Hubungan antara keprihatinan kerjaya, orientasi matlamat kendiri dan sokongan sosial dengan persepsi kebolehsuaian kerjaya pelajar kolej vokasional di Selangor, Malaysia

Kemahiran untuk bekerja adalah penting bagi mencorakkan pasaran pekerjaan dalam Revolusi Perindustrian 4.0. Kini, seseorang individu perlu mempunyai kemahiran dalam menyesuaikan diri dengan pekerjaan. Era Revolusi Perindustrian Keempat yang bercirikan teknologi digital dan automasi memerlukan ind...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Zahari, Zulhazmi
Format: Thesis
Language:English
Published: 2021
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/99414/1/ZULHAZMI%20BIN%20ZAHARI%20-%20IR.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-upm-ir.99414
record_format uketd_dc
spelling my-upm-ir.994142023-04-04T03:42:22Z Hubungan antara keprihatinan kerjaya, orientasi matlamat kendiri dan sokongan sosial dengan persepsi kebolehsuaian kerjaya pelajar kolej vokasional di Selangor, Malaysia 2021-02 Zahari, Zulhazmi Kemahiran untuk bekerja adalah penting bagi mencorakkan pasaran pekerjaan dalam Revolusi Perindustrian 4.0. Kini, seseorang individu perlu mempunyai kemahiran dalam menyesuaikan diri dengan pekerjaan. Era Revolusi Perindustrian Keempat yang bercirikan teknologi digital dan automasi memerlukan individu yang berkebolehan dan berkemahiran dalam pekerjaan. Walau bagaimanapun, berlaku peningkatan kadar pengangguran dalam kalangan graduan kolej vokasional. Sehubungan itu, kajian berbentuk kolerasi ini bertujuan untuk mengenal pasti hubungan antara keprihatinan kerjaya, orientasi matlamat kendiri, sokongan sosial, dan kebolehsuaian kerjaya, serta peramal-peramal signifikan kebolehsuaian kerjaya dalam kalangan pelajar tahun akhir program diploma kolej vokasional di Selangor. Kajian kuantitatif ini menggunakan sampel seramai 226 orang pelajar dari lapan kolej vokasional di Selangor yang telah dipilih secara persampelan rawak berstrata daripada kalangan pelajar yang mengikuti bidang pengajian berbeza. Borang soal selidik berskala likert telah digunakan untuk mengumpul data sampel kajian. Statistik deskriptif (min dan sisihan piawai) dan statistik inferens telah digunakan untuk menganalisis data kajian berdasarkan persoalan-persoalan kajian yang telah dibentuk. Hasil kajian mendapati bahawa tahap kebolehsuaian kerjaya pelajar berada pada tahap yang sederhana (M = 4.16, SP = 0.37). Dapatan menunjukkan bahawa hubungan antara keprihatinan kerjaya terhadap kebolehsuaian kerjaya adalah positif yang kuat (r = 0.536, p < 0.05) manakala orientasi matlamat kendiri (r = 0.401, p < 0.05), dan sokongan sosial (r = 0.451, p < 0.05) terhadap kebolehsuaian kerjaya pelajar-pelajar kolej vokasional adalah positif yang sederhana. Dapatan juga menunjukkan bahawa keprihatinan kerjaya, orientasi matlamat kendiri, dan sokongan sosial adalah peramal-peramal signifikan kebolehsuaian kerjaya dalam kalangan pelajar kolej vokasional di Selangor dengan menyumbang sebanyak 36.5%. Kajian menyarankan agar bahagian Pendidikan Latihan Teknikal dan Vokasional (PLTV) dengan kerjasama para pendidik dan kaunselor perlu meningkatkan lagi usaha dengan menyampaikan kepentingan kebolehsuaian kerjaya dan turut merangka program yang dapat mengoptimumkan pelaksanaan strategistrategi yang berkaitan dengan aspek keprihatinan kerjaya masa hadapan, orientasi matlamat kendiri, dan sokongan sosial untuk memperkasakan lagi kebolehsuaian kerjaya dalam kalangan pelajar. Skilled labor - Malaysia Vocational qualifications - Malaysia 2021-02 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/99414/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/99414/1/ZULHAZMI%20BIN%20ZAHARI%20-%20IR.pdf text en public masters Universiti Putra Malaysia Skilled labor - Malaysia Vocational qualifications - Malaysia Omar, Mohd Khaizer
institution Universiti Putra Malaysia
collection PSAS Institutional Repository
language English
advisor Omar, Mohd Khaizer
topic Skilled labor - Malaysia
Vocational qualifications - Malaysia

