Kajian Kesan Perbezaan Individu Dalam Strategi Pencarlan Dan Kebolehgunaan Alat Pencarlan Internet

Kajian ini mengkaji kesan .. perbezaan individu dalam strategi pencarian menggunakan alat pencarian Internet dan kebolehgunaan aJat pencarian Internet. Seramai tiga puluh orang subjek dari Universiti Sains Malaysia telah diuji dengan gaya kognitif dan gaya penyelesaian masalah. Google, Copernic d...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Lim , Tek Yong
Format: Thesis
Language:English
Published: 2000
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/30639/1/LIM_TEK_YONG.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini mengkaji kesan .. perbezaan individu dalam strategi pencarian menggunakan alat pencarian Internet dan kebolehgunaan aJat pencarian Internet. Seramai tiga puluh orang subjek dari Universiti Sains Malaysia telah diuji dengan gaya kognitif dan gaya penyelesaian masalah. Google, Copernic dan Altavista telah dipilih sebagai alat pencarian dalam kajian ini. Subjek telah diberikan tiga tugas pencarian khas untuk dilakukan dalam keadaan makmal eksperimen. Tambahan pula, subjek diminta untuk menilai kebolehgunaan dan perkaitan bagi setiap alat pencarian berdasarkan tugas pencarian yang dilakukan oleh mereka. Hasil kajian menunjukkan perbezaan individu mempengaruhi strategi pencarian bagi tugas tertentu dan alat pencarian tertentu. Bidang bebas dan inventori penyelesaian masalah rendah lebih aktif dan cekap dalam pencarian mereka. Google menjadi pilihan utama subjek sebagai alat pencarian utama pada masa akan datang. Oleh itu, pendekatan yang diambil dalam kajian ini adalah untuk memahami perbezaan individu dari segi gaya kognitif dan penyelesaian masalah serta keperluan pengguna dalam menggunakan kelebihan sistem penemuan kembali maklumat Internet. Dengan ini, pereka bentuk dan pembangun penemuan kembali maklumat dapat membina struktur paparan dan antara muka yang optimum bagi ·pengguna. This study investigated the effects of individual differences on search strategy using Internet search tools and the usability of Internet search tools. Thirty subjects from the University Science Malaysia were pre-tested for cognitive style and problem solving style. Go ogle, Copernic and Altavista were chosen as search tools in this study. Subjects were given three-search tasks to perform in controlled conditions. In addition, subjects were asked to evaluate the usability and relevance for each search tool based on their own search task. Results showed that individual differences do influence the search strategy for specific task and specific search tool being used. Field independent and low problem solving inventory are more active and efficient in their search. Subjects choose Google as the primary search tool in the future. Therefore, the approach taken in this study is to understand individual differences involving cognitive and problem solving style, and user needs in using the advantages of the Internet information retrieval system. Hence the information retrieval designer and developer can build an optimum presentation structure and interface for the user.