Hubungan nilai terhadap kejayaan perniagaan : satu kajian perusahaan kecil sederhana kaum Cina di wilayah utara, Semenanjung Malaysia

Kegagalan Dasar Ekonomi Baru untuk menjadikan kaum Bumiputera, usahawan yang berjaya masih menjadi tanda tanya. Apakah sebenarnya yang boleh membantu mereka Peluang, bantuan kewangan dan tunjuk ajar pengurusan oleh kerajaan tidak menjanjikan kejayaan. Sebaliknya kaum Cina lebih berjaya walaupun t...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Ahmad, Khair Anwar
Format: Thesis
Language:English
Published: 2006
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/35523/1/KHAIR_ANWAR_BIN_AHMAD_%28KHK%29_%28NN24%29.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kegagalan Dasar Ekonomi Baru untuk menjadikan kaum Bumiputera, usahawan yang berjaya masih menjadi tanda tanya. Apakah sebenarnya yang boleh membantu mereka Peluang, bantuan kewangan dan tunjuk ajar pengurusan oleh kerajaan tidak menjanjikan kejayaan. Sebaliknya kaum Cina lebih berjaya walaupun tanpa sebarang bantuan secara langsung daripada kerajaan dalam apa juga bentuk. Kajian ini dilakukan ialah untuk melihat kaitan antara persoalan nilai dengan kejayaan Perusahaan Kecil Sederhana Kaum Cina di utara Semenanjung Malaysia. Mungkinkah pegangan nilai mereka yang membantu mereka untuk berjaya. The failure of the New Economic Policy to create successful Bumiputera entrepreneur is not a new phenomenon. What it takes to make them successful is still unanswered Opportunities, financial and infrastructure support, training and guidance given by the government do not deliver the desired objectives. On the other hand, the Chinese entrepreneurs despite lagging in all form of government assistance were much more successful. Could other matters assist them in their venture?. Does value play a role? It would be interesting to speculate the relationship between aspects of value and the success of Small Chinese Entrepreneurs in northern part of peninsular Malaysia. What are the values held by them?.