Budaya dan iklim sekolah sebagai mediator dalam hubungan antara kepemimpinan kolektif dan keberkesanan sekolah rendah Malaysia

Keberkesanan sekolah dilihat sebagai penyelesaian terhadap peningkatan akademik dan pencapaian murid dalam kalangan pendidik. Dalam usaha meningkatkan keberkesanan sekolah, pelbagai faktor dikenal pasti dan diurus bagi penambahbaikan. Kebanyakan kajian ilmiah dan teori berkaitan keberkesanan sekolah...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Koundyannan, Thiruchelvan
Format: Thesis
Language:English
Published: 2021
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/99415/1/Thesis%20PhD_Thiruchelvan_GS41668%28B5%29%20-%20IR.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-upm-ir.99415
record_format uketd_dc
institution Universiti Putra Malaysia
collection PSAS Institutional Repository
language English
advisor Abdul Kadir, Suhaida
topic School management and organization - Malaysia
Educational evaluation
Educational leadership - Malaysia
spellingShingle School management and organization - Malaysia
Educational evaluation
Educational leadership - Malaysia
Koundyannan, Thiruchelvan
Budaya dan iklim sekolah sebagai mediator dalam hubungan antara kepemimpinan kolektif dan keberkesanan sekolah rendah Malaysia
description Keberkesanan sekolah dilihat sebagai penyelesaian terhadap peningkatan akademik dan pencapaian murid dalam kalangan pendidik. Dalam usaha meningkatkan keberkesanan sekolah, pelbagai faktor dikenal pasti dan diurus bagi penambahbaikan. Kebanyakan kajian ilmiah dan teori berkaitan keberkesanan sekolah memberi tumpuan dan perhatian terhadap faktor dalam meneroka penyelesaian terhdap kemajuan pendidikan. Kepemimpinan kolektif, budaya dan iklim sekolah dikenal pasti antara faktor yang penting dalam menentukan keberkesanan sekolah. Kajian ini menentukan tahap kepemimpinan kolektif, budaya sekolah, iklim sekolah dan keberkesanan sekolah rendah serta menentukan perbezaan tahap mengikut jenis sekolah. Selain itu, kajian ini juga menentukan hubungan antara kepemimpinan kolektif, budaya sekolah, iklim sekolah dengan keberkesanan sekolah rendah. Kepemimpinan kolektif, budaya dan iklim sekolah sebagai peramal terhadap keberkesanan sekolah rendah juga ditentukan melalui kajian ini. Kajian ini juga turut menentukan budaya dan iklim sekolah sebagai mediator dalam hubungan antara kepemimpinan kolektif dan keberkesanan sekolah rendah. Akhirnya melalui kajian ini membangunkan model peramal keberkesanan sekolah rendah. Responden dipilih secara rawak berstrata daripada tiga jenis iaitu SK, SJKC dan SJKC di Malaysia. Data melibatkan 1000 responden dianalisis menggunakan SPSS dan dimodelkan melalui perisian AMOS. Dapatan kajian menunjukkan bahawa keberkesanan sekolah, kepemimpinan kolektif, budaya dan iklim sekolah di sekolah rendah berada pada tahap tinggi. Dapatan ini turut menentukan terdapat perbezaan secara signifikan dalam skor min tahap keberkesanan sekolah, kepemimpinan kolektif dan iklim sekolah berdasarkan jenis sekolah melalui ujian ANOVA. Walau bagaimanapun tidak terdapat perbezaan secara signifikan dalam skor min tahap budaya sekolah berdasarkan jenis sekolah. Analisis statistik hubungan juga menunjukkan terdapat kesan langsung secara signifikan bagi kesemua lima laluan. Kepemimpinan kolektif memberi kesan positif secara signifikan terhadap keberkesanan sekolah, budaya sekolah memberi kesan positif secara signifikan terhadap keberkesanan sekolah, iklim sekolah memberi kesan songsang secara signifikan terhadap