Kesan ‘ Hint’ Terhadap Penyelesaian Masalah Genetik Mendel Berdasarkan Pengajaran Berbantukan Komputer (Cai) Pada Peringkat Prauniversiti

Pembelajaran konsep serta penyelesaian masalah masih merupakan fokus utama bagi pendidik sains. Aktivi ti penyelesaian masalah digunakan dengan meluas untuk menunjukkan bahawa penguasaan konsep telah berjaya diperoleh atau tidak. Dalarn Biologi, bidang genetik merupakan satu bidang yang arnat p...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Idros, Sharifah Norhaidah
Format: Thesis
Language:English
Published: 1998
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/31204/1/SHARIFAH_NORHAIDAH_IDROS.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Pembelajaran konsep serta penyelesaian masalah masih merupakan fokus utama bagi pendidik sains. Aktivi ti penyelesaian masalah digunakan dengan meluas untuk menunjukkan bahawa penguasaan konsep telah berjaya diperoleh atau tidak. Dalarn Biologi, bidang genetik merupakan satu bidang yang arnat penting, namun kebanyakan pelajar terus menganggapnya sebagai sukar untuk dipelajari dan masalahmasalah genetik rumit untuk diselesaikan. Concept learning and problem solving continues to be the major focus of science educators. Problem solving activities have been widely used to indicate whether the concepts have been successfully acquired or otherwise. In Biology, there is an increasing importance in the field of genetics, but many students continue to perceive genetics as being difficult and its problems quite perplexing.