The Moderating Roles Of Institutional Variables On The Influence Of Professional Learning Community On Teaching Competency Among Educational University Faculty Members In West Coast Saudi Arabia

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti peranan moderator variabel institusi terhadap pengaruh komuniti pembelajaran profesional dengan kompetensi pengajaran dalam kalangan anggota fakulti universiti pendidikan di pantai barat daya Arab Saudi. Selain itu, kajian ini juga mengkaji pengaruh komun...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
主要作者: Hussain Badawi, Ummalzayn
格式: Thesis
語言:English
出版: 2014
主題:
在線閱讀:http://eprints.usm.my/30392/1/UMMALZAYN_HUSSAIN.pdf
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
實物特徵
總結:Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti peranan moderator variabel institusi terhadap pengaruh komuniti pembelajaran profesional dengan kompetensi pengajaran dalam kalangan anggota fakulti universiti pendidikan di pantai barat daya Arab Saudi. Selain itu, kajian ini juga mengkaji pengaruh komuniti pembelajaran profesional dan variabel-variabel institusi ke atas kompetensi pengajaran. Sehubungan dengan itu, sejumlah 664 ahli-ahli fakulti universiti pendidikan daripada Makkah, Madinah, Tabuk dan Jazan, barat daya Arab Saudi telah dipilih menggunakan persampelan rawak. Data yang diperoleh daripada responden dengan menggunakan borang soal selidik yang terdiri daripada tiga bahagian utama iaitu komuniti pembelajaran profesional, variabel institusi, dan kompetensi pengajaran. Semua data yang diperoleh telah dianalisis menggunakan statistik deskriptif, analisis regresi dan regresi berganda hierarki. This study aims to identify the moderating role of institutional variables on the influence of professional learning community on teaching competency among educational faculty members in west coast of Saudi Universities. Besides that, the influence of professional learning community and institutional variables on teaching competency was also studied. Accordingly, a total of 664 educational faculty members from Makkah, Madinah, Tabuk and Jazan, west coast Saudi Arabia were randomly selected by using random sampling method. The data was obtained from respondents by using a set of questionnaire consisting of three key areas – Professional Learning Community, Institutional, and Teaching Competency.