Reka Bentuk Dan Pembangunan Perisian Permainan Pendidikan Ipecahan Serta Kajian Keberkesanannya

Pecahan merupakan satu topik dalam silibus Matematik sekolah rendah di Malaysia. Pencapaian bagi kebanyakan murid dalam topik pecahan adalah rendah. Oleh itu, satu kajian untuk membangunkan serta menguji keberkesanan strategi pembelajaran perisian permainan pendidikan iPecahan (dengan pendorong...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Azizan, Ummu Husna
Format: Thesis
Language:English
Published: 2015
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/30389/1/THESIS-UMMU_HUSNA_AZIZAN.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Pecahan merupakan satu topik dalam silibus Matematik sekolah rendah di Malaysia. Pencapaian bagi kebanyakan murid dalam topik pecahan adalah rendah. Oleh itu, satu kajian untuk membangunkan serta menguji keberkesanan strategi pembelajaran perisian permainan pendidikan iPecahan (dengan pendorong penerangan kendiri (iPpk)/tanpa pendorong penerangan kendiri (iPtpk)) dan MyCD yang melibatkan seramai 284 orang murid Tahun 4 dari Sekolah Kebangsaan Minden Height dan Sekolah Kebangsaan Convent Butterworth, Pulau Pinang dijalankan untuk menentukan pendekatan mod pembelajaran yang disokong oleh gabungan elemen perekaan dan mod perisian pendidikan yang efektif bagi meningkatkan pencapaian pecahan di kalangan murid secara umum dan juga yang berlainan tahap kebolehan (tinggi/rendah) dengan menggunakan reka bentuk kuasieksperimental dengan faktorial 3 x 2. Fractions is a topic in the Malaysia primary schools mathematics syllabus. Most students’ achievements in the topic of fractions are low. Therefore, a study to develop and test the effectiveness of learning strategies of iFractions educational game software (with self explanation prompt (iPpk) / without self explanation prompt (iPtpk)) and MyCD which involves 284 Year 4 pupils from Sekolah Kebangsaan Minden Height and Sekolah Kebangsaan Convent Butterworth, Penang was conducted to determine the learning mode approach which supported by the integrated design elements and educational software mode that are effective in increasing the fractions achievement among students in general and also with different levels of ability (high / low) by using a quasi-experimental design with 3 x 2 factorial.