Faktor yang menghalang dan mendorong pelajar Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM) dalam melakukan aktiviti fizikal

Penyelidikan ini dilakukan bertujuan mengenal pasti faktor menghalang dan mendorong penglibatan pelajar dalam aktiviti fizikal di UPNM, meninjau hubungan di antara faktor-faktor menghalang dan faktor-faktor mendorong aktiviti fizikal dengan pembangunan sukan (komitmen) di kalangan pelajar UPNM dan m...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
主要作者: Amat, Udin
格式: Thesis
語言:Malay
Malay
出版: 2022
主題:
在線閱讀:http://ir.upnm.edu.my/id/eprint/249/1/FAKTOR%20YANG%20MENGHALANG%20%2825p%29.pdf
http://ir.upnm.edu.my/id/eprint/249/2/FAKTOR%20YANG%20MENGHALANG%20%28Full%29.pdf
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
id my-upnm-ir.249
record_format uketd_dc
spelling my-upnm-ir.2492023-06-15T01:20:45Z Faktor yang menghalang dan mendorong pelajar Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM) dalam melakukan aktiviti fizikal 2022-09-14 Amat, Udin GB Physical geography GF Human ecology. Anthropogeography Penyelidikan ini dilakukan bertujuan mengenal pasti faktor menghalang dan mendorong penglibatan pelajar dalam aktiviti fizikal di UPNM, meninjau hubungan di antara faktor-faktor menghalang dan faktor-faktor mendorong aktiviti fizikal dengan pembangunan sukan (komitmen) di kalangan pelajar UPNM dan membentuk model pembangunan sukan (komitmen) di UPNM. Kajian kuantitatif menggunakan kaedah kaji selidik dilaksanakan terhadap N = 336 orang responden kalangan pelajar UPNM yang dipilih secara rawak. Soalan kajian diambil dan diubahsuai daripada soalan kajian penyelidik terdahulu yang dinamakan Leisure Constrain Questionnaire yang berdasarkan kepada teori asas Hirarki Penghalang Masa Lapang Crowford dan Godbey dan Model Komitmen Scanlen bertajuk Sport Commitment Questionnaire (SCQ) oleh Scanlan digunakan sebagai soalan asas kepada pembangunan sukan (komitmen). Dapatan kajian mendapati faktor menghalang struktur, ‘Kekurangan kemudahan/peralatan sukan di UPNM’ menunjukkan nilai Min tertinggi dalam faktor menghalang (Min = 3.44, SP = 1.28). Manakala faktor kesihatan, ‘Sukan dapat meningkatkan kecergasan fizikal’ menunjukkan nilai skor tinggi (min = 4.65, SP = 0.58) telah menunjukkan factor utama mendorong pelajar aktif dalam aktiviti fizikal di UPNM. Hasil Ujian korelasi pearson menunjukkan bahawa kesemua pemboleh ubah mempunyai hubungan yang signifikan terhadap pembangunan sukan (komitmen) dengan nilai signifikan pada aras p < .01. .Namun, ujian regresi linear menunjukkan bahawa terdapat empat daripada lapan faktor telah dipilih dalam model regresi yang melibatkan pembolehubah motivasi, interpersonal, infrastruktur dan intrapersonal (faktor menghalang) yang mempunyai hubungan yang signifikan terhadap pembangunan sukan apabila p < 0.05 dengan nilai R2 0.661 dan, empat pembolehubah (intrapersonal (menghalang), stuktur (menghalang), akademik dan kesihatan ) telah menunjukkan nilai min tertinggi dalam ujian kolerasi pearson tetapi ditolak dari model regresi apabila nilai p > 0.05. Hasil dapatan melalui ujian regresi berperingkat (stepwise) yang diterima dalam model diambil bagi membentuk Model Pembangunan Sukan (Komitmen) di UPNM. Kesimpulan daripada kajian ini menunjukkan bahawa empat item iaitu motivasi, interpersonal, infrastruktur dan intrapersonal (faktor menghalang) menjadi pemangkin kepada Pembangunan Sukan (Komitmen) di UPNM. 2022-09 Thesis http://ir.upnm.edu.my/id/eprint/249/ http://ir.upnm.edu.my/id/eprint/249/1/FAKTOR%20YANG%20MENGHALANG%20%2825p%29.pdf text ms public http://ir.upnm.edu.my/id/eprint/249/2/FAKTOR%20YANG%20MENGHALANG%20%28Full%29.pdf text ms validuser mphil masters Universiti Pertahanan Nasional Malaysia Centre For Graduate Studies
institution Universiti Pertahanan Nasional Malaysia
collection UPNM Institutional Repository
language Malay
Malay
topic GB Physical geography
GB Physical geography
