Kesan Video Bernarasi Dalam Pembelajaran Berasaskan Multimedia Untuk Meningkatkan Kemahiran Psikomotor Bagi Pelajar Yang Berbeza Kebolehan Spatial Dan Jantina
Tujuan kajian ini adalah untuk menyelidik tentang kesan penggunaan video bernarasi dalam pembelajaran berasaskan multimedia untuk meningkatkan tahap pencapaian dan kecekapan psikomotor bagi pelajar yang berbeza kebolehan spatial dan jantina. Kajian yang dijalankan ini menggunakan Reka Bentuk Fakt...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2014
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.usm.my/30352/1/Tesis_Abdullah.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-usm-ep.30352 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-usm-ep.303522019-04-12T05:26:02Z Kesan Video Bernarasi Dalam Pembelajaran Berasaskan Multimedia Untuk Meningkatkan Kemahiran Psikomotor Bagi Pelajar Yang Berbeza Kebolehan Spatial Dan Jantina 2014-05 Abdul Rahman, Abdullah P87-96 Communication. Mass media Tujuan kajian ini adalah untuk menyelidik tentang kesan penggunaan video bernarasi dalam pembelajaran berasaskan multimedia untuk meningkatkan tahap pencapaian dan kecekapan psikomotor bagi pelajar yang berbeza kebolehan spatial dan jantina. Kajian yang dijalankan ini menggunakan Reka Bentuk Faktoral 2 x 3 Kuasi Eksperimen bertujuan untuk melihat keberkesanan dan kesan interaksi reka bentuk koswer berbentuk laman web menggunakan dua mod penyampaian iaitu Mod 1 video - paparan teks tanpa suara (V-PT) dan Mod 2 video - paparan teks bersuara (V-NT) sebagai pembolehubah tidak bersandar. The purpose of this study is to investigate the effects of using narrated video in multimedia-based learning to improve performance and efficiency of psychomotor for students with different spatial abilities and gender. The research was conducted using the 2 x 3 Quasi-Experimental Factorial Design aimed to examine the effectiveness and impact of the interaction design in the form of website courseware using two delivery modes, namely Mode - 1 video with printed text display (V-PT) and Mode - 2 video with narrated text display (V-NT) as an independent variables. This research involves Experimental Group 1 (Mode 1) and Experimental Group 2 (Mode 2) through a pre-test and post-test. 2014-05 Thesis http://eprints.usm.my/30352/ http://eprints.usm.my/30352/1/Tesis_Abdullah.pdf application/pdf en public phd doctoral Universiti Sains Malaysia Pusat Teknologi Pengajaran & Multimedia |
institution |
Universiti Sains Malaysia |
collection |
USM Institutional Repository |
language |
English |
topic |
P87-96 Communication Mass media |
spellingShingle |
P87-96 Communication Mass media Abdul Rahman, Abdullah Kesan Video Bernarasi Dalam Pembelajaran Berasaskan Multimedia Untuk Meningkatkan Kemahiran Psikomotor Bagi Pelajar Yang Berbeza Kebolehan Spatial Dan Jantina |
description |
Tujuan kajian ini adalah untuk menyelidik tentang kesan penggunaan video bernarasi
dalam pembelajaran berasaskan multimedia untuk meningkatkan tahap pencapaian
dan kecekapan psikomotor bagi pelajar yang berbeza kebolehan spatial dan jantina.
Kajian yang dijalankan ini menggunakan Reka Bentuk Faktoral 2 x 3 Kuasi
Eksperimen bertujuan untuk melihat keberkesanan dan kesan interaksi reka bentuk
koswer berbentuk laman web menggunakan dua mod penyampaian iaitu Mod 1
video - paparan teks tanpa suara (V-PT) dan Mod 2 video - paparan teks bersuara
(V-NT) sebagai pembolehubah tidak bersandar.
The purpose of this study is to investigate the effects of using narrated video
in multimedia-based learning to improve performance and efficiency of psychomotor
for students with different spatial abilities and gender. The research was conducted
using the 2 x 3 Quasi-Experimental Factorial Design aimed to examine the
effectiveness and impact of the interaction design in the form of website courseware
using two delivery modes, namely Mode - 1 video with printed text display (V-PT)
and Mode - 2 video with narrated text display (V-NT) as an independent variables.
This research involves Experimental Group 1 (Mode 1) and Experimental Group 2
(Mode 2) through a pre-test and post-test. |
format |
Thesis |
qualification_name |
Doctor of Philosophy (PhD.) |
qualification_level |
Doctorate |
author |
Abdul Rahman, Abdullah |
author_facet |
Abdul Rahman, Abdullah |
author_sort |
Abdul Rahman, Abdullah |
title |
Kesan Video Bernarasi Dalam
Pembelajaran Berasaskan Multimedia
Untuk Meningkatkan Kemahiran
Psikomotor Bagi Pelajar Yang Berbeza
Kebolehan Spatial Dan Jantina |
title_short |
Kesan Video Bernarasi Dalam
Pembelajaran Berasaskan Multimedia
Untuk Meningkatkan Kemahiran
Psikomotor Bagi Pelajar Yang Berbeza
Kebolehan Spatial Dan Jantina |
title_full |
Kesan Video Bernarasi Dalam
Pembelajaran Berasaskan Multimedia
Untuk Meningkatkan Kemahiran
Psikomotor Bagi Pelajar Yang Berbeza
Kebolehan Spatial Dan Jantina |
title_fullStr |
Kesan Video Bernarasi Dalam
Pembelajaran Berasaskan Multimedia
Untuk Meningkatkan Kemahiran
Psikomotor Bagi Pelajar Yang Berbeza
Kebolehan Spatial Dan Jantina |
title_full_unstemmed |
Kesan Video Bernarasi Dalam
Pembelajaran Berasaskan Multimedia
Untuk Meningkatkan Kemahiran
Psikomotor Bagi Pelajar Yang Berbeza
Kebolehan Spatial Dan Jantina |
title_sort |
kesan video bernarasi dalam
pembelajaran berasaskan multimedia
untuk meningkatkan kemahiran
psikomotor bagi pelajar yang berbeza
kebolehan spatial dan jantina |
granting_institution |
Universiti Sains Malaysia |
granting_department |
Pusat Teknologi Pengajaran & Multimedia |
publishDate |
2014 |
url |
http://eprints.usm.my/30352/1/Tesis_Abdullah.pdf |
_version_ |
1747820317672210432 |