Ciri-Ciri Psikometrik Instrumen Dan Profil Kualiti Kehidupan Kerja Guru Sekolah Rendah Di Acheh, Indonesia Dan Di Tiga Negeri Utara Malaysia

Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kesetaraan pengukuran instrumen silang negara, dan melakukan evaluasi ciri-ciri psikometri item instrumen Kualiti Kehidupan Kerja Guru merentas negara antara Malaysia dan Indonesia. Konstruk Kualiti Kehidupan Kerja Guru terdiri daripada empat dimensi keperluan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Abdullah Basyah, Nurmawati
Format: Thesis
Language:English
Published: 2016
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/32241/1/NURMAWATI_24%28NN%29.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-usm-ep.32241
record_format uketd_dc
spelling my-usm-ep.322412019-04-12T05:25:12Z Ciri-Ciri Psikometrik Instrumen Dan Profil Kualiti Kehidupan Kerja Guru Sekolah Rendah Di Acheh, Indonesia Dan Di Tiga Negeri Utara Malaysia 2016-09 Abdullah Basyah, Nurmawati L7-991 Education (General) Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kesetaraan pengukuran instrumen silang negara, dan melakukan evaluasi ciri-ciri psikometri item instrumen Kualiti Kehidupan Kerja Guru merentas negara antara Malaysia dan Indonesia. Konstruk Kualiti Kehidupan Kerja Guru terdiri daripada empat dimensi keperluan iaitu: Psikologi, Sosial, Politik, dan Ekonomi. Kajian merentas budaya antara Malaysia dan Indonesia melibatkan perbandingan sampel guru daripada populasi yang berbeza budaya. Kajian ini melibatkan 400 orang guru yang mengajar di sekolah rendah (dasar) di negeri Pulau Pinang, Kedah dan Perak (Malaysia) dan 400 orang guru yang mengajar di sekolah-sekolah dasar wilayah Acheh (Indonesia) iaitu: Banda Aceh, Pidie Jaya, Aceh Tamiang, dan Kota Langsa yang dipilih secara rawak.. Kajian ini dilaksanakan dengan mentadbirkan instrumen Kualiti Kehidupan Kerja Guru yang dibina oleh Nordin et al. (2009) dalam versi Malaysia dan Indonesia dan menilai ciri-ciri psikometrik instrumen merentas negara dari beberapa aspek seperti keserasian item dan individu, unidimentionaliti, kebebasan setempat, kebolehpercayaan item dan skor responden, serta pengesanan keterbezaan fungsi item (DIF) merentas Malaysia dan Indonesia. This study aims to examine and evaluate the measurement equivalence and psychometric properties of cross-cultural instruments measuring Teacher Quality of Work Life (TQWL) between Malaysia and Indonesia. The construct of Teacher Quality of Work Life (TQWL) consists of four main dimensions namely: Psychological Needs, Social Needs, Political Needs, and Economical Needs. This Cross-cultural study involves a comparison of 400 respondents from Malaysia and 400 respondents from Indonesia respectively. The sample in this study consists of teachers teaching in primary school in the state of Penang, Kedah and Perak (Malaysia) and in primary schools in Aceh province (Indonesia), namely: Banda Aceh, Pidie Jaya, Aceh Tamiang, and Kota Langsa. This study was conducted by administering TQWL instrument developed by Nordin et al. (2009) in Malaysia and Indonesian version and the psychometric properties were examined from several aspects such as fit statistic, unidimensionality, local independence, reliability and person scores, and Differential Item Functioning (DIF) across-nation between Malaysia and Indonesia. 2016-09 Thesis http://eprints.usm.my/32241/ http://eprints.usm.my/32241/1/NURMAWATI_24%28NN%29.pdf application/pdf en public phd doctoral Universiti Sains Malaysia Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan (School of Educational Studies)
institution Universiti Sains Malaysia
collection USM Institutional Repository
language English
topic L7-991 Education (General)
spellingShingle L7-991 Education (General)
Abdullah Basyah, Nurmawati
