Knowledge management : an exploratory study on oil and gas contractors in Malaysia

Pengurusan ilmu (KM) dikatakan boleh meningkatkan prestasi organisasi dan kelebihan persaingan. Kajian ini menyelidik samada kontraktor asing dan tempatan dalam sektor minyak dan gas mengurus ilmu mereka dan kalau ya, bagaimana. Secara spesifik, ia melihat bagaimana ilmu dicipta, disimpan, dikon...

全面介绍

Saved in:
书目详细资料
主要作者: Lee, Kim Zoo
格式: Thesis
语言:English
出版: 2006
主题:
在线阅读:http://eprints.usm.my/35552/1/LEE_KIM_ZOO_%28KHK%29_%28NN24%29.pdf
标签: 添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
实物特征
总结:Pengurusan ilmu (KM) dikatakan boleh meningkatkan prestasi organisasi dan kelebihan persaingan. Kajian ini menyelidik samada kontraktor asing dan tempatan dalam sektor minyak dan gas mengurus ilmu mereka dan kalau ya, bagaimana. Secara spesifik, ia melihat bagaimana ilmu dicipta, disimpan, dikongsi dan dilindungi. Selain daripada itu, budaya organisasi, struktur, pengurusan sumber manusia dan teknologi maklumat yang berkaitan dengan KM diselidiki. Pendekatan siasat-disrkriptif yang menggunakan kajian kes berganda digunakan dalam kajian ini. Data dikumpulkan melalui borang soal selidik, temuramah dan data sekunder. Daripada 90 kontraktor minyak dan gas di Malaysia yang diketahui, 12 (5 buah syarikat asing, 7 buah syarikat tempatan) menjadi kajian kes bagi penyelidikan ini. Daripada 5 buah syarikat asing, 4 mengurus ilmu mereka secara sistematik. Diperhatikan bahawa hubungan ