Pembangunan Dan Keberkesanan Modul Perancahan Berstruktur Dalam Pembelajaran Berasaskan Projek Terhadap Pengetahuan Dan Kemahiran Bagi Projek Mesin Larik Pelajar Politeknik

Tujuan kajian adalah untuk membangun dan menilai keberkesanan modul perancahan berstruktur dalam pembelajaran berasaskan projek terhadap pengetahuan pengendalian mesin larik, kemahiran teknikal, kemahiran menyelesaikan masalah dan kemahiran mengorganisasi kerja bagi projek mesin larik pelajar pol...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Rubani, Siti Nur Kamariah
Format: Thesis
Language:English
Published: 2016
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/31547/1/SITI_NUR_KAMARIAH_BINTI_RUBANI_24.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-usm-ep.31547
record_format uketd_dc
spelling my-usm-ep.315472019-04-12T05:25:26Z Pembangunan Dan Keberkesanan Modul Perancahan Berstruktur Dalam Pembelajaran Berasaskan Projek Terhadap Pengetahuan Dan Kemahiran Bagi Projek Mesin Larik Pelajar Politeknik 2016-02 Rubani, Siti Nur Kamariah L7-991 Education (General) Tujuan kajian adalah untuk membangun dan menilai keberkesanan modul perancahan berstruktur dalam pembelajaran berasaskan projek terhadap pengetahuan pengendalian mesin larik, kemahiran teknikal, kemahiran menyelesaikan masalah dan kemahiran mengorganisasi kerja bagi projek mesin larik pelajar politeknik. Reka bentuk kajian adalah gabungan kaedah kualitatif dan kaedah kuantitatif. Kaedah kualitatif digunakan untuk pembangunan modul perancahan berstruktur dalam pembelajaran berasaskan projek manakala kaedah kuantitatif digunakan untuk menilai keberkesanan modul perancahan berstruktur dalam pembelajaran berasaskan projek. Proses pembangunan modul perancahan berstruktur dalam pembelajaran berasaskan projek adalah menggunakan model ADDIE. Pembangunan modul perancahan berstruktur dalam pembelajaran berasaskan projek adalah berdasarkan kepada perancahan berstruktur oleh Vygotsky (1978) dan kaedah pembelajaran berasaskan projek oleh Buck Institute for Education (2013). The purpose of this study is to develop and evaluate the effectiveness of structured scaffolding in project based learning module towards knowledge of handling lathe machine, technical skills, problem solving skill and organizing work skill for polytechnic students’ lathe machine project. The design of the study is a combination of qualitative and quantitative method. Qualitative method is used for the development of structured scaffolding in this project based learning module. Meanwhile, quantitative method is used to evaluate the effectiveness of structured scaffolding in project based learning module. The process of developing structured scaffolding of this particular project based learning module is by using ADDIE model. The development of structured scaffolding in project based learning module is constructed consistent with structured scaffolding by Vygotsky (1978). Whereas project based learning method is by Buck Institute for Education (2013). 2016-02 Thesis http://eprints.usm.my/31547/ http://eprints.usm.my/31547/1/SITI_NUR_KAMARIAH_BINTI_RUBANI_24.pdf application/pdf en public phd doctoral Universiti Sains Malaysia Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan (School of Educational Studies)
institution Universiti Sains Malaysia
collection USM Institutional Repository
language English
topic L7-991 Education (General)
spellingShingle L7-991 Education (General)
Rubani, Siti Nur Kamariah
Pembangunan Dan Keberkesanan Modul Perancahan Berstruktur Dalam Pembelajaran Berasaskan Projek Terhadap Pengetahuan Dan Kemahiran Bagi Projek Mesin Larik Pelajar Politeknik
description Tujuan kajian adalah untuk membangun dan menilai keberkesanan modul perancahan berstruktur dalam pembelajaran berasaskan projek terhadap pengetahuan pengendalian mesin larik, kemahiran teknikal, kemahiran menyelesaikan masalah dan kemahiran mengorganisasi kerja bagi projek mesin larik pelajar politeknik. Reka bentuk kajian adalah gabungan kaedah kualitatif dan kaedah kuantitatif. Kaedah kualitatif digunakan untuk pembangunan modul perancahan berstruktur dalam pembelajaran berasaskan projek manakala kaedah kuantitatif digunakan untuk menilai keberkesanan modul perancahan berstruktur dalam pembelajaran berasaskan projek. Proses pembangunan modul perancahan berstruktur dalam pembelajaran berasaskan projek adalah menggunakan model ADDIE. Pembangunan modul perancahan berstruktur dalam pembelajaran berasaskan projek adalah berdasarkan kepada perancahan berstruktur oleh Vygotsky (1978) dan kaedah pembelajaran berasaskan projek oleh Buck Institute for Education (2013). The purpose of this study is to develop and evaluate the effectiveness of structured scaffolding in project based learning module towards knowledge of handling lathe machine, technical skills, problem solving skill and organizing work skill for polytechnic students’ lathe machine project. The design of the study is a combination of qualitative and quantitative method. Qualitative method is used for the development of structured scaffolding in this project based learning module. Meanwhile, quantitative method is used to evaluate the effectiveness of structured scaffolding in project based learning module. The process of developing structured scaffolding of this particular project based learning module is by using ADDIE model. The development of structured scaffolding in project based learning module is constructed consistent with structured scaffolding by Vygotsky (1978). Whereas project based learning method is by Buck Institute for Education (2013).
format Thesis
qualification_name Doctor of Philosophy (PhD.)
qualification_level Doctorate
author Rubani, Siti Nur Kamariah
author_facet Rubani, Siti Nur Kamariah
author_sort Rubani, Siti Nur Kamariah
title Pembangunan Dan Keberkesanan Modul Perancahan Berstruktur Dalam Pembelajaran Berasaskan Projek Terhadap Pengetahuan Dan Kemahiran Bagi Projek Mesin Larik Pelajar Politeknik
title_short Pembangunan Dan Keberkesanan Modul Perancahan Berstruktur Dalam Pembelajaran Berasaskan Projek Terhadap Pengetahuan Dan Kemahiran Bagi Projek Mesin Larik Pelajar Politeknik
title_full Pembangunan Dan Keberkesanan Modul Perancahan Berstruktur Dalam Pembelajaran Berasaskan Projek Terhadap Pengetahuan Dan Kemahiran Bagi Projek Mesin Larik Pelajar Politeknik
title_fullStr Pembangunan Dan Keberkesanan Modul Perancahan Berstruktur Dalam Pembelajaran Berasaskan Projek Terhadap Pengetahuan Dan Kemahiran Bagi Projek Mesin Larik Pelajar Politeknik
title_full_unstemmed Pembangunan Dan Keberkesanan Modul Perancahan Berstruktur Dalam Pembelajaran Berasaskan Projek Terhadap Pengetahuan Dan Kemahiran Bagi Projek Mesin Larik Pelajar Politeknik
title_sort pembangunan dan keberkesanan modul perancahan berstruktur dalam pembelajaran berasaskan projek terhadap pengetahuan dan kemahiran bagi projek mesin larik pelajar politeknik
granting_institution Universiti Sains Malaysia
granting_department Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan (School of Educational Studies)
publishDate 2016
url http://eprints.usm.my/31547/1/SITI_NUR_KAMARIAH_BINTI_RUBANI_24.pdf
_version_ 1747820448644595712