Effect Of Cognitive Behavioral Therapy (CBT) Anger Management Module On Anger Expressions Among Adolescents

Kemarahan ialah emosi semula jadi yang biasa dialami oleh semua orang pada sesuatu masa. Ia paling kerap dibincangkan namun merupakan emosi yang paling kurang dikaji berbanding dengan kelangsangan dalam kalangan remaja. Emosi marah ini melibatkan kombinasi komponen-komponen kognitif, fisiologi, ting...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Lee, Shu Chin
Format: Thesis
Language:English
Published: 2016
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/31655/1/LEE_SHU_CHIN_24.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-usm-ep.31655
record_format uketd_dc
spelling my-usm-ep.316552019-04-12T05:25:26Z Effect Of Cognitive Behavioral Therapy (CBT) Anger Management Module On Anger Expressions Among Adolescents 2016-02 Lee, Shu Chin L7-991 Education (General) Kemarahan ialah emosi semula jadi yang biasa dialami oleh semua orang pada sesuatu masa. Ia paling kerap dibincangkan namun merupakan emosi yang paling kurang dikaji berbanding dengan kelangsangan dalam kalangan remaja. Emosi marah ini melibatkan kombinasi komponen-komponen kognitif, fisiologi, tingkah laku dan sosial. Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kesan Modul Pengurusan Kemarahan Terapi Kognitif Tingkah Laku (CBT) terhadap ekspresi kemarahan dalam kalangan remaja di sekolah. Modul yang digunakan dalam kajian ini mempunyai tahap kebolehpercayaan yang tinggi dengan nilai alpha Cronbach,  = 0.883 daripada satu kajian rintis yang dijalankan di Pulau Pinang. Sampel untuk kajian ini melibatkan 43 orang remaja dari empat buah sekolah menengah di Pulau Pinang, berumur di antara 15 hingga 16 tahun dan dikenal pasti memperoleh nilai skor-T yang tinggi, iaitu 60 dan ke atas dalam Reactive Anger (RA), Instrumental Anger (IA) atau Total Anger (TA) melalui persampelan bertujuan daripada instrumen Adolescent Anger Rating Scale (AARS). Anger is a natural human emotion experienced by everyone at one time or another. It is said to be the most talked about but only a few studied emotion in adolescents compared to aggression. Anger involves a combination of cognitive, physiological, behavioral and social components. This research intended to examine the effect of Cognitive Behavioral Therapy (CBT) as an Anger Management Module on anger expressions among adolescents in school settings. The module used in this study has commanded high Cronbach’s alpha value of  = 0.883 from a pilot study carried out in Penang Island. The samples for this study involved 43 adolescents aged 15 to 16 years old from four secondary schools in Penang Island, who had been identified through purposive sampling with high T-score values of 60 and above in their Reactive Anger (RA), Instrumental Anger (IA) or Total Anger (TA) from the Adolescent Anger Rating Scale (AARS) instrument. 2016-02 Thesis http://eprints.usm.my/31655/ http://eprints.usm.my/31655/1/LEE_SHU_CHIN_24.pdf application/pdf en public phd doctoral Universiti Sains Malaysia Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan (School of Educational Studies)
institution Universiti Sains Malaysia
collection USM Institutional Repository
language English
topic L7-991 Education (General)
spellingShingle L7-991 Education (General)
Lee, Shu Chin
Effect Of Cognitive Behavioral Therapy (CBT) Anger Management Module On Anger Expressions Among Adolescents
description Kemarahan ialah emosi semula jadi yang biasa dialami oleh semua orang pada sesuatu masa. Ia paling kerap dibincangkan namun merupakan emosi yang paling kurang dikaji berbanding dengan kelangsangan dalam kalangan remaja. Emosi marah ini melibatkan kombinasi komponen-komponen kognitif, fisiologi, tingkah laku dan sosial. Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kesan Modul Pengurusan Kemarahan Terapi Kognitif Tingkah Laku (CBT) terhadap ekspresi kemarahan dalam kalangan remaja di sekolah. Modul yang digunakan dalam kajian ini mempunyai tahap kebolehpercayaan yang tinggi dengan nilai alpha Cronbach,  = 0.883 daripada satu kajian rintis yang dijalankan di Pulau Pinang. Sampel untuk kajian ini melibatkan 43 orang remaja dari empat buah sekolah menengah di Pulau Pinang, berumur di antara 15 hingga 16 tahun dan dikenal pasti memperoleh nilai skor-T yang tinggi, iaitu 60 dan ke atas dalam Reactive Anger (RA), Instrumental Anger (IA) atau Total Anger (TA) melalui persampelan bertujuan daripada instrumen Adolescent Anger Rating Scale (AARS). Anger is a natural human emotion experienced by everyone at one time or another. It is said to be the most talked about but only a few studied emotion in adolescents compared to aggression. Anger involves a combination of cognitive, physiological, behavioral and social components. This research intended to examine the effect of Cognitive Behavioral Therapy (CBT) as an Anger Management Module on anger expressions among adolescents in school settings. The module used in this study has commanded high Cronbach’s alpha value of  = 0.883 from a pilot study carried out in Penang Island. The samples for this study involved 43 adolescents aged 15 to 16 years old from four secondary schools in Penang Island, who had been identified through purposive sampling with high T-score values of 60 and above in their Reactive Anger (RA), Instrumental Anger (IA) or Total Anger (TA) from the Adolescent Anger Rating Scale (AARS) instrument.
format Thesis
qualification_name Doctor of Philosophy (PhD.)
qualification_level Doctorate
author Lee, Shu Chin
author_facet Lee, Shu Chin
author_sort Lee, Shu Chin
title Effect Of Cognitive Behavioral Therapy (CBT) Anger Management Module On Anger Expressions Among Adolescents
title_short Effect Of Cognitive Behavioral Therapy (CBT) Anger Management Module On Anger Expressions Among Adolescents
title_full Effect Of Cognitive Behavioral Therapy (CBT) Anger Management Module On Anger Expressions Among Adolescents
title_fullStr Effect Of Cognitive Behavioral Therapy (CBT) Anger Management Module On Anger Expressions Among Adolescents
title_full_unstemmed Effect Of Cognitive Behavioral Therapy (CBT) Anger Management Module On Anger Expressions Among Adolescents
title_sort effect of cognitive behavioral therapy (cbt) anger management module on anger expressions among adolescents
granting_institution Universiti Sains Malaysia
granting_department Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan (School of Educational Studies)
publishDate 2016
url http://eprints.usm.my/31655/1/LEE_SHU_CHIN_24.pdf
_version_ 1747820473104728064