Perkaitan di antara pengetahuan sedia ada guru pelatih dengan pencapaian dan prestasi latihan mengajar : satu kajian kes dalam

Kajian ini menyiasat perkaitan di antara pengetahuan sedia ada muzik, pencapaian muzik dan prestasi latihan mengajar muzik di kalangan guru pelatih muzik. Dua kumpulan responden mengambil bahagian dalam kajian ini; satu kumpulan yang mempunyai pengetahuan sedia ada muzik semasa mereka memasuki...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Goh, Eng Beng
Format: Thesis
Language:English
Published: 1995
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/29903/1/Goh_Eng_Beng.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini menyiasat perkaitan di antara pengetahuan sedia ada muzik, pencapaian muzik dan prestasi latihan mengajar muzik di kalangan guru pelatih muzik. Dua kumpulan responden mengambil bahagian dalam kajian ini; satu kumpulan yang mempunyai pengetahuan sedia ada muzik semasa mereka memasuki maktab perguruan dan satu lagi kumpulan yang tidak mempunyai pengetahuan sedia ada muzik. Prestasi dalam peperiksaan muzik semester (teori dan amali) yang dikendalikan oleh maktab digunakan untuk mengukur pencapaian muzik. Tiga hipotesis dibentuk untuk menguji hubungan ini. This study investigated the relationship between prior knowledge in music, music achievement and music teaching practice performance among music teacher trainees. Two groups of respondents participated in this research: one group with prior music knowledge whetl they enter teacher training college, and the other without any prior knowledge in music. Mnsic· achievement was measured by performance in the semester music examinatioii (theory ~nd practical) conducted by the college. Three hypotheses were developed to test the relationship.