Strategic Design Language: Malaysia Cultural Icon In Brand Identity Translation

Kajian ini adalah untuk mengetahui, ikon budaya yang paling dipilih dan dikenali sebagai pentafsiran penjenamaan budaya 1Malaysia. Ikon budaya di mana rakyat Malaysia yang paling kenali dan menerimanya sebagai simbol dalam kehidupan seharian mereka, kaitan diantara demografi Malaysia dengan ikon bud...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Azhari, Ahmad Zaki
Format: Thesis
Language:English
Published: 2016
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/32099/1/AHMAD_ZAKI_BIN_AZHARI_24%28NN%29.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-usm-ep.32099
record_format uketd_dc
spelling my-usm-ep.320992019-04-12T05:25:10Z Strategic Design Language: Malaysia Cultural Icon In Brand Identity Translation 2016-10 Azhari, Ahmad Zaki NX1-820 Arts in general Kajian ini adalah untuk mengetahui, ikon budaya yang paling dipilih dan dikenali sebagai pentafsiran penjenamaan budaya 1Malaysia. Ikon budaya di mana rakyat Malaysia yang paling kenali dan menerimanya sebagai simbol dalam kehidupan seharian mereka, kaitan diantara demografi Malaysia dengan ikon budaya yang mereka pilih dan hubungan di antara tiga peringkat reka bentuk yang berkaitan dengan budaya. Sampel kajian ini terdiri daripada Melayu, Cina dan India kerana mereka adalah majoriti kaum di Malaysia. Jumlah sampel yang akan diambil adalah sebnyak 328 iaitu 207 daripada sampel adalah berbangsa Melayu yang mewakili 50.1% daripada Malaysia, 93 sampel adalah berbangsa Cina yang merupakan 22.6% daripada sampel Malaysia dan 28 jumlah sampel adalah berbangsa India yang mewakili 6.7% daripada rakyat Malaysia dari 27 juta penduduk di Malaysia. Menggunakan ujian deskriptif Cramer'sV dan Chi-square untuk menganalisa soalan kajian. A'Famosa dan Gereja Christ iaitu ikon seni bina Melaka, dimana ikon seni bina yang paling dikenali dan dipilih oleh responden, labu sayong dari Perak, adalah ikon budaya produk yang paling dikenali dan dipilih. Manakala penyu adalah ikon alam semula jadi yang juga paling dikenali dan dipilih. This research was to explore the most familiar and accepted cultural icons can be as generating tool as an interpretation of 1Malaysia cultural branding. The cultural icons in which the Malaysians familiar and accept as symbols in their everyday lives, the association of the Malaysian demographic in relation to cultural icons that they choose and the relationship of the three levels of design in relation to cultural. The sampling of this study consists of the Malay, Chinese and Indian as they are the majority of Malaysia population and the total of samples will be 328 which is 207 from the samples are Malays that represents 50.1% of Malaysian, 93 samples are Chinese which is 22.6% of Malaysian and 28 samples are Indian that represents 6.7% of Malaysian out of 27 million population in Malaysia included in Borneo's Malaysia Using descriptive, Cramer‟sV and Chi-square test, variables were analysed. The, A'Famosa and Christ Church architecture of Melaka are the most familiar architecture icon chosen by the respondents, the labu sayong form Perak is the most familiar product cultural icons and the turtle is the most familiar nature icons. 2016-10 Thesis http://eprints.usm.my/32099/ http://eprints.usm.my/32099/1/AHMAD_ZAKI_BIN_AZHARI_24%28NN%29.pdf application/pdf en public masters Universiti Sains Malaysia Pusat Pengajian Seni (School of Arts)
institution Universiti Sains Malaysia
collection USM Institutional Repository
language English
topic NX1-820 Arts in general
spellingShingle NX1-820 Arts in general
Azhari, Ahmad Zaki
Strategic Design Language: Malaysia Cultural Icon In Brand Identity Translation
description Kajian ini adalah untuk mengetahui, ikon budaya yang paling dipilih dan dikenali sebagai pentafsiran penjenamaan budaya 1Malaysia. Ikon budaya di mana rakyat Malaysia yang paling kenali dan menerimanya sebagai simbol dalam kehidupan seharian mereka, kaitan diantara demografi Malaysia dengan ikon budaya yang mereka pilih dan hubungan di antara tiga peringkat reka bentuk yang berkaitan dengan budaya. Sampel kajian ini terdiri daripada Melayu, Cina dan India kerana mereka adalah majoriti kaum di Malaysia. Jumlah sampel yang akan diambil adalah sebnyak 328 iaitu 207 daripada sampel adalah berbangsa Melayu yang mewakili 50.1% daripada Malaysia, 93 sampel adalah berbangsa Cina yang merupakan 22.6% daripada sampel Malaysia dan 28 jumlah sampel adalah berbangsa India yang mewakili 6.7% daripada rakyat Malaysia dari 27 juta penduduk di Malaysia. Menggunakan ujian deskriptif Cramer'sV dan Chi-square untuk menganalisa soalan kajian. A'Famosa dan Gereja Christ iaitu ikon seni bina Melaka, dimana ikon seni bina yang paling dikenali dan dipilih oleh responden, labu sayong dari Perak, adalah ikon budaya produk yang paling dikenali dan dipilih. Manakala penyu adalah ikon alam semula jadi yang juga paling dikenali dan dipilih. This research was to explore the most familiar and accepted cultural icons can be as generating tool as an interpretation of 1Malaysia cultural branding. The cultural icons in which the Malaysians familiar and accept as symbols in their everyday lives, the association of the Malaysian demographic in relation to cultural icons that they choose and the relationship of the three levels of design in relation to cultural. The sampling of this study consists of the Malay, Chinese and Indian as they are the majority of Malaysia population and the total of samples will be 328 which is 207 from the samples are Malays that represents 50.1% of Malaysian, 93 samples are Chinese which is 22.6% of Malaysian and 28 samples are Indian that represents 6.7% of Malaysian out of 27 million population in Malaysia included in Borneo's Malaysia Using descriptive, Cramer‟sV and Chi-square test, variables were analysed. The, A'Famosa and Christ Church architecture of Melaka are the most familiar architecture icon chosen by the respondents, the labu sayong form Perak is the most familiar product cultural icons and the turtle is the most familiar nature icons.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Azhari, Ahmad Zaki
author_facet Azhari, Ahmad Zaki
author_sort Azhari, Ahmad Zaki
title Strategic Design Language: Malaysia Cultural Icon In Brand Identity Translation
title_short Strategic Design Language: Malaysia Cultural Icon In Brand Identity Translation
title_full Strategic Design Language: Malaysia Cultural Icon In Brand Identity Translation
title_fullStr Strategic Design Language: Malaysia Cultural Icon In Brand Identity Translation
title_full_unstemmed Strategic Design Language: Malaysia Cultural Icon In Brand Identity Translation
title_sort strategic design language: malaysia cultural icon in brand identity translation
granting_institution Universiti Sains Malaysia
granting_department Pusat Pengajian Seni (School of Arts)
publishDate 2016
url http://eprints.usm.my/32099/1/AHMAD_ZAKI_BIN_AZHARI_24%28NN%29.pdf
_version_ 1747820527469199360