Persepsi Kepuasan Penginap Resort Terhadap Infrastruktur Di Pulau Pangkor Dan Pulau Tioman

Aspek infrastruktur merupakan elemen sekunder dalam sektor pelancongan pulau.. Ketiadaan instrumen pengukur merupakan isu utama dalam mengenal pasti kualiti dan efisiensi penyediaan infrastruktur dalam persekitaran resort. Selama ini kajian tertumpu kepada tahap kepuasan penginap terhadap elemen...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Jusoh, Jamil
Format: Thesis
Language:English
Published: 2016
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/31712/1/JAMIL_JUSOH_24%28NN%29.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-usm-ep.31712
record_format uketd_dc
spelling my-usm-ep.317122019-04-12T05:25:22Z Persepsi Kepuasan Penginap Resort Terhadap Infrastruktur Di Pulau Pangkor Dan Pulau Tioman 2016-03 Jusoh, Jamil P1-1091 Philology. Linguistics(General) Aspek infrastruktur merupakan elemen sekunder dalam sektor pelancongan pulau.. Ketiadaan instrumen pengukur merupakan isu utama dalam mengenal pasti kualiti dan efisiensi penyediaan infrastruktur dalam persekitaran resort. Selama ini kajian tertumpu kepada tahap kepuasan penginap terhadap elemen sosial dan ekonomi tetapi kurang perhatian diberi kepada elemen infrastruktur fizikal. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti elemen-elemen infrastruktur dan menilai sejauhmana infrastruktur berkenaan mempengaruhi tahap kepuasan penginap resort di Pulau Pangkor dan Pulau Tioman. Perbezaan kepuasan penginap di kedua-dua pulau kajian turut dinilai. Kaedah kajian kuantitatif melalui soal selidik dilakukan kepada 507 responden di 75 buah resort. Kajian pemerhatian diguna untuk menilai tahap penyediaan infrastruktur resort. The aspect of infrastructure is a secondary element in island tourism sector. The absence of a measuring instrument is the key issue in identifying the quality and efficiency of the provision of infrastructure in the locality of the resort. At present the study has focused on the guests’ level of satisfaction towards social and economic elements but less attention is given to physical infrastructure elements. This study aims to identify the elements of infrastructure and to assess the extent of certain infrastructure in affecting guests’ satisfaction at the resorts in Pangkor Island and Tioman Island. The differences in the guests’ satisfaction in both islands were also assessed. Quantitative research method was carried out through a questionnaire conducted on 507 respondents in 75 resorts. 2016-03 Thesis http://eprints.usm.my/31712/ http://eprints.usm.my/31712/1/JAMIL_JUSOH_24%28NN%29.pdf application/pdf en public phd doctoral Universiti Sains Malaysia Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan (School of Humanities)
institution Universiti Sains Malaysia
collection USM Institutional Repository
language English
topic P1-1091 Philology
Linguistics(General)
spellingShingle P1-1091 Philology
Linguistics(General)
Jusoh, Jamil
Persepsi Kepuasan Penginap Resort Terhadap Infrastruktur Di Pulau Pangkor Dan Pulau Tioman
description Aspek infrastruktur merupakan elemen sekunder dalam sektor pelancongan pulau.. Ketiadaan instrumen pengukur merupakan isu utama dalam mengenal pasti kualiti dan efisiensi penyediaan infrastruktur dalam persekitaran resort. Selama ini kajian tertumpu kepada tahap kepuasan penginap terhadap elemen sosial dan ekonomi tetapi kurang perhatian diberi kepada elemen infrastruktur fizikal. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti elemen-elemen infrastruktur dan menilai sejauhmana infrastruktur berkenaan mempengaruhi tahap kepuasan penginap resort di Pulau Pangkor dan Pulau Tioman. Perbezaan kepuasan penginap di kedua-dua pulau kajian turut dinilai. Kaedah kajian kuantitatif melalui soal selidik dilakukan kepada 507 responden di 75 buah resort. Kajian pemerhatian diguna untuk menilai tahap penyediaan infrastruktur resort. The aspect of infrastructure is a secondary element in island tourism sector. The absence of a measuring instrument is the key issue in identifying the quality and efficiency of the provision of infrastructure in the locality of the resort. At present the study has focused on the guests’ level of satisfaction towards social and economic elements but less attention is given to physical infrastructure elements. This study aims to identify the elements of infrastructure and to assess the extent of certain infrastructure in affecting guests’ satisfaction at the resorts in Pangkor Island and Tioman Island. The differences in the guests’ satisfaction in both islands were also assessed. Quantitative research method was carried out through a questionnaire conducted on 507 respondents in 75 resorts.
format Thesis
qualification_name Doctor of Philosophy (PhD.)
qualification_level Doctorate
author Jusoh, Jamil
author_facet Jusoh, Jamil
author_sort Jusoh, Jamil
title Persepsi Kepuasan Penginap Resort Terhadap Infrastruktur Di Pulau Pangkor Dan Pulau Tioman
title_short Persepsi Kepuasan Penginap Resort Terhadap Infrastruktur Di Pulau Pangkor Dan Pulau Tioman
title_full Persepsi Kepuasan Penginap Resort Terhadap Infrastruktur Di Pulau Pangkor Dan Pulau Tioman
title_fullStr Persepsi Kepuasan Penginap Resort Terhadap Infrastruktur Di Pulau Pangkor Dan Pulau Tioman
title_full_unstemmed Persepsi Kepuasan Penginap Resort Terhadap Infrastruktur Di Pulau Pangkor Dan Pulau Tioman
title_sort persepsi kepuasan penginap resort terhadap infrastruktur di pulau pangkor dan pulau tioman
granting_institution Universiti Sains Malaysia
granting_department Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan (School of Humanities)
publishDate 2016
url http://eprints.usm.my/31712/1/JAMIL_JUSOH_24%28NN%29.pdf
_version_ 1747820478739775488