Reka Bentuk Dan Pembangunan Perisian Permainan Pendidikan Ipecahan Serta Kajian Keberkesanannya
Pecahan merupakan satu topik dalam silibus Matematik sekolah rendah di Malaysia. Pencapaian bagi kebanyakan murid dalam topik pecahan adalah rendah. Oleh itu, satu kajian untuk membangunkan serta menguji keberkesanan strategi pembelajaran perisian permainan pendidikan iPecahan (dengan pendorong...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2015
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.usm.my/30389/1/THESIS-UMMU_HUSNA_AZIZAN.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-usm-ep.30389 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-usm-ep.303892019-04-12T05:25:48Z Reka Bentuk Dan Pembangunan Perisian Permainan Pendidikan Ipecahan Serta Kajian Keberkesanannya 2015-02 Azizan, Ummu Husna LC5800-5808 Distance education. Pecahan merupakan satu topik dalam silibus Matematik sekolah rendah di Malaysia. Pencapaian bagi kebanyakan murid dalam topik pecahan adalah rendah. Oleh itu, satu kajian untuk membangunkan serta menguji keberkesanan strategi pembelajaran perisian permainan pendidikan iPecahan (dengan pendorong penerangan kendiri (iPpk)/tanpa pendorong penerangan kendiri (iPtpk)) dan MyCD yang melibatkan seramai 284 orang murid Tahun 4 dari Sekolah Kebangsaan Minden Height dan Sekolah Kebangsaan Convent Butterworth, Pulau Pinang dijalankan untuk menentukan pendekatan mod pembelajaran yang disokong oleh gabungan elemen perekaan dan mod perisian pendidikan yang efektif bagi meningkatkan pencapaian pecahan di kalangan murid secara umum dan juga yang berlainan tahap kebolehan (tinggi/rendah) dengan menggunakan reka bentuk kuasieksperimental dengan faktorial 3 x 2. Fractions is a topic in the Malaysia primary schools mathematics syllabus. Most students’ achievements in the topic of fractions are low. Therefore, a study to develop and test the effectiveness of learning strategies of iFractions educational game software (with self explanation prompt (iPpk) / without self explanation prompt (iPtpk)) and MyCD which involves 284 Year 4 pupils from Sekolah Kebangsaan Minden Height and Sekolah Kebangsaan Convent Butterworth, Penang was conducted to determine the learning mode approach which supported by the integrated design elements and educational software mode that are effective in increasing the fractions achievement among students in general and also with different levels of ability (high / low) by using a quasi-experimental design with 3 x 2 factorial. 2015-02 Thesis http://eprints.usm.my/30389/ http://eprints.usm.my/30389/1/THESIS-UMMU_HUSNA_AZIZAN.pdf application/pdf en public phd doctoral Universiti Sains Malaysia Pusat Pengajian Pendidikan Jarak Jauh |
institution |
Universiti Sains Malaysia |
collection |
USM Institutional Repository |
language |
English |
topic |
LC5800-5808 Distance education. |
spellingShingle |
LC5800-5808 Distance education. Azizan, Ummu Husna Reka Bentuk Dan Pembangunan Perisian Permainan Pendidikan Ipecahan Serta Kajian Keberkesanannya |
description |
Pecahan merupakan satu topik dalam silibus Matematik sekolah rendah di
Malaysia. Pencapaian bagi kebanyakan murid dalam topik pecahan adalah rendah.
Oleh itu, satu kajian untuk membangunkan serta menguji keberkesanan strategi
pembelajaran perisian permainan pendidikan iPecahan (dengan pendorong
penerangan kendiri (iPpk)/tanpa pendorong penerangan kendiri (iPtpk)) dan MyCD
yang melibatkan seramai 284 orang murid Tahun 4 dari Sekolah Kebangsaan
Minden Height dan Sekolah Kebangsaan Convent Butterworth, Pulau Pinang
dijalankan untuk menentukan pendekatan mod pembelajaran yang disokong oleh
gabungan elemen perekaan dan mod perisian pendidikan yang efektif bagi
meningkatkan pencapaian pecahan di kalangan murid secara umum dan juga yang
berlainan tahap kebolehan (tinggi/rendah) dengan menggunakan reka bentuk kuasieksperimental dengan faktorial 3 x 2.
Fractions is a topic in the Malaysia primary schools mathematics syllabus.
Most students’ achievements in the topic of fractions are low. Therefore, a study to
develop and test the effectiveness of learning strategies of iFractions educational
game software (with self explanation prompt (iPpk) / without self explanation prompt
(iPtpk)) and MyCD which involves 284 Year 4 pupils from Sekolah Kebangsaan
Minden Height and Sekolah Kebangsaan Convent Butterworth, Penang was
conducted to determine the learning mode approach which supported by the
integrated design elements and educational software mode that are effective in
increasing the fractions achievement among students in general and also with
different levels of ability (high / low) by using a quasi-experimental design with 3 x
2 factorial. |
format |
Thesis |
qualification_name |
Doctor of Philosophy (PhD.) |
qualification_level |
Doctorate |
author |
Azizan, Ummu Husna |
author_facet |
Azizan, Ummu Husna |
author_sort |
Azizan, Ummu Husna |
title |
Reka Bentuk Dan Pembangunan Perisian Permainan
Pendidikan Ipecahan Serta Kajian
Keberkesanannya |
title_short |
Reka Bentuk Dan Pembangunan Perisian Permainan
Pendidikan Ipecahan Serta Kajian
Keberkesanannya |
title_full |
Reka Bentuk Dan Pembangunan Perisian Permainan
Pendidikan Ipecahan Serta Kajian
Keberkesanannya |
title_fullStr |
Reka Bentuk Dan Pembangunan Perisian Permainan
Pendidikan Ipecahan Serta Kajian
Keberkesanannya |
title_full_unstemmed |
Reka Bentuk Dan Pembangunan Perisian Permainan
Pendidikan Ipecahan Serta Kajian
Keberkesanannya |
title_sort |
reka bentuk dan pembangunan perisian permainan
pendidikan ipecahan serta kajian
keberkesanannya |
granting_institution |
Universiti Sains Malaysia |
granting_department |
Pusat Pengajian Pendidikan Jarak Jauh |
publishDate |
2015 |
url |
http://eprints.usm.my/30389/1/THESIS-UMMU_HUSNA_AZIZAN.pdf |
_version_ |
1747820326226493440 |