Marsick & Watkins, 2003) yang menyediakan program pembangunan di dalam bentuk TPO bagi membangunkan ahli-ahli mereka secara holistik daripada perspektif Islam (Othman & Ali, 2014). Proses TPO dengan fokus kepada aktiviti usrah adalah unit KoP aktivis OBKIT terkecil di mana sejumlah kecil aktivis bertemu dan belajar serta membangun secara informal setiap minggu (Elsasser 2014). Model TPO bagi pembangunan individu dan kumpulan ini digunakan sebagai asas kepada objektif memahami pengalaman pembelajaran sosial dalam kalangan KoP aktivis OBKIT di Malaysia (Bandura,1977; Wenger, 1998). Kajian ini dijalankan berpandukan kepada tiga soalan kajian iaitu 1) Apakah makna TPO kepada aktivis OBKIT?, 2) Bagaimanakah proses TPO berlaku dalam kalangan aktivis OBKIT?, dan 3) Bagaimanakah TPO menyumbang kepada kemampanan aktivis di dalam OBKIT?. Dapatan kajian telah menghasilkan sejumlah tema berhubung TPO KoP aktivis OBKIT di Malaysia. Tema memupuk nilai dan amalan Islam memberi makna kepada kehidupan aktivis OBKIT sebagai pelajar sepanjang hayat yang membentuk satu rangkaian sosial ukhuwah Islam berdasarkan amalan mematuhi syariah dalam rangka Rahmatul lil Alamin (Annova et al., 2018). Proses TPO telah membangunkan individu dan kumpulan aktivis OBKIT (Kolb, 1984) melalui prantisan (Lave & Wenger, 1991), Dakwah Fardiyah (Rakhmawati, 2013), Tarbiyah Zatiyah (Makhsin et al., 2012) dan pembangunan jasad dan kerohanian secara holistik (Lubis et al., 2009). Proses TPO juga menekankan pembangunan kerohanian aktivis OBKIT melalui integrasi kehidupan di dunia dan akhirat dengan konsep Islam sebagai addin (al-Attas, 1977). TPO dengan model kepemimpinan, menyediakan pelapis generasi muda dan kesukarelawan dengan kepuasan kendiri adalah faktor-faktor yang telah menyumbang kepada kemampanan aktivis bagi kesinambungan OBKIT (Watkins & Marsick, 1997). Kajian ini menggunakan kaedah penyelidikan kualitatif berpadanan dengan penerokaan pengalaman kehidupan sosial KoP aktivis OBKIT membabitkan pembangunan luaran dan dalaman mereka. Pengumpulan data dijalankan melalui temu bual semi berstruktur ke atas Sembilan informan yang dipilih secara bertujuan (Merriam, 2009; Jameel et al., 2018). Pemerhatian juga dibuat di beberapa program pembangunan aktivis OBKIT berhubung analisis dokumen. Verbatim transkrip temu bual dianalisa secara manual yang membentuk tema kajian yang merujuk kepada kebolehpercayaan dan kesahan. Kesimpulan kajian ialah pembangunan KoP aktivis OBKIT melalui TPO menepati model Pembelajaran Sosial KoP (Wenger, 1998; Hamzah et al., 2010). Kajian ini telah menyumbang kepada mengembangkan teori dan konsep PO serta pembelajaran sosial KoP daripada perspektif Islam melalui pembangunan jasad dan kerohanian aktivis OBKIT secara holistik. Pengkaji mengakhiri kajian dengan membuat kesimpulan, implikasi dan cadangan kepada amalan pembangunan individu dan komuniti Muslim berhubung TPO KoP aktivis OBKIT daripada perspektif Islam berasaskan al-Quran dan Sunnah. Organizational learning - Malaysia Non-governmental organizations - Malaysia Islamic learning and scholarship 2020-07 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/98855/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/98855/1/FPP%202021%2014%20UPMIR.pdf text en public doctoral Universiti Putra Malaysia Organizational learning - Malaysia Non-governmental organizations - Malaysia Islamic learning and scholarship Ismail, Ismi Arif