Pembinaan Instrumen Kesediaan Belajar Awal Kanak-Kanak (Ikbak)

Kajian ini bertujuan untuk menguji Kualiti Psikometrik Instrumen Kesediaan Belajar Awal Kanak-kanak (IKBAK) dalam mengukur kesediaan belajar kanak-kanak dalam kerangka Rasch Model berdasarkan: (a) Analisis Item Polarity; (b) Analisis Kebolehpercayaan; (c) Analisis Kesesuaian Item (Item Fit); (d)...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Hanapi, Haslina
Format: Thesis
Language:English
Published: 2013
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/30130/1/HASLINA_HANAPI.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini bertujuan untuk menguji Kualiti Psikometrik Instrumen Kesediaan Belajar Awal Kanak-kanak (IKBAK) dalam mengukur kesediaan belajar kanak-kanak dalam kerangka Rasch Model berdasarkan: (a) Analisis Item Polarity; (b) Analisis Kebolehpercayaan; (c) Analisis Kesesuaian Item (Item Fit); (d) Analisis Taburan Aras Kesukaran Item dan Kebolehan Individu; dan (e) Analisis Undimensionality. Selain itu kajian ini juga bertujuan untuk mengenalpasti profil pelajar berdasarkan skala merentas perbezaan jantina dan jenis prasekolah menggunakan analisis varian (ANOVA) satu hala dengan mengaplikasikan analisis Turkey dan Post-Hoc. The purpose of this research was to test pcsychomtric quality of “Instrumen Kesediaan Belajar Awal Kanak-kanak (IKBAK)” in measuring children's readiness to learn in a framework based on the Rasch model: (a) Analysis of Polarity Items (b) Reliability Analysis, (c) Suitability Analysis Item (Item Fit), (d) Analysis of Item Difficulty Level and Distribution of individual ability, and (e) Analysis Unidimensionality.