spellingShingle GB Physical geography
GB Physical geography
Amat, Udin
Faktor yang menghalang dan mendorong pelajar Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM) dalam melakukan aktiviti fizikal
description Penyelidikan ini dilakukan bertujuan mengenal pasti faktor menghalang dan mendorong penglibatan pelajar dalam aktiviti fizikal di UPNM, meninjau hubungan di antara faktor-faktor menghalang dan faktor-faktor mendorong aktiviti fizikal dengan pembangunan sukan (komitmen) di kalangan pelajar UPNM dan membentuk model pembangunan sukan (komitmen) di UPNM. Kajian kuantitatif menggunakan kaedah kaji selidik dilaksanakan terhadap N = 336 orang responden kalangan pelajar UPNM yang dipilih secara rawak. Soalan kajian diambil dan diubahsuai daripada soalan kajian penyelidik terdahulu yang dinamakan Leisure Constrain Questionnaire yang berdasarkan kepada teori asas Hirarki Penghalang Masa Lapang Crowford dan Godbey dan Model Komitmen Scanlen bertajuk Sport Commitment Questionnaire (SCQ) oleh Scanlan digunakan sebagai soalan asas kepada pembangunan sukan (komitmen). Dapatan kajian mendapati faktor menghalang struktur, ‘Kekurangan kemudahan/peralatan sukan di UPNM’ menunjukkan nilai Min tertinggi dalam faktor menghalang (Min = 3.44, SP = 1.28). Manakala faktor kesihatan, ‘Sukan dapat meningkatkan kecergasan fizikal’ menunjukkan nilai skor tinggi (min = 4.65, SP = 0.58) telah menunjukkan factor utama mendorong pelajar aktif dalam aktiviti fizikal di UPNM. Hasil Ujian korelasi pearson menunjukkan bahawa kesemua pemboleh ubah mempunyai hubungan yang signifikan terhadap pembangunan sukan (komitmen) dengan nilai signifikan pada aras p < .01. .Namun, ujian regresi linear menunjukkan bahawa terdapat empat daripada lapan faktor telah dipilih dalam model regresi yang melibatkan pembolehubah motivasi, interpersonal, infrastruktur dan intrapersonal (faktor menghalang) yang mempunyai hubungan yang signifikan terhadap pembangunan sukan apabila p < 0.05 dengan nilai R2 0.661 dan, empat pembolehubah (intrapersonal (menghalang), stuktur (menghalang), akademik dan kesihatan ) telah menunjukkan nilai min tertinggi dalam ujian kolerasi pearson tetapi ditolak dari model regresi apabila nilai p > 0.05. Hasil dapatan melalui ujian regresi berperingkat (stepwise) yang diterima dalam model diambil bagi membentuk Model Pembangunan Sukan (Komitmen) di UPNM. Kesimpulan daripada kajian ini menunjukkan bahawa empat item iaitu motivasi, interpersonal, infrastruktur dan intrapersonal (faktor menghalang) menjadi pemangkin kepada Pembangunan Sukan (Komitmen) di UPNM.
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (MPhil)
qualification_level Master's degree
author Amat, Udin
author_facet Amat, Udin
author_sort Amat, Udin
title Faktor yang menghalang dan mendorong pelajar Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM) dalam melakukan aktiviti fizikal
title_short Faktor yang menghalang dan mendorong pelajar Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM) dalam melakukan aktiviti fizikal
title_full Faktor yang menghalang dan mendorong pelajar Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM) dalam melakukan aktiviti fizikal
title_fullStr Faktor yang menghalang dan mendorong pelajar Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM) dalam melakukan aktiviti fizikal
title_full_unstemmed Faktor yang menghalang dan mendorong pelajar Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM) dalam melakukan aktiviti fizikal
title_sort faktor yang menghalang dan mendorong pelajar universiti pertahanan nasional malaysia (upnm) dalam melakukan aktiviti fizikal
granting_institution Universiti Pertahanan Nasional Malaysia
granting_department Centre For Graduate Studies
publishDate 2022
url http://ir.upnm.edu.my/id/eprint/249/1/FAKTOR%20YANG%20MENGHALANG%20%2825p%29.pdf
http://ir.upnm.edu.my/id/eprint/249/2/FAKTOR%20YANG%20MENGHALANG%20%28Full%29.pdf
_version_ 1813223593135308800