Kesan Kaedah Inkuiri Atas Talian Secara Kolaboratif Bersama Perancahan Penghujahan Terhadap Penaakulan Dan Kualiti Hujah Dalam Kalangan Pelajar Sejarah Tingkatan 4

Kajian ini telah dijalankan untuk menyiasat kesan kaedah inkuiri atas talian secara kolaboratif bersama perancahan penghujahan terhadap penaakulan dan kualiti hujah dalam sejarah di kalangan pelajar Tingkatan 4 yang berbeza tahap pemikiran kritis. Kajian ini menggunakan kaedah kuasi-eksperimen denga...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Veerapan Pakerisamy, P. Jayanthee
Format: Thesis
Language:English
Published: 2015
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/32094/1/V.P.Jayantthee.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-usm-ep.32094
record_format uketd_dc
spelling my-usm-ep.320942019-04-12T05:25:37Z Kesan Kaedah Inkuiri Atas Talian Secara Kolaboratif Bersama Perancahan Penghujahan Terhadap Penaakulan Dan Kualiti Hujah Dalam Kalangan Pelajar Sejarah Tingkatan 4 2015-10 Veerapan Pakerisamy, P. Jayanthee T1-995 Technology(General) Kajian ini telah dijalankan untuk menyiasat kesan kaedah inkuiri atas talian secara kolaboratif bersama perancahan penghujahan terhadap penaakulan dan kualiti hujah dalam sejarah di kalangan pelajar Tingkatan 4 yang berbeza tahap pemikiran kritis. Kajian ini menggunakan kaedah kuasi-eksperimen dengan rekabentuk faktorial 2 x 2 bersama ujian pasca. Faktor pertama ialah kaedah pengajaran yang terdiri daripada kaedah inkuiri atas talian secara kolaboratif yang menggunakan pendekatan-pendekatan deduktif, induktif dan abduktif dengan dan tanpa perancahan penghujahan sementara faktor kedua pula merupakan pencapaian dalam pemikiran kritis di kalangan pelajar yang diukur dengan Ujian Pemikiran Kritis Watson-Glaser. Pembolehubah bersandar ialah prestasi kemahiran penaakulan dalam sejarah pada peringkat Empirikal-induktif (EI) dan Hipotetikal-deduktif (HD) dan kualiti hujah. This study was conducted to investigate the effects of collaborative online inquiry with argument scaffolding on reasoning and quality of argumention in history among Form Four students with different critical thinking achievement.This study employed the post-test only quasi-experimental 2 x 2 factorial design. The first factor was the teaching method that comprised collaborative online inquiry method employing deductive, inductive and abductive approaches with and without argument scaffolding, while the second factor was achievement in critical thinking among the students as measured by the Watson-Glaser Critical Thinking Test. The dependent variables were performance in reasoning skills in history at the Empirical-Inductive (EI) and Hypothetical-Deductive (HD) levels, and Quality of Argument. 2015-10 Thesis http://eprints.usm.my/32094/ http://eprints.usm.my/32094/1/V.P.Jayantthee.pdf application/pdf en public phd doctoral Universiti Sains Malaysia Pusat Teknologi Pengajaran & Multimedia
institution Universiti Sains Malaysia
collection USM Institutional Repository
language English
topic T1-995 Technology(General)
spellingShingle T1-995 Technology(General)
Veerapan Pakerisamy, P. Jayanthee
Kesan Kaedah Inkuiri Atas Talian Secara Kolaboratif Bersama Perancahan Penghujahan Terhadap Penaakulan Dan Kualiti Hujah Dalam Kalangan Pelajar Sejarah Tingkatan 4
description Kajian ini telah dijalankan untuk menyiasat kesan kaedah inkuiri atas talian secara kolaboratif bersama perancahan penghujahan terhadap penaakulan dan kualiti hujah dalam sejarah di kalangan pelajar Tingkatan 4 yang berbeza tahap pemikiran kritis. Kajian ini menggunakan kaedah kuasi-eksperimen dengan rekabentuk faktorial 2 x 2 bersama ujian pasca. Faktor pertama ialah kaedah pengajaran yang terdiri daripada kaedah inkuiri atas talian secara kolaboratif yang menggunakan pendekatan-pendekatan deduktif, induktif dan abduktif dengan dan tanpa perancahan penghujahan sementara faktor kedua pula merupakan pencapaian dalam pemikiran kritis di kalangan pelajar yang diukur dengan Ujian Pemikiran Kritis Watson-Glaser. Pembolehubah bersandar ialah prestasi kemahiran penaakulan dalam sejarah pada peringkat Empirikal-induktif (EI) dan Hipotetikal-deduktif (HD) dan kualiti hujah. This study was conducted to investigate the effects of collaborative online inquiry with argument scaffolding on reasoning and quality of argumention in history among Form Four students with different critical thinking achievement.This study employed the post-test only quasi-experimental 2 x 2 factorial design. The first factor was the teaching method that comprised collaborative online inquiry method employing deductive, inductive and abductive approaches with and without argument scaffolding, while the second factor was achievement in critical thinking among the students as measured by the Watson-Glaser Critical Thinking Test. The dependent variables were performance in reasoning skills in history at the Empirical-Inductive (EI) and Hypothetical-Deductive (HD) levels, and Quality of Argument.
format Thesis
qualification_name Doctor of Philosophy (PhD.)
qualification_level Doctorate
author Veerapan Pakerisamy, P. Jayanthee
author_facet Veerapan Pakerisamy, P. Jayanthee
author_sort Veerapan Pakerisamy, P. Jayanthee
title Kesan Kaedah Inkuiri Atas Talian Secara Kolaboratif Bersama Perancahan Penghujahan Terhadap Penaakulan Dan Kualiti Hujah Dalam Kalangan Pelajar Sejarah Tingkatan 4
title_short Kesan Kaedah Inkuiri Atas Talian Secara Kolaboratif Bersama Perancahan Penghujahan Terhadap Penaakulan Dan Kualiti Hujah Dalam Kalangan Pelajar Sejarah Tingkatan 4
title_full Kesan Kaedah Inkuiri Atas Talian Secara Kolaboratif Bersama Perancahan Penghujahan Terhadap Penaakulan Dan Kualiti Hujah Dalam Kalangan Pelajar Sejarah Tingkatan 4
title_fullStr Kesan Kaedah Inkuiri Atas Talian Secara Kolaboratif Bersama Perancahan Penghujahan Terhadap Penaakulan Dan Kualiti Hujah Dalam Kalangan Pelajar Sejarah Tingkatan 4
title_full_unstemmed Kesan Kaedah Inkuiri Atas Talian Secara Kolaboratif Bersama Perancahan Penghujahan Terhadap Penaakulan Dan Kualiti Hujah Dalam Kalangan Pelajar Sejarah Tingkatan 4
title_sort kesan kaedah inkuiri atas talian secara kolaboratif bersama perancahan penghujahan terhadap penaakulan dan kualiti hujah dalam kalangan pelajar sejarah tingkatan 4
granting_institution Universiti Sains Malaysia
granting_department Pusat Teknologi Pengajaran & Multimedia
publishDate 2015
url http://eprints.usm.my/32094/1/V.P.Jayantthee.pdf
_version_ 1747820526236073984