Kearifan Tempatan Profesional Guru Dalam Menerapkan Kemahiran Insaniah Di Dalam Bilik Darjah

Kajian ini dijalankan untuk meneroka kearifan tempatan profesional guru dalam menerapkan kemahiran insaniah dalam kalangan pelajar semasa aktiviti pengajaran dan pembelajaran (PdP) di dalam bilik darjah. Kearifan tempatan profesional guru merupakan integrasi pengetahuan praktikal guru dalam melaksan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Arbaa, Rohani
Format: Thesis
Language:English
Published: 2015
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/32001/1/Rohani.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-usm-ep.32001
record_format uketd_dc
spelling my-usm-ep.320012019-04-12T05:25:44Z Kearifan Tempatan Profesional Guru Dalam Menerapkan Kemahiran Insaniah Di Dalam Bilik Darjah 2015-04 Arbaa, Rohani L7-991 Education (General) Kajian ini dijalankan untuk meneroka kearifan tempatan profesional guru dalam menerapkan kemahiran insaniah dalam kalangan pelajar semasa aktiviti pengajaran dan pembelajaran (PdP) di dalam bilik darjah. Kearifan tempatan profesional guru merupakan integrasi pengetahuan praktikal guru dalam melaksanakan aktiviti PdP dengan pengetahuan konteks di mana mereka berada, yang diperhalusi melalui amalan refleksi yang berterusan. Kajian yang dijalankan secara kajian kes ini melibatkan empat orang guru dalam Daerah Kulim Bandar Baharu, Kedah. Peserta kajian yang dipilih menerusi kaedah persampelan berasaskan teori ini merupakan mereka yang melaksanakan aktiviti PdP yang menepati ciri-ciri pengajaran berpusatkan pelajar. Sebanyak lima pemerhatian aktiviti PdP telah dijalankan bagi setiap peserta kajian berserta temu bual separa struktur serta analisis dokumen. Dapatan kajian menunjukkan konsep kemahiran insaniah sebenarnya terkandung di dalam pengetahuan ‘tacit’ guru. This study aims to discover teachers’ professional local knowledge in infusing soft skills among students during the teaching and learning activities (t&l) in the classroom. Teachers’ professional local knowledge integrates teachers’ practical knowledge in implementing t&l activities with the knowledge of the classroom context, and is refined through continuous and deliberate reflection. This study employs a multiple case studies method that involves four teachers in the district of Kulim Bandar Baharu, Kedah. Research participants were those who conduct t&l activities that satisfy the student-centered teaching characteristics. As many as five observations on t&l activity have been carried out for each research participant, followed by semi-structured interviews and document analysis. Research findings showed that the concept of soft skills actually contained in the teachers’ tacit knowledge. 2015-04 Thesis http://eprints.usm.my/32001/ http://eprints.usm.my/32001/1/Rohani.pdf application/pdf en public phd doctoral Universiti Sains Malaysia Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan
institution Universiti Sains Malaysia
collection USM Institutional Repository
language English
topic L7-991 Education (General)
spellingShingle L7-991 Education (General)
Arbaa, Rohani
Kearifan Tempatan Profesional Guru Dalam Menerapkan Kemahiran Insaniah Di Dalam Bilik Darjah
description Kajian ini dijalankan untuk meneroka kearifan tempatan profesional guru dalam menerapkan kemahiran insaniah dalam kalangan pelajar semasa aktiviti pengajaran dan pembelajaran (PdP) di dalam bilik darjah. Kearifan tempatan profesional guru merupakan integrasi pengetahuan praktikal guru dalam melaksanakan aktiviti PdP dengan pengetahuan konteks di mana mereka berada, yang diperhalusi melalui amalan refleksi yang berterusan. Kajian yang dijalankan secara kajian kes ini melibatkan empat orang guru dalam Daerah Kulim Bandar Baharu, Kedah. Peserta kajian yang dipilih menerusi kaedah persampelan berasaskan teori ini merupakan mereka yang melaksanakan aktiviti PdP yang menepati ciri-ciri pengajaran berpusatkan pelajar. Sebanyak lima pemerhatian aktiviti PdP telah dijalankan bagi setiap peserta kajian berserta temu bual separa struktur serta analisis dokumen. Dapatan kajian menunjukkan konsep kemahiran insaniah sebenarnya terkandung di dalam pengetahuan ‘tacit’ guru. This study aims to discover teachers’ professional local knowledge in infusing soft skills among students during the teaching and learning activities (t&l) in the classroom. Teachers’ professional local knowledge integrates teachers’ practical knowledge in implementing t&l activities with the knowledge of the classroom context, and is refined through continuous and deliberate reflection. This study employs a multiple case studies method that involves four teachers in the district of Kulim Bandar Baharu, Kedah. Research participants were those who conduct t&l activities that satisfy the student-centered teaching characteristics. As many as five observations on t&l activity have been carried out for each research participant, followed by semi-structured interviews and document analysis. Research findings showed that the concept of soft skills actually contained in the teachers’ tacit knowledge.
format Thesis
qualification_name Doctor of Philosophy (PhD.)
qualification_level Doctorate
author Arbaa, Rohani
author_facet Arbaa, Rohani
author_sort Arbaa, Rohani
title Kearifan Tempatan Profesional Guru Dalam Menerapkan Kemahiran Insaniah Di Dalam Bilik Darjah
title_short Kearifan Tempatan Profesional Guru Dalam Menerapkan Kemahiran Insaniah Di Dalam Bilik Darjah
title_full Kearifan Tempatan Profesional Guru Dalam Menerapkan Kemahiran Insaniah Di Dalam Bilik Darjah
title_fullStr Kearifan Tempatan Profesional Guru Dalam Menerapkan Kemahiran Insaniah Di Dalam Bilik Darjah
title_full_unstemmed Kearifan Tempatan Profesional Guru Dalam Menerapkan Kemahiran Insaniah Di Dalam Bilik Darjah
title_sort kearifan tempatan profesional guru dalam menerapkan kemahiran insaniah di dalam bilik darjah
granting_institution Universiti Sains Malaysia
granting_department Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan
publishDate 2015
url http://eprints.usm.my/32001/1/Rohani.pdf
_version_ 1747820516653137920