Persepsi Kepuasan Penginap Resort Terhadap Infrastruktur Di Pulau Pangkor Dan Pulau Tioman
Aspek infrastruktur merupakan elemen sekunder dalam sektor pelancongan pulau.. Ketiadaan instrumen pengukur merupakan isu utama dalam mengenal pasti kualiti dan efisiensi penyediaan infrastruktur dalam persekitaran resort. Selama ini kajian tertumpu kepada tahap kepuasan penginap terhadap elemen...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2016
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.usm.my/31712/1/JAMIL_JUSOH_24%28NN%29.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-usm-ep.31712 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-usm-ep.317122019-04-12T05:25:22Z Persepsi Kepuasan Penginap Resort Terhadap Infrastruktur Di Pulau Pangkor Dan Pulau Tioman 2016-03 Jusoh, Jamil P1-1091 Philology. Linguistics(General) Aspek infrastruktur merupakan elemen sekunder dalam sektor pelancongan pulau.. Ketiadaan instrumen pengukur merupakan isu utama dalam mengenal pasti kualiti dan efisiensi penyediaan infrastruktur dalam persekitaran resort. Selama ini kajian tertumpu kepada tahap kepuasan penginap terhadap elemen sosial dan ekonomi tetapi kurang perhatian diberi kepada elemen infrastruktur fizikal. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti elemen-elemen infrastruktur dan menilai sejauhmana infrastruktur berkenaan mempengaruhi tahap kepuasan penginap resort di Pulau Pangkor dan Pulau Tioman. Perbezaan kepuasan penginap di kedua-dua pulau kajian turut dinilai. Kaedah kajian kuantitatif melalui soal selidik dilakukan kepada 507 responden di 75 buah resort. Kajian pemerhatian diguna untuk menilai tahap penyediaan infrastruktur resort. The aspect of infrastructure is a secondary element in island tourism sector. The absence of a measuring instrument is the key issue in identifying the quality and efficiency of the provision of infrastructure in the locality of the resort. At present the study has focused on the guests’ level of satisfaction towards social and economic elements but less attention is given to physical infrastructure elements. This study aims to identify the elements of infrastructure and to assess the extent of certain infrastructure in affecting guests’ satisfaction at the resorts in Pangkor Island and Tioman Island. The differences in the guests’ satisfaction in both islands were also assessed. Quantitative research method was carried out through a questionnaire conducted on 507 respondents in 75 resorts. 2016-03 Thesis http://eprints.usm.my/31712/ http://eprints.usm.my/31712/1/JAMIL_JUSOH_24%28NN%29.pdf application/pdf en public phd doctoral Universiti Sains Malaysia Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan (School of Humanities) |
institution |
Universiti Sains Malaysia |
collection |
USM Institutional Repository |
language |
English |
topic |
P1-1091 Philology Linguistics(General) |
spellingShingle |
P1-1091 Philology Linguistics(General) Jusoh, Jamil Persepsi Kepuasan Penginap Resort Terhadap Infrastruktur Di Pulau Pangkor Dan Pulau Tioman |
description |
Aspek infrastruktur merupakan elemen sekunder dalam sektor pelancongan pulau..
Ketiadaan instrumen pengukur merupakan isu utama dalam mengenal pasti kualiti
dan efisiensi penyediaan infrastruktur dalam persekitaran resort. Selama ini kajian
tertumpu kepada tahap kepuasan penginap terhadap elemen sosial dan ekonomi
tetapi kurang perhatian diberi kepada elemen infrastruktur fizikal. Kajian ini
bertujuan untuk mengenal pasti elemen-elemen infrastruktur dan menilai sejauhmana
infrastruktur berkenaan mempengaruhi tahap kepuasan penginap resort di Pulau
Pangkor dan Pulau Tioman. Perbezaan kepuasan penginap di kedua-dua pulau kajian
turut dinilai. Kaedah kajian kuantitatif melalui soal selidik dilakukan kepada 507
responden di 75 buah resort. Kajian pemerhatian diguna untuk menilai tahap
penyediaan infrastruktur resort.
The aspect of infrastructure is a secondary element in island tourism sector. The
absence of a measuring instrument is the key issue in identifying the quality and
efficiency of the provision of infrastructure in the locality of the resort. At present the
study has focused on the guests’ level of satisfaction towards social and economic
elements but less attention is given to physical infrastructure elements. This study
aims to identify the elements of infrastructure and to assess the extent of certain
infrastructure in affecting guests’ satisfaction at the resorts in Pangkor Island and
Tioman Island. The differences in the guests’ satisfaction in both islands were also
assessed. Quantitative research method was carried out through a questionnaire
conducted on 507 respondents in 75 resorts. |
format |
Thesis |
qualification_name |
Doctor of Philosophy (PhD.) |
qualification_level |
Doctorate |
author |
Jusoh, Jamil |
author_facet |
Jusoh, Jamil |
author_sort |
Jusoh, Jamil |
title |
Persepsi Kepuasan Penginap Resort Terhadap Infrastruktur Di Pulau Pangkor Dan Pulau Tioman |
title_short |
Persepsi Kepuasan Penginap Resort Terhadap Infrastruktur Di Pulau Pangkor Dan Pulau Tioman |
title_full |
Persepsi Kepuasan Penginap Resort Terhadap Infrastruktur Di Pulau Pangkor Dan Pulau Tioman |
title_fullStr |
Persepsi Kepuasan Penginap Resort Terhadap Infrastruktur Di Pulau Pangkor Dan Pulau Tioman |
title_full_unstemmed |
Persepsi Kepuasan Penginap Resort Terhadap Infrastruktur Di Pulau Pangkor Dan Pulau Tioman |
title_sort |
persepsi kepuasan penginap resort terhadap infrastruktur di pulau pangkor dan pulau tioman |
granting_institution |
Universiti Sains Malaysia |
granting_department |
Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan (School of Humanities) |
publishDate |
2016 |
url |
http://eprints.usm.my/31712/1/JAMIL_JUSOH_24%28NN%29.pdf |
_version_ |
1747820478739775488 |