An integrative methodology based on the analytic hierarchy process to strategic decision making

Pembuatan keputusan strategik telah muncul sebagai satu daripada bidang kajian yang aktif dalam penyelidikan pengurusan masa kini. Ia merupakan keputusan yang penting dan kompleks yang dihadapi pengurus di dalam dunia perniagaan yang dinamik hari ini. Walaup~ kepptusaH disehibungi ~egal~jenis k9m...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Al-Hemali Nafad, Abdeslam Omran
Format: Thesis
Language:English
Published: 2002
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/35271/1/ABDESLAM_OMRAN_AL-HEMALI_NAFAD_%28KHK%29_%28NN24%29.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Pembuatan keputusan strategik telah muncul sebagai satu daripada bidang kajian yang aktif dalam penyelidikan pengurusan masa kini. Ia merupakan keputusan yang penting dan kompleks yang dihadapi pengurus di dalam dunia perniagaan yang dinamik hari ini. Walaup~ kepptusaH disehibungi ~egal~jenis k9mpleksiti dan ketidakpastian, seseorang pengurus harus membuat keputusan ini. Kajian lampau yang menjawab bagaimana bidang pengurusan sains dapat membantu pihak pengurusan membuat keputusan strategik secara sistematik amatlah sedikit sekali. Kebanyakan penyelidikan tertumpu kepada kajian deskriptif yang bertujuan menetapkan struktur dan model teori sahaja. Walaupun kajian-kajian tersebut telah menyumbang kepada pemahaman pilihan strategik dan faktor-faktor yang mempengaruhinya, sangat sedikit usaha dibuat untuk menggabungkan penemuan-penemuan ini dengan alat-alat pengurusan sains, yang boleh menentukan strategi optimal secara analitik. Strategic decision making has emerged as one of the most active areas of current research in management. It is an important and complex decision that faces managers in today dynamic global business world, and despite the complexity and uncertainty inherent in strategic decision-making, managers have to make such decisions. There is a small body of literature on .how management science tools can be used to help managers make their strategic decisions in a systematic manner. Most of these researches focus on descriptive studies, which are directed at establishing theoretical structures and frameworks. Although these studies have made good contributions in understanding strategic choices and factors influencing them, few attempts have been made to incorporate these findings with management science tools which can analytically determine the optimal decision strategy.