Ciri-Ciri Psikometrik Instrumen Dan Profil Kualiti Kehidupan Kerja Guru Sekolah Rendah Di Acheh, Indonesia Dan Di Tiga Negeri Utara Malaysia
description Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kesetaraan pengukuran instrumen silang negara, dan melakukan evaluasi ciri-ciri psikometri item instrumen Kualiti Kehidupan Kerja Guru merentas negara antara Malaysia dan Indonesia. Konstruk Kualiti Kehidupan Kerja Guru terdiri daripada empat dimensi keperluan iaitu: Psikologi, Sosial, Politik, dan Ekonomi. Kajian merentas budaya antara Malaysia dan Indonesia melibatkan perbandingan sampel guru daripada populasi yang berbeza budaya. Kajian ini melibatkan 400 orang guru yang mengajar di sekolah rendah (dasar) di negeri Pulau Pinang, Kedah dan Perak (Malaysia) dan 400 orang guru yang mengajar di sekolah-sekolah dasar wilayah Acheh (Indonesia) iaitu: Banda Aceh, Pidie Jaya, Aceh Tamiang, dan Kota Langsa yang dipilih secara rawak.. Kajian ini dilaksanakan dengan mentadbirkan instrumen Kualiti Kehidupan Kerja Guru yang dibina oleh Nordin et al. (2009) dalam versi Malaysia dan Indonesia dan menilai ciri-ciri psikometrik instrumen merentas negara dari beberapa aspek seperti keserasian item dan individu, unidimentionaliti, kebebasan setempat, kebolehpercayaan item dan skor responden, serta pengesanan keterbezaan fungsi item (DIF) merentas Malaysia dan Indonesia. This study aims to examine and evaluate the measurement equivalence and psychometric properties of cross-cultural instruments measuring Teacher Quality of Work Life (TQWL) between Malaysia and Indonesia. The construct of Teacher Quality of Work Life (TQWL) consists of four main dimensions namely: Psychological Needs, Social Needs, Political Needs, and Economical Needs. This Cross-cultural study involves a comparison of 400 respondents from Malaysia and 400 respondents from Indonesia respectively. The sample in this study consists of teachers teaching in primary school in the state of Penang, Kedah and Perak (Malaysia) and in primary schools in Aceh province (Indonesia), namely: Banda Aceh, Pidie Jaya, Aceh Tamiang, and Kota Langsa. This study was conducted by administering TQWL instrument developed by Nordin et al. (2009) in Malaysia and Indonesian version and the psychometric properties were examined from several aspects such as fit statistic, unidimensionality, local independence, reliability and person scores, and Differential Item Functioning (DIF) across-nation between Malaysia and Indonesia.
format Thesis
qualification_name Doctor of Philosophy (PhD.)
qualification_level Doctorate
author Abdullah Basyah, Nurmawati
author_facet Abdullah Basyah, Nurmawati
author_sort Abdullah Basyah, Nurmawati
title Ciri-Ciri Psikometrik Instrumen Dan Profil Kualiti Kehidupan Kerja Guru Sekolah Rendah Di Acheh, Indonesia Dan Di Tiga Negeri Utara Malaysia
title_short Ciri-Ciri Psikometrik Instrumen Dan Profil Kualiti Kehidupan Kerja Guru Sekolah Rendah Di Acheh, Indonesia Dan Di Tiga Negeri Utara Malaysia
title_full Ciri-Ciri Psikometrik Instrumen Dan Profil Kualiti Kehidupan Kerja Guru Sekolah Rendah Di Acheh, Indonesia Dan Di Tiga Negeri Utara Malaysia
title_fullStr Ciri-Ciri Psikometrik Instrumen Dan Profil Kualiti Kehidupan Kerja Guru Sekolah Rendah Di Acheh, Indonesia Dan Di Tiga Negeri Utara Malaysia
title_full_unstemmed Ciri-Ciri Psikometrik Instrumen Dan Profil Kualiti Kehidupan Kerja Guru Sekolah Rendah Di Acheh, Indonesia Dan Di Tiga Negeri Utara Malaysia
title_sort ciri-ciri psikometrik instrumen dan profil kualiti kehidupan kerja guru sekolah rendah di acheh, indonesia dan di tiga negeri utara malaysia
granting_institution Universiti Sains Malaysia
granting_department Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan (School of Educational Studies)
publishDate 2016
url http://eprints.usm.my/32241/1/NURMAWATI_24%28NN%29.pdf
_version_ 1747820551279214592