keberkesanan sekolah, kepemimpinan kolektif memberi kesan positif secara signifikan terhadap budaya sekolah dan kepemimpinan kolektif memberi kesan positif secara signifikan terhadap iklim sekolah. Secara kesimpulannya mendapati sumbangan budaya sekolah adalah paling utama diikuti kepemimpinan kolektif dan iklim sekolah dalam meningkatkan keberkesanan sekolah secara langsung di sekolah rendah. Terdapat perbezaan dalam pengurusan kepemimpinan kolektif, keberkesanan sekolah dan iklim sekolah mengikut jenis sekolah SK, SJKC dan SJKT. Budaya sekolah berperanan sebagai mediator separa dalam hubungan antara kepemimpinan kolektif dan keberkesanan sekolah rendah manakala iklim sekolah tidak berperanan sebagai mediator. Nilai kuasa dua Kappa menunjukkan budaya sekolah memberi kesan yang besar sebagai mediator separa dalam meningkatkan keberkesanan sekolah. Model keberkesanan sekolah ini memberi sumbangan dan pengaruh yang besar terhadap keberkesanan sekolah rendah. Implikasinya kajian menerangkan bahawa budaya dan iklim sekolah adalah entiti yang mempunyai kesamaan. Budaya sekolah lebih dominasi berbanding iklim dalam pengurusan sekolah apabila diurus bersama. Secara keseluruhannya model ini menyumbang sebanyak 74.2 peratus terhadap keberkesanan sekolah rendah di Malaysia. Pihak pentadbiran sekolah perlu memberi perhatian terhadap pengurusan budaya dan iklim sekolah dengan pendekatan yang berbeza dalam meningkatkan keberkesanan sekolah rendah.
format Thesis
qualification_level Doctorate
author Koundyannan, Thiruchelvan
author_facet Koundyannan, Thiruchelvan
author_sort Koundyannan, Thiruchelvan
title Budaya dan iklim sekolah sebagai mediator dalam hubungan antara kepemimpinan kolektif dan keberkesanan sekolah rendah Malaysia
title_short Budaya dan iklim sekolah sebagai mediator dalam hubungan antara kepemimpinan kolektif dan keberkesanan sekolah rendah Malaysia
title_full Budaya dan iklim sekolah sebagai mediator dalam hubungan antara kepemimpinan kolektif dan keberkesanan sekolah rendah Malaysia
title_fullStr Budaya dan iklim sekolah sebagai mediator dalam hubungan antara kepemimpinan kolektif dan keberkesanan sekolah rendah Malaysia
title_full_unstemmed Budaya dan iklim sekolah sebagai mediator dalam hubungan antara kepemimpinan kolektif dan keberkesanan sekolah rendah Malaysia
title_sort budaya dan iklim sekolah sebagai mediator dalam hubungan antara kepemimpinan kolektif dan keberkesanan sekolah rendah malaysia
granting_institution Universiti Putra Malaysia
publishDate 2021
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/99415/1/Thesis%20PhD_Thiruchelvan_GS41668%28B5%29%20-%20IR.pdf
_version_ 1776100330019225600
spelling my-upm-ir.994152023-04-04T03:43:05Z Budaya dan iklim sekolah sebagai mediator dalam hubungan antara kepemimpinan kolektif dan keberkesanan sekolah rendah Malaysia 2021-04 Koundyannan, Thiruchelvan Keberkesanan sekolah dilihat sebagai penyelesaian terhadap peningkatan akademik dan pencapaian murid dalam kalangan pendidik. Dalam usaha meningkatkan keberkesanan sekolah, pelbagai faktor dikenal pasti dan diurus bagi penambahbaikan. Kebanyakan kajian ilmiah dan teori berkaitan keberkesanan sekolah memberi tumpuan dan perhatian terhadap faktor dalam meneroka penyelesaian terhdap kemajuan pendidikan. Kepemimpinan kolektif, budaya dan iklim sekolah dikenal pasti antara faktor yang penting dalam menentukan keberkesanan sekolah. Kajian ini menentukan tahap kepemimpinan kolektif, budaya sekolah, iklim sekolah dan keberkesanan sekolah rendah