Penguasaan Tulisan Jawi di Kalangan Pelajar UPM

Kajian ini dijalankan dengan tujuan memperoleh maklumat tentang penguasaan tulisan Jawi di kalangan pelajar UPM. Responden kajian ini terdiri daripada 160 orang pelajar UPM bagi semester Mei sesi 1999 / 2000 yang mempunyai peJbagai latar belakang tulisan Jawi dan sedang mengikuti program Bacelor da...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Ismail, Aziah
Format: Thesis
Language:English
Malay
Published: 2000
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9915/1/FBMK_2000_6_IR.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-upm-ir.9915
record_format uketd_dc
spelling my-upm-ir.99152023-12-04T03:57:21Z Penguasaan Tulisan Jawi di Kalangan Pelajar UPM 2000-05 Ismail, Aziah Kajian ini dijalankan dengan tujuan memperoleh maklumat tentang penguasaan tulisan Jawi di kalangan pelajar UPM. Responden kajian ini terdiri daripada 160 orang pelajar UPM bagi semester Mei sesi 1999 / 2000 yang mempunyai peJbagai latar belakang tulisan Jawi dan sedang mengikuti program Bacelor daripada pelbagai fakulti. Mereka mengambil kursus BBM 3402 Sistem Tulisan Jawi. Latar belakang pendidikan Jawi responden diketahui menerusi jawapan borang soal selidik. Sementara itu, ujian penguasaan kemahiran Jawi digunakan untuk melihat penguasaan tulisan Jawi pelajar dalam beberapa aspek. Aspek-aspek tersebut termasuk kemahiran membaca Jawi, kemahiran menulis Jawi dan kemahiran mengeja Jawi. Seterusnya, kajian ini menggunakan teori Carney yang mengemukakan dua pendekatan untuk menghuraikan permasalahan ejaan, iaitu Filologi dan Fungsian. Dalam kajian ini, kedua-dua pendekatan tersebut iaitu Filologi dan Fungsian diaplikasi dan diubah suai bagi tujuan menghuraikan permasalahan sistem ejaan Jawi. Dapatan telah menunjukkan bahawa pelajar-pelajar melakukan kesalahan ejaan dalam beberapa aspek ejaan seperti penggunaan huruf Jawi, pengejaan mengikut hukum, pengejaan mengikut pola dan pengejaan berimbuhan. Kumpulan responden daripada latar belakang Pendidikan Tidak Formal didapati melakukan kesalahan yang lebih besar jumlahnya berbanding kumpulan responden daripada Sekolah Rendah, Sekolah Menengah, Sekolah Agama dan Maktab Perguruan. Dapatan juga menunjukkan bahawa kesalahan aspek imbuhan paling banyak dilakukan oleh pelajar yang menjadi responden kajian ini. Ini diikuti oleh aspek jenis ejaan Jawi daripada akronim dan homograf. Dapatan soal selidik menunjukkan bahawa keseluruhan pelajar yang mengikuti program BBM 3402 masih mempunyai minat terhadap tulisan Jawi. Antara cadangan yang boleh dilakukan ialah para pelajar harus didedahkan dengan peraturan-peraturan mengeja Jawi secara lebih terancang dan konsisten dalam pengajaran dan pembelajaran. Sistem ejaan Jawi terkini iaitu Sistem Ejaan Jawi Yang Disempurnakan harus dikuasai. Selain itu, penyeragaman dalam aspek ejaan yang lebih mantap harus diusahakan melalui kajian dan penyelidikan. Seterusnya, pelajar-pelajar perlu digalakkan menggunakan sistem ejaan Jawi yang baru (SEJYD) dalam penulisan mereka. Jawi alphabet Jawi alphabet - Writing 2000-05 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9915/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9915/1/FBMK_2000_6_IR.pdf text en public masters Universiti Putra Malaysia Jawi alphabet Jawi alphabet - Writing Faculty of Modern Language and Communication Baharuddin, Mohd Hussein Malay
institution Universiti Putra Malaysia
collection PSAS Institutional Repository
language English
Malay
advisor Baharuddin, Mohd Hussein
topic Jawi alphabet
Jawi alphabet - Writing

