Sensitiviti Dan Kompetensi Kepelbagaian Budaya Dalam Kalangan Guru Pelbagai Etnik Di Sekolah Menengah Kebangsaan Di Malaysia
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti sensitiviti dan kompetensi kepelbagaian budaya dalam kalangan guru pelbagai etnik di Sekolah Menengah Kebangsaan di Malaysia. Kajian ini juga turut mengkaji sama ada persekitaran sekolah yang terdiri daripada murid pelbagai etnik dan etnosentrisme merupak...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2014
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.usm.my/30406/1/Yasmin_Ahmad_-_2014_-_PhD.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti sensitiviti dan kompetensi kepelbagaian
budaya dalam kalangan guru pelbagai etnik di Sekolah Menengah Kebangsaan di
Malaysia. Kajian ini juga turut mengkaji sama ada persekitaran sekolah yang terdiri
daripada murid pelbagai etnik dan etnosentrisme merupakan peramal kepada
sensitiviti dan kompetensi kepelbagaian budaya dalam kalangan guru.
This study aims to identify multicultural sensitivity and competency among
multiethnic teachers at National Secondary School in Malaysia. This study also
examines whether the school environment consisting of students from various ethnic
and ethnocentrism are predictors of multicultural sensitivity and competency among
teachers. Multicultural sensitivity and competency among teachers were also
identified based on the views of pupils. |
---|