serta menentukan perbezaan tahap mengikut jenis sekolah. Selain itu, kajian ini juga menentukan hubungan antara kepemimpinan kolektif, budaya sekolah, iklim sekolah dengan keberkesanan sekolah rendah. Kepemimpinan kolektif, budaya dan iklim sekolah sebagai peramal terhadap keberkesanan sekolah rendah juga ditentukan melalui kajian ini. Kajian ini juga turut menentukan budaya dan iklim sekolah sebagai mediator dalam hubungan antara kepemimpinan kolektif dan keberkesanan sekolah rendah. Akhirnya melalui kajian ini membangunkan model peramal keberkesanan sekolah rendah. Responden dipilih secara rawak berstrata daripada tiga jenis iaitu SK, SJKC dan SJKC di Malaysia. Data melibatkan 1000 responden dianalisis menggunakan SPSS dan dimodelkan melalui perisian AMOS. Dapatan kajian menunjukkan bahawa keberkesanan sekolah, kepemimpinan kolektif, budaya dan iklim sekolah di sekolah rendah berada pada tahap tinggi. Dapatan ini turut menentukan terdapat perbezaan secara signifikan dalam skor min tahap keberkesanan sekolah, kepemimpinan kolektif dan iklim sekolah berdasarkan jenis sekolah melalui ujian ANOVA. Walau bagaimanapun tidak terdapat perbezaan secara signifikan dalam skor min tahap budaya sekolah berdasarkan jenis sekolah. Analisis statistik hubungan juga menunjukkan terdapat kesan langsung secara signifikan bagi kesemua lima laluan. Kepemimpinan kolektif memberi kesan positif secara signifikan terhadap keberkesanan sekolah, budaya sekolah memberi kesan positif secara signifikan terhadap keberkesanan sekolah, iklim sekolah memberi kesan songsang secara signifikan terhadap keberkesanan sekolah, kepemimpinan kolektif memberi kesan positif secara signifikan terhadap budaya sekolah dan kepemimpinan kolektif memberi kesan positif secara signifikan terhadap iklim sekolah. Secara kesimpulannya mendapati sumbangan budaya sekolah adalah paling utama diikuti kepemimpinan kolektif dan iklim sekolah dalam meningkatkan keberkesanan sekolah secara langsung di sekolah rendah. Terdapat perbezaan dalam pengurusan kepemimpinan kolektif, keberkesanan sekolah dan iklim sekolah mengikut jenis sekolah SK, SJKC dan SJKT. Budaya sekolah berperanan sebagai mediator separa dalam hubungan antara kepemimpinan kolektif dan keberkesanan sekolah rendah manakala iklim sekolah tidak berperanan sebagai mediator. Nilai kuasa dua Kappa menunjukkan budaya sekolah memberi kesan yang besar sebagai mediator separa dalam meningkatkan keberkesanan sekolah. Model keberkesanan sekolah ini memberi sumbangan dan pengaruh yang besar terhadap keberkesanan sekolah rendah. Implikasinya kajian menerangkan bahawa budaya dan iklim sekolah adalah entiti yang mempunyai kesamaan. Budaya sekolah lebih dominasi berbanding iklim dalam pengurusan sekolah apabila diurus bersama. Secara keseluruhannya model ini menyumbang sebanyak 74.2 peratus terhadap keberkesanan sekolah rendah di Malaysia. Pihak pentadbiran sekolah perlu memberi perhatian terhadap pengurusan budaya dan iklim sekolah dengan pendekatan yang berbeza dalam meningkatkan keberkesanan sekolah rendah. School management and organization - Malaysia Educational evaluation Educational leadership - Malaysia 2021-04 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/99415/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/99415/1/Thesis%20PhD_Thiruchelvan_GS41668%28B5%29%20-%20IR.pdf text en public doctoral Universiti Putra Malaysia School management and organization - Malaysia Educational evaluation Educational leadership - Malaysia Abdul Kadir, Suhaida