spellingShingle Jawi alphabet
Jawi alphabet - Writing

Ismail, Aziah
Penguasaan Tulisan Jawi di Kalangan Pelajar UPM
description Kajian ini dijalankan dengan tujuan memperoleh maklumat tentang penguasaan tulisan Jawi di kalangan pelajar UPM. Responden kajian ini terdiri daripada 160 orang pelajar UPM bagi semester Mei sesi 1999 / 2000 yang mempunyai peJbagai latar belakang tulisan Jawi dan sedang mengikuti program Bacelor daripada pelbagai fakulti. Mereka mengambil kursus BBM 3402 Sistem Tulisan Jawi. Latar belakang pendidikan Jawi responden diketahui menerusi jawapan borang soal selidik. Sementara itu, ujian penguasaan kemahiran Jawi digunakan untuk melihat penguasaan tulisan Jawi pelajar dalam beberapa aspek. Aspek-aspek tersebut termasuk kemahiran membaca Jawi, kemahiran menulis Jawi dan kemahiran mengeja Jawi. Seterusnya, kajian ini menggunakan teori Carney yang mengemukakan dua pendekatan untuk menghuraikan permasalahan ejaan, iaitu Filologi dan Fungsian. Dalam kajian ini, kedua-dua pendekatan tersebut iaitu Filologi dan Fungsian diaplikasi dan diubah suai bagi tujuan menghuraikan permasalahan sistem ejaan Jawi. Dapatan telah menunjukkan bahawa pelajar-pelajar melakukan kesalahan ejaan dalam beberapa aspek ejaan seperti penggunaan huruf Jawi, pengejaan mengikut hukum, pengejaan mengikut pola dan pengejaan berimbuhan. Kumpulan responden daripada latar belakang Pendidikan Tidak Formal didapati melakukan kesalahan yang lebih besar jumlahnya berbanding kumpulan responden daripada Sekolah Rendah, Sekolah Menengah, Sekolah Agama dan Maktab Perguruan. Dapatan juga menunjukkan bahawa kesalahan aspek imbuhan paling banyak dilakukan oleh pelajar yang menjadi responden kajian ini. Ini diikuti oleh aspek jenis ejaan Jawi daripada akronim dan homograf. Dapatan soal selidik menunjukkan bahawa keseluruhan pelajar yang mengikuti program BBM 3402 masih mempunyai minat terhadap tulisan Jawi. Antara cadangan yang boleh dilakukan ialah para pelajar harus didedahkan dengan peraturan-peraturan mengeja Jawi secara lebih terancang dan konsisten dalam pengajaran dan pembelajaran. Sistem ejaan Jawi terkini iaitu Sistem Ejaan Jawi Yang Disempurnakan harus dikuasai. Selain itu, penyeragaman dalam aspek ejaan yang lebih mantap harus diusahakan melalui kajian dan penyelidikan. Seterusnya, pelajar-pelajar perlu digalakkan menggunakan sistem ejaan Jawi yang baru (SEJYD) dalam penulisan mereka.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Ismail, Aziah
author_facet Ismail, Aziah
author_sort Ismail, Aziah
title Penguasaan Tulisan Jawi di Kalangan Pelajar UPM
title_short Penguasaan Tulisan Jawi di Kalangan Pelajar UPM
title_full Penguasaan Tulisan Jawi di Kalangan Pelajar UPM
title_fullStr Penguasaan Tulisan Jawi di Kalangan Pelajar UPM
title_full_unstemmed Penguasaan Tulisan Jawi di Kalangan Pelajar UPM
title_sort penguasaan tulisan jawi di kalangan pelajar upm
granting_institution Universiti Putra Malaysia
granting_department Faculty of Modern Language and Communication
publishDate 2000
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9915/1/FBMK_2000_6_IR.pdf
_version_ 1794018876896313344