Tahap Pencapaian Dan Pelaksanaan Kemahiran Proses Sains Dalam Kalangan Guru Pelatih

Kajian ini bertujuan mengkaji tahap pencapaian kemahiran proses sains guruguru pelatih dan pelaksanaannya dalam pengajaran pembelajaran sains semasa praktikum. Metodologi kajian ini melibatkan reka bentuk kombinasi dua fasa. Dalam fasa 1, kaedah tinjauan digunakan untuK. mengkaji pencapaian kemah...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Yeam, Koon Peng
Format: Thesis
Language:English
Published: 2007
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/29929/1/Yeam_Koon_Peng.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-usm-ep.29929
record_format uketd_dc
spelling my-usm-ep.299292017-03-13T02:57:24Z Tahap Pencapaian Dan Pelaksanaan Kemahiran Proses Sains Dalam Kalangan Guru Pelatih 2007-07 Yeam, Koon Peng H Social Sciences Kajian ini bertujuan mengkaji tahap pencapaian kemahiran proses sains guruguru pelatih dan pelaksanaannya dalam pengajaran pembelajaran sains semasa praktikum. Metodologi kajian ini melibatkan reka bentuk kombinasi dua fasa. Dalam fasa 1, kaedah tinjauan digunakan untuK. mengkaji pencapaian kemah iran proses sa ins 1 03 guru pelatih yang ditadbirkan dengan ujian Kemah iran Proses Sa ins Asas (KPSA) dan ujian Kemahiran Proses Sains Bersepadu (KPSB) dan dianalisiskan secara kuantitatif. Dalam fasa 2, kaedah kajian kes melibatkan 6 orang guru pelatih untuk mengkaji pelaksanaan kemahiran proses sains dalam pengajaran Sains semasa praktikum dan data pemerhatian dianali~iskan secara kualitatif berdasarkan tema dan seterusnya ditriangulasi dengan penulisan refleksi guru pelatih dan juga data kuantitatif. This study aimed to examine the achievement levels and implementation of science process skills among student teachers during practicum. A two-phase mixedmethodology design was employed. In the first phase, a survey being analysed quantitatively was carried out to examine the achievement levels of the science process skills of 103 student-teachers using the Basic Assessment Process Skills (SAPS) and Test of Integrated Process Skills II (TIPS II). In the second phase, a case study being analysed qualitatively according to themes was carried out towards 6 student-teachers to observe the implementation of science process skills during practicum and the data collected bein~ftJ1angu1ated with their reflections writing as well as the quantitative data. 2007-07 Thesis http://eprints.usm.my/29929/ http://eprints.usm.my/29929/1/Yeam_Koon_Peng.pdf application/pdf en public masters Universiti Sains Malaysia Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan
institution Universiti Sains Malaysia
collection USM Institutional Repository
language English
topic H Social Sciences
spellingShingle H Social Sciences
Yeam, Koon Peng
Tahap Pencapaian Dan Pelaksanaan Kemahiran Proses Sains Dalam Kalangan Guru Pelatih
description Kajian ini bertujuan mengkaji tahap pencapaian kemahiran proses sains guruguru pelatih dan pelaksanaannya dalam pengajaran pembelajaran sains semasa praktikum. Metodologi kajian ini melibatkan reka bentuk kombinasi dua fasa. Dalam fasa 1, kaedah tinjauan digunakan untuK. mengkaji pencapaian kemah iran proses sa ins 1 03 guru pelatih yang ditadbirkan dengan ujian Kemah iran Proses Sa ins Asas (KPSA) dan ujian Kemahiran Proses Sains Bersepadu (KPSB) dan dianalisiskan secara kuantitatif. Dalam fasa 2, kaedah kajian kes melibatkan 6 orang guru pelatih untuk mengkaji pelaksanaan kemahiran proses sains dalam pengajaran Sains semasa praktikum dan data pemerhatian dianali~iskan secara kualitatif berdasarkan tema dan seterusnya ditriangulasi dengan penulisan refleksi guru pelatih dan juga data kuantitatif. This study aimed to examine the achievement levels and implementation of science process skills among student teachers during practicum. A two-phase mixedmethodology design was employed. In the first phase, a survey being analysed quantitatively was carried out to examine the achievement levels of the science process skills of 103 student-teachers using the Basic Assessment Process Skills (SAPS) and Test of Integrated Process Skills II (TIPS II). In the second phase, a case study being analysed qualitatively according to themes was carried out towards 6 student-teachers to observe the implementation of science process skills during practicum and the data collected bein~ftJ1angu1ated with their reflections writing as well as the quantitative data.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Yeam, Koon Peng
author_facet Yeam, Koon Peng
author_sort Yeam, Koon Peng
title Tahap Pencapaian Dan Pelaksanaan Kemahiran Proses Sains Dalam Kalangan Guru Pelatih
title_short Tahap Pencapaian Dan Pelaksanaan Kemahiran Proses Sains Dalam Kalangan Guru Pelatih
title_full Tahap Pencapaian Dan Pelaksanaan Kemahiran Proses Sains Dalam Kalangan Guru Pelatih
title_fullStr Tahap Pencapaian Dan Pelaksanaan Kemahiran Proses Sains Dalam Kalangan Guru Pelatih
title_full_unstemmed Tahap Pencapaian Dan Pelaksanaan Kemahiran Proses Sains Dalam Kalangan Guru Pelatih
title_sort tahap pencapaian dan pelaksanaan kemahiran proses sains dalam kalangan guru pelatih
granting_institution Universiti Sains Malaysia
granting_department Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan
publishDate 2007
url http://eprints.usm.my/29929/1/Yeam_Koon_Peng.pdf
_version_ 1747820248380211200