spellingShingle Skilled labor - Malaysia
Vocational qualifications - Malaysia

Zahari, Zulhazmi
Hubungan antara keprihatinan kerjaya, orientasi matlamat kendiri dan sokongan sosial dengan persepsi kebolehsuaian kerjaya pelajar kolej vokasional di Selangor, Malaysia
description Kemahiran untuk bekerja adalah penting bagi mencorakkan pasaran pekerjaan dalam Revolusi Perindustrian 4.0. Kini, seseorang individu perlu mempunyai kemahiran dalam menyesuaikan diri dengan pekerjaan. Era Revolusi Perindustrian Keempat yang bercirikan teknologi digital dan automasi memerlukan individu yang berkebolehan dan berkemahiran dalam pekerjaan. Walau bagaimanapun, berlaku peningkatan kadar pengangguran dalam kalangan graduan kolej vokasional. Sehubungan itu, kajian berbentuk kolerasi ini bertujuan untuk mengenal pasti hubungan antara keprihatinan kerjaya, orientasi matlamat kendiri, sokongan sosial, dan kebolehsuaian kerjaya, serta peramal-peramal signifikan kebolehsuaian kerjaya dalam kalangan pelajar tahun akhir program diploma kolej vokasional di Selangor. Kajian kuantitatif ini menggunakan sampel seramai 226 orang pelajar dari lapan kolej vokasional di Selangor yang telah dipilih secara persampelan rawak berstrata daripada kalangan pelajar yang mengikuti bidang pengajian berbeza. Borang soal selidik berskala likert telah digunakan untuk mengumpul data sampel kajian. Statistik deskriptif (min dan sisihan piawai) dan statistik inferens telah digunakan untuk menganalisis data kajian berdasarkan persoalan-persoalan kajian yang telah dibentuk. Hasil kajian mendapati bahawa tahap kebolehsuaian kerjaya pelajar berada pada tahap yang sederhana (M = 4.16, SP = 0.37). Dapatan menunjukkan bahawa hubungan antara keprihatinan kerjaya terhadap kebolehsuaian kerjaya adalah positif yang kuat (r = 0.536, p < 0.05) manakala orientasi matlamat kendiri (r = 0.401, p < 0.05), dan sokongan sosial (r = 0.451, p < 0.05) terhadap kebolehsuaian kerjaya pelajar-pelajar kolej vokasional adalah positif yang sederhana. Dapatan juga menunjukkan bahawa keprihatinan kerjaya, orientasi matlamat kendiri, dan sokongan sosial adalah peramal-peramal signifikan kebolehsuaian kerjaya dalam kalangan pelajar kolej vokasional di Selangor dengan menyumbang sebanyak 36.5%. Kajian menyarankan agar bahagian Pendidikan Latihan Teknikal dan Vokasional (PLTV) dengan kerjasama para pendidik dan kaunselor perlu meningkatkan lagi usaha dengan menyampaikan kepentingan kebolehsuaian kerjaya dan turut merangka program yang dapat mengoptimumkan pelaksanaan strategistrategi yang berkaitan dengan aspek keprihatinan kerjaya masa hadapan, orientasi matlamat kendiri, dan sokongan sosial untuk memperkasakan lagi kebolehsuaian kerjaya dalam kalangan pelajar.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Zahari, Zulhazmi
author_facet Zahari, Zulhazmi
author_sort Zahari, Zulhazmi
title Hubungan antara keprihatinan kerjaya, orientasi matlamat kendiri dan sokongan sosial dengan persepsi kebolehsuaian kerjaya pelajar kolej vokasional di Selangor, Malaysia
title_short Hubungan antara keprihatinan kerjaya, orientasi matlamat kendiri dan sokongan sosial dengan persepsi kebolehsuaian kerjaya pelajar kolej vokasional di Selangor, Malaysia
title_full Hubungan antara keprihatinan kerjaya, orientasi matlamat kendiri dan sokongan sosial dengan persepsi kebolehsuaian kerjaya pelajar kolej vokasional di Selangor, Malaysia
title_fullStr Hubungan antara keprihatinan kerjaya, orientasi matlamat kendiri dan sokongan sosial dengan persepsi kebolehsuaian kerjaya pelajar kolej vokasional di Selangor, Malaysia
title_full_unstemmed Hubungan antara keprihatinan kerjaya, orientasi matlamat kendiri dan sokongan sosial dengan persepsi kebolehsuaian kerjaya pelajar kolej vokasional di Selangor, Malaysia
title_sort hubungan antara keprihatinan kerjaya, orientasi matlamat kendiri dan sokongan sosial dengan persepsi kebolehsuaian kerjaya pelajar kolej vokasional di selangor, malaysia
granting_institution Universiti Putra Malaysia
publishDate 2021
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/99414/1/ZULHAZMI%20BIN%20ZAHARI%20-%20IR.pdf
_version_ 1776100329773858816