Autonomous Learning And The Smart School English Language Courseware

Kajian ini berbentuk eksploritari dan deskriptif dalam usaha untuk memahami interaksi pelajar dengan koswer Bahasa lnggeris sekolah bestari serta membangunkan autonomi pelajar dan meningkatan pencapaian Bahasa Inggeris mereka. Kajian ini dibahagikan kepada tiga fasa: Andaian, Amalan dan Cabaran....

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Osman, Yasmin
Format: Thesis
Language:English
Published: 2011
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/32376/1/YASMIN_OSMAN_24%28NN%29.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini berbentuk eksploritari dan deskriptif dalam usaha untuk memahami interaksi pelajar dengan koswer Bahasa lnggeris sekolah bestari serta membangunkan autonomi pelajar dan meningkatan pencapaian Bahasa Inggeris mereka. Kajian ini dibahagikan kepada tiga fasa: Andaian, Amalan dan Cabaran. Dalam fasa amalan, latihan kepada pelajar merupakan fasa penting dalam kajian ini. Bimbingan untuk mendapatkan, menggunakan dan menilai pembelajaran kendiri semasa menggunakan koswer Bahasa lnggeris sekolah bestari amat penting kepada kajian ini. Pelajar dilatih untuk menggunakan strategi kognitif dan metakognitif dalam pengalaman pembelajaran mereka. Mereka menjalankan penulisan jurnal, aktiviti-aktiviti penilaian kendiri dan membuat refleksi tentang soalan-soalan tertentu yang dikemukakan oleh pengkaji semasa menggunakan koswer Bahasa Inggeris ini. Kajian ini adalah berdasarkan ciriciri inkuiri yang mendalam, penglibatan diri secara keseluruhan, penekanan terhadap konteks dan pemahaman konsep penggunaan koswer berdasarkan perspektif pelajar. Dalam strategi ini, portfolio digunakan sebagai satu mekanisme untuk memantau kemajuan dalam mencapai autonomi dan meningkatkan pencapaian Bahasa lnggeris kerana portfolio dapat memperlihatkan proses pembelajaran pelajar dan dalam masa yang sama mengukur kemajuan pelajar sepanjang kajian ini. This research is exploratory and descriptive in nature seeking to understand how the interaction of students with the smart school English Language courseware could foster learner autonomy and consequently improved their achievement in English. The study is mainly divided into 3 phases: Assumptions, Practice and Challenges. In the Practice Stage, learner training is an important phase of the study. Guidance to retrieve, use and evaluate students' own learning in using the smart school English Language courseware is integral to the research. Students are guided to use cognitive and metacognitive strategies in their learning experiences. They carry out journal writing, self-evaluation activities and reflections on certain questions raised by the researcher while working with the English Language courseware. This research is based on these characteristics: in-depth inquiry, immersion in setting, emphasis on context and concepts with participants' perspectives. The portfolio is used as a mechanism to monitor progress both in the capacity to become autonomous and the achievement of English since it could demonstrate student learning and at the same time, measure the students' progress throughout the study.