Pembinaan Instrumen Kesediaan Belajar Awal Kanak-Kanak (Ikbak)
Kajian ini bertujuan untuk menguji Kualiti Psikometrik Instrumen Kesediaan Belajar Awal Kanak-kanak (IKBAK) dalam mengukur kesediaan belajar kanak-kanak dalam kerangka Rasch Model berdasarkan: (a) Analisis Item Polarity; (b) Analisis Kebolehpercayaan; (c) Analisis Kesesuaian Item (Item Fit); (d)...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2013
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.usm.my/30130/1/HASLINA_HANAPI.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Kajian ini bertujuan untuk menguji Kualiti Psikometrik Instrumen Kesediaan
Belajar Awal Kanak-kanak (IKBAK) dalam mengukur kesediaan belajar kanak-kanak
dalam kerangka Rasch Model berdasarkan: (a) Analisis Item Polarity; (b) Analisis
Kebolehpercayaan; (c) Analisis Kesesuaian Item (Item Fit); (d) Analisis Taburan
Aras Kesukaran Item dan Kebolehan Individu; dan (e) Analisis Undimensionality.
Selain itu kajian ini juga bertujuan untuk mengenalpasti profil pelajar berdasarkan
skala merentas perbezaan jantina dan jenis prasekolah menggunakan analisis
varian (ANOVA) satu hala dengan mengaplikasikan analisis Turkey dan Post-Hoc.
The purpose of this research was to test pcsychomtric quality of “Instrumen
Kesediaan Belajar Awal Kanak-kanak (IKBAK)” in measuring children's readiness
to learn in a framework based on the Rasch model: (a) Analysis of Polarity Items (b)
Reliability Analysis, (c) Suitability Analysis Item (Item Fit), (d) Analysis of Item
Difficulty Level and Distribution of individual ability, and (e) Analysis
Unidimensionality. |
---|