Faktor yang menghalang dan mendorong pelajar Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM) dalam melakukan aktiviti fizikal
Penyelidikan ini dilakukan bertujuan mengenal pasti faktor menghalang dan mendorong penglibatan pelajar dalam aktiviti fizikal di UPNM, meninjau hubungan di antara faktor-faktor menghalang dan faktor-faktor mendorong aktiviti fizikal dengan pembangunan sukan (komitmen) di kalangan pelajar UPNM dan m...
Saved in:
主要作者: | |
---|---|
格式: | Thesis |
語言: | Malay Malay |
出版: |
2022
|
主題: | |
在線閱讀: | http://ir.upnm.edu.my/id/eprint/249/1/FAKTOR%20YANG%20MENGHALANG%20%2825p%29.pdf http://ir.upnm.edu.my/id/eprint/249/2/FAKTOR%20YANG%20MENGHALANG%20%28Full%29.pdf |
標簽: |
添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
|
id |
my-upnm-ir.249 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-upnm-ir.2492023-06-15T01:20:45Z Faktor yang menghalang dan mendorong pelajar Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM) dalam melakukan aktiviti fizikal 2022-09-14 Amat, Udin GB Physical geography GF Human ecology. Anthropogeography Penyelidikan ini dilakukan bertujuan mengenal pasti faktor menghalang dan mendorong penglibatan pelajar dalam aktiviti fizikal di UPNM, meninjau hubungan di antara faktor-faktor menghalang dan faktor-faktor mendorong aktiviti fizikal dengan pembangunan sukan (komitmen) di kalangan pelajar UPNM dan membentuk model pembangunan sukan (komitmen) di UPNM. Kajian kuantitatif menggunakan kaedah kaji selidik dilaksanakan terhadap N = 336 orang responden kalangan pelajar UPNM yang dipilih secara rawak. Soalan kajian diambil dan diubahsuai daripada soalan kajian penyelidik terdahulu yang dinamakan Leisure Constrain Questionnaire yang berdasarkan kepada teori asas Hirarki Penghalang Masa Lapang Crowford dan Godbey dan Model Komitmen Scanlen bertajuk Sport Commitment Questionnaire (SCQ) oleh Scanlan digunakan sebagai soalan asas kepada pembangunan sukan (komitmen). Dapatan kajian mendapati faktor menghalang struktur, ‘Kekurangan kemudahan/peralatan sukan di UPNM’ menunjukkan nilai Min tertinggi dalam faktor menghalang (Min = 3.44, SP = 1.28). Manakala faktor kesihatan, ‘Sukan dapat meningkatkan kecergasan fizikal’ menunjukkan nilai skor tinggi (min = 4.65, SP = 0.58) telah menunjukkan factor utama mendorong pelajar aktif dalam aktiviti fizikal di UPNM. Hasil Ujian korelasi pearson menunjukkan bahawa kesemua pemboleh ubah mempunyai hubungan yang signifikan terhadap pembangunan sukan (komitmen) dengan nilai signifikan pada aras p < .01. .Namun, ujian regresi linear menunjukkan bahawa terdapat empat daripada lapan faktor telah dipilih dalam model regresi yang melibatkan pembolehubah motivasi, interpersonal, infrastruktur dan intrapersonal (faktor menghalang) yang mempunyai hubungan yang signifikan terhadap pembangunan sukan apabila p < 0.05 dengan nilai R2 0.661 dan, empat pembolehubah (intrapersonal (menghalang), stuktur (menghalang), akademik dan kesihatan ) telah menunjukkan nilai min tertinggi dalam ujian kolerasi pearson tetapi ditolak dari model regresi apabila nilai p > 0.05. Hasil dapatan melalui ujian regresi berperingkat (stepwise) yang diterima dalam model diambil bagi membentuk Model Pembangunan Sukan (Komitmen) di UPNM. Kesimpulan daripada kajian ini menunjukkan bahawa empat item iaitu motivasi, interpersonal, infrastruktur dan intrapersonal (faktor menghalang) menjadi pemangkin kepada Pembangunan Sukan (Komitmen) di UPNM. 2022-09 Thesis http://ir.upnm.edu.my/id/eprint/249/ http://ir.upnm.edu.my/id/eprint/249/1/FAKTOR%20YANG%20MENGHALANG%20%2825p%29.pdf text ms public http://ir.upnm.edu.my/id/eprint/249/2/FAKTOR%20YANG%20MENGHALANG%20%28Full%29.pdf text ms validuser mphil masters Universiti Pertahanan Nasional Malaysia Centre For Graduate Studies |
institution |
Universiti Pertahanan Nasional Malaysia |
collection |
UPNM Institutional Repository |
language |
Malay Malay |
topic |
GB Physical geography GB Physical geography |
spellingShingle |
