Pembinaan Instrumen Kesediaan Belajar Awal Kanak-Kanak (Ikbak)

Kajian ini bertujuan untuk menguji Kualiti Psikometrik Instrumen Kesediaan Belajar Awal Kanak-kanak (IKBAK) dalam mengukur kesediaan belajar kanak-kanak dalam kerangka Rasch Model berdasarkan: (a) Analisis Item Polarity; (b) Analisis Kebolehpercayaan; (c) Analisis Kesesuaian Item (Item Fit); (d)...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Hanapi, Haslina
Format: Thesis
Language:English
Published: 2013
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/30130/1/HASLINA_HANAPI.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-usm-ep.30130
record_format uketd_dc
spelling my-usm-ep.301302019-04-12T05:26:10Z Pembinaan Instrumen Kesediaan Belajar Awal Kanak-Kanak (Ikbak) 2013-08 Hanapi, Haslina L7-991 Education (General) Kajian ini bertujuan untuk menguji Kualiti Psikometrik Instrumen Kesediaan Belajar Awal Kanak-kanak (IKBAK) dalam mengukur kesediaan belajar kanak-kanak dalam kerangka Rasch Model berdasarkan: (a) Analisis Item Polarity; (b) Analisis Kebolehpercayaan; (c) Analisis Kesesuaian Item (Item Fit); (d) Analisis Taburan Aras Kesukaran Item dan Kebolehan Individu; dan (e) Analisis Undimensionality. Selain itu kajian ini juga bertujuan untuk mengenalpasti profil pelajar berdasarkan skala merentas perbezaan jantina dan jenis prasekolah menggunakan analisis varian (ANOVA) satu hala dengan mengaplikasikan analisis Turkey dan Post-Hoc. The purpose of this research was to test pcsychomtric quality of “Instrumen Kesediaan Belajar Awal Kanak-kanak (IKBAK)” in measuring children's readiness to learn in a framework based on the Rasch model: (a) Analysis of Polarity Items (b) Reliability Analysis, (c) Suitability Analysis Item (Item Fit), (d) Analysis of Item Difficulty Level and Distribution of individual ability, and (e) Analysis Unidimensionality. 2013-08 Thesis http://eprints.usm.my/30130/ http://eprints.usm.my/30130/1/HASLINA_HANAPI.pdf application/pdf en public phd doctoral Universiti Sains Malaysia Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan
institution Universiti Sains Malaysia
collection USM Institutional Repository
language English
topic L7-991 Education (General)
spellingShingle L7-991 Education (General)
Hanapi, Haslina
Pembinaan Instrumen Kesediaan Belajar Awal Kanak-Kanak (Ikbak)
description Kajian ini bertujuan untuk menguji Kualiti Psikometrik Instrumen Kesediaan Belajar Awal Kanak-kanak (IKBAK) dalam mengukur kesediaan belajar kanak-kanak dalam kerangka Rasch Model berdasarkan: (a) Analisis Item Polarity; (b) Analisis Kebolehpercayaan; (c) Analisis Kesesuaian Item (Item Fit); (d) Analisis Taburan Aras Kesukaran Item dan Kebolehan Individu; dan (e) Analisis Undimensionality. Selain itu kajian ini juga bertujuan untuk mengenalpasti profil pelajar berdasarkan skala merentas perbezaan jantina dan jenis prasekolah menggunakan analisis varian (ANOVA) satu hala dengan mengaplikasikan analisis Turkey dan Post-Hoc. The purpose of this research was to test pcsychomtric quality of “Instrumen Kesediaan Belajar Awal Kanak-kanak (IKBAK)” in measuring children's readiness to learn in a framework based on the Rasch model: (a) Analysis of Polarity Items (b) Reliability Analysis, (c) Suitability Analysis Item (Item Fit), (d) Analysis of Item Difficulty Level and Distribution of individual ability, and (e) Analysis Unidimensionality.
format Thesis
qualification_name Doctor of Philosophy (PhD.)
qualification_level Doctorate
author Hanapi, Haslina
author_facet Hanapi, Haslina
author_sort Hanapi, Haslina
title Pembinaan Instrumen Kesediaan Belajar Awal Kanak-Kanak (Ikbak)
title_short Pembinaan Instrumen Kesediaan Belajar Awal Kanak-Kanak (Ikbak)
title_full Pembinaan Instrumen Kesediaan Belajar Awal Kanak-Kanak (Ikbak)
title_fullStr Pembinaan Instrumen Kesediaan Belajar Awal Kanak-Kanak (Ikbak)
title_full_unstemmed Pembinaan Instrumen Kesediaan Belajar Awal Kanak-Kanak (Ikbak)
title_sort pembinaan instrumen kesediaan belajar awal kanak-kanak (ikbak)
granting_institution Universiti Sains Malaysia
granting_department Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan
publishDate 2013
url http://eprints.usm.my/30130/1/HASLINA_HANAPI.pdf
_version_ 1747820291364487168