Persepsi Kepuasan Penginap Resort Terhadap Infrastruktur Di Pulau Pangkor Dan Pulau Tioman

Aspek infrastruktur merupakan elemen sekunder dalam sektor pelancongan pulau.. Ketiadaan instrumen pengukur merupakan isu utama dalam mengenal pasti kualiti dan efisiensi penyediaan infrastruktur dalam persekitaran resort. Selama ini kajian tertumpu kepada tahap kepuasan penginap terhadap elemen...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Jusoh, Jamil
Format: Thesis
Language:English
Published: 2016
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/31712/1/JAMIL_JUSOH_24%28NN%29.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Aspek infrastruktur merupakan elemen sekunder dalam sektor pelancongan pulau.. Ketiadaan instrumen pengukur merupakan isu utama dalam mengenal pasti kualiti dan efisiensi penyediaan infrastruktur dalam persekitaran resort. Selama ini kajian tertumpu kepada tahap kepuasan penginap terhadap elemen sosial dan ekonomi tetapi kurang perhatian diberi kepada elemen infrastruktur fizikal. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti elemen-elemen infrastruktur dan menilai sejauhmana infrastruktur berkenaan mempengaruhi tahap kepuasan penginap resort di Pulau Pangkor dan Pulau Tioman. Perbezaan kepuasan penginap di kedua-dua pulau kajian turut dinilai. Kaedah kajian kuantitatif melalui soal selidik dilakukan kepada 507 responden di 75 buah resort. Kajian pemerhatian diguna untuk menilai tahap penyediaan infrastruktur resort. The aspect of infrastructure is a secondary element in island tourism sector. The absence of a measuring instrument is the key issue in identifying the quality and efficiency of the provision of infrastructure in the locality of the resort. At present the study has focused on the guests’ level of satisfaction towards social and economic elements but less attention is given to physical infrastructure elements. This study aims to identify the elements of infrastructure and to assess the extent of certain infrastructure in affecting guests’ satisfaction at the resorts in Pangkor Island and Tioman Island. The differences in the guests’ satisfaction in both islands were also assessed. Quantitative research method was carried out through a questionnaire conducted on 507 respondents in 75 resorts.