Kesediaan guru dalam melaksanakan pengajaran menggunakan konsep didik hibur di sekolah dalam hospital di Semenanjung Malaysia

Abstrak merupakan ringkasan keseluruhan tesis dan wajib diberi perhatian rapi sepertimana bahagian tesis yang lain. Abstrak tidak mengandungi bahan rujukan. Nama singkatan atau akronim mesti didahului dengan terminology penuh pada penggunaan kali pertama. Abstrak harus diolah antara 300-500 perk...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Nagandran, Sugendran
Format: Thesis
Language:English
Published: 2020
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/99284/1/SUGENDRAN%20AL%20NAGANDRAN%20cd%20%20IR.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Abstrak merupakan ringkasan keseluruhan tesis dan wajib diberi perhatian rapi sepertimana bahagian tesis yang lain. Abstrak tidak mengandungi bahan rujukan. Nama singkatan atau akronim mesti didahului dengan terminology penuh pada penggunaan kali pertama. Abstrak harus diolah antara 300-500 perkataan. Abstrak merangkumi pernyataan permasalahan, penerangan rigkas dan tepat tentang reka bentuk dan pengkaedahan penyelidikan, rumusan penemuan utama dan kesimpulan. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti kesediaan guru dalam melaksanakan pengajaran menggunakan konsep didik hibur di Sekolah Dalam Hospital (SDH) di Semenanjung Malaysia. Kajian ini juga bertujuan untuk mengkaji pelaksanaan pengajaran guru berasaskan faktor demografi dengan pengalaman, sikap memotivasi diri, serta kesihatan fizikal dan mental pelaksanaan konsep didik hibur dalam kalangan guru SDH. Kajian ini telah dilaksanakan ke atas 95 orang guru di SDH Semenanjung Malaysia. Bagi mencapai objektif kajian ini, instrumen kajian berbentuk kuantitatif digunakan untuk mengumpul data melalui borang soal selidik. Data maklumbalas respondan dianalisis menggunakan statistik deskriptif bagi faktor demografi respondan yang meliputi nilai min, peratusan, dan sisihan piawai. Hasil kajian menunjukkan bahawa tiada perbandingan yang signifikan ditemui antara faktor demografi (Pemboleh ubah tidak bersandar) iaitu lokasi SDH, jantina, umur, pengalaman mengajar di SDH dan kekerapan menggunakan konsep didik hibur dalam pelaksanaan pengajaran dengan pemboleh ubah bersandar iaitu pengetahuan, memotivasi diri dan kesihatan fizikal dan mental dalam kalangan guru. SDH. Kajian ini memberi implikasi ke atas kesediaan guru menggunakan teknik pengajaran berkonsepkan didik hibur dapat mewujudkan suasana persekitaran yang kondusif bagi murid-murid di SDH.