GB Physical geography GB Physical geography Amat, Udin Faktor yang menghalang dan mendorong pelajar Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM) dalam melakukan aktiviti fizikal |
description |
Penyelidikan ini dilakukan bertujuan mengenal pasti faktor menghalang dan mendorong penglibatan pelajar dalam aktiviti fizikal di UPNM, meninjau hubungan di antara faktor-faktor menghalang dan faktor-faktor mendorong aktiviti fizikal dengan pembangunan sukan (komitmen) di kalangan pelajar UPNM dan membentuk model pembangunan sukan (komitmen) di UPNM. Kajian kuantitatif menggunakan kaedah kaji selidik dilaksanakan terhadap N = 336 orang responden kalangan pelajar UPNM yang dipilih secara rawak. Soalan kajian diambil dan diubahsuai daripada soalan kajian penyelidik terdahulu yang dinamakan Leisure Constrain Questionnaire yang berdasarkan kepada teori asas Hirarki Penghalang Masa Lapang Crowford dan Godbey dan Model Komitmen Scanlen bertajuk Sport Commitment Questionnaire (SCQ) oleh Scanlan digunakan sebagai soalan asas kepada pembangunan sukan (komitmen). Dapatan kajian mendapati faktor menghalang struktur, ‘Kekurangan kemudahan/peralatan sukan di UPNM’ menunjukkan nilai Min tertinggi dalam faktor menghalang (Min = 3.44, SP = 1.28). Manakala faktor kesihatan, ‘Sukan dapat meningkatkan kecergasan fizikal’ menunjukkan nilai skor tinggi (min = 4.65, SP = 0.58) telah menunjukkan factor utama mendorong pelajar aktif dalam aktiviti fizikal di UPNM. Hasil Ujian korelasi pearson menunjukkan bahawa kesemua pemboleh ubah mempunyai hubungan yang signifikan terhadap pembangunan sukan (komitmen) dengan nilai signifikan pada aras p < .01. .Namun, ujian regresi linear menunjukkan bahawa terdapat empat daripada lapan faktor telah dipilih dalam model regresi yang melibatkan pembolehubah motivasi, interpersonal, infrastruktur dan intrapersonal (faktor menghalang) yang mempunyai hubungan yang signifikan terhadap pembangunan sukan apabila p < 0.05 dengan nilai R2 0.661 dan, empat pembolehubah (intrapersonal (menghalang), stuktur (menghalang), akademik dan kesihatan ) telah menunjukkan nilai min tertinggi dalam ujian kolerasi pearson tetapi ditolak dari model regresi apabila nilai p > 0.05. Hasil dapatan melalui ujian regresi berperingkat (stepwise) yang diterima dalam model diambil bagi membentuk Model Pembangunan Sukan (Komitmen) di UPNM. Kesimpulan daripada kajian ini menunjukkan bahawa empat item iaitu motivasi, interpersonal, infrastruktur dan intrapersonal (faktor menghalang) menjadi pemangkin kepada Pembangunan Sukan (Komitmen) di UPNM. |
format |
Thesis |
qualification_name |
Master of Philosophy (MPhil) |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Amat, Udin |
author_facet |
Amat, Udin |
author_sort |
Amat, Udin |
title |
Faktor yang menghalang dan mendorong pelajar Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM) dalam melakukan aktiviti fizikal |
title_short |
Faktor yang menghalang dan mendorong pelajar Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM) dalam melakukan aktiviti fizikal |
title_full |
Faktor yang menghalang dan mendorong pelajar Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM) dalam melakukan aktiviti fizikal |
title_fullStr |
Faktor yang menghalang dan mendorong pelajar Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM) dalam melakukan aktiviti fizikal |
title_full_unstemmed |
Faktor yang menghalang dan mendorong pelajar Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM) dalam melakukan aktiviti fizikal |
title_sort |
faktor yang menghalang dan mendorong pelajar universiti pertahanan nasional malaysia (upnm) dalam melakukan aktiviti fizikal |
granting_institution |
Universiti Pertahanan Nasional Malaysia |
granting_department |
Centre For Graduate Studies |
publishDate |
2022 |
url |
http://ir.upnm.edu.my/id/eprint/249/1/FAKTOR%20YANG%20MENGHALANG%20%2825p%29.pdf http://ir.upnm.edu.my/id/eprint/249/2/FAKTOR%20YANG%20MENGHALANG%20%28Full%29.pdf |
_version_ |
1813223593135308800 |