Non-Audit Services, Business Performance And Corporate Social Responsibility: The Case Of Small And Medium Manufacturing Companies In Malaysia

Menyedari manfaat yang boleh diperolehi daripada amalan Tanggungjawab Sosial Korporat (CSR) di kalangan perniagaan kepada negara, kerajaan telah melaksanakan pelbagai dasar, peraturan dan telah melabur sejumlah besar wang untuk menggalakkan syarikat-syarikat untuk mengamalkan CSR. Walau bagaimanapun...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Ganesan, Yuvaraj
Format: Thesis
Language:English
Published: 2016
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/31825/1/YUVARAJ_AL_GANESAN_24%28NN%29.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Menyedari manfaat yang boleh diperolehi daripada amalan Tanggungjawab Sosial Korporat (CSR) di kalangan perniagaan kepada negara, kerajaan telah melaksanakan pelbagai dasar, peraturan dan telah melabur sejumlah besar wang untuk menggalakkan syarikat-syarikat untuk mengamalkan CSR. Walau bagaimanapun, kajian yang lalu menunjukkan bahawa tahap amalan CSR di kalangan syarikat-syarikat Malaysia masih tidak pada tahap yang memuaskan, terutamanya dalam sektor perkilangan. Tambahan pula, terdapat kekurangan penyelidikan CSR dalam konteks Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS), yang membentuk sebahagian besar daripada syarikat-syarikat yang ditubuhkan di seluruh dunia dan memainkan peranan yang penting dalam ekonomi, masyarakat dan alam sekitar. Oleh itu kajian ini dijalankan untuk menghuraikan mengenai isu ini daripada perspektif PKS. Realising the benefits that could be brought from Corporate Social Responsibility (CSR) practice among businesses to the nation, the Malaysian government implemented many policies, regulations and invested a significant amount of money to encourage companies to practice CSR. However, past literature showed that the level of CSR practice amongst Malaysian companies was still not at a satisfactory level, mainly in the manufacturing sector. Furthermore, there was a lack of CSR research in the context of Small and Medium Enterprises (SMEs), which make up a significant portion of companies’ establishments around the world and plays an important role on economy, society and environment. Therefore, this study was undertaken to shed some light on the issue from SME’s perspective.