Kesan Video Bernarasi Dalam Pembelajaran Berasaskan Multimedia Untuk Meningkatkan Kemahiran Psikomotor Bagi Pelajar Yang Berbeza Kebolehan Spatial Dan Jantina
Tujuan kajian ini adalah untuk menyelidik tentang kesan penggunaan video bernarasi dalam pembelajaran berasaskan multimedia untuk meningkatkan tahap pencapaian dan kecekapan psikomotor bagi pelajar yang berbeza kebolehan spatial dan jantina. Kajian yang dijalankan ini menggunakan Reka Bentuk Fakt...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2014
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.usm.my/30352/1/Tesis_Abdullah.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Tujuan kajian ini adalah untuk menyelidik tentang kesan penggunaan video bernarasi
dalam pembelajaran berasaskan multimedia untuk meningkatkan tahap pencapaian
dan kecekapan psikomotor bagi pelajar yang berbeza kebolehan spatial dan jantina.
Kajian yang dijalankan ini menggunakan Reka Bentuk Faktoral 2 x 3 Kuasi
Eksperimen bertujuan untuk melihat keberkesanan dan kesan interaksi reka bentuk
koswer berbentuk laman web menggunakan dua mod penyampaian iaitu Mod 1
video - paparan teks tanpa suara (V-PT) dan Mod 2 video - paparan teks bersuara
(V-NT) sebagai pembolehubah tidak bersandar.
The purpose of this study is to investigate the effects of using narrated video
in multimedia-based learning to improve performance and efficiency of psychomotor
for students with different spatial abilities and gender. The research was conducted
using the 2 x 3 Quasi-Experimental Factorial Design aimed to examine the
effectiveness and impact of the interaction design in the form of website courseware
using two delivery modes, namely Mode - 1 video with printed text display (V-PT)
and Mode - 2 video with narrated text display (V-NT) as an independent variables.
This research involves Experimental Group 1 (Mode 1) and Experimental Group 2
(Mode 2) through a pre-test and post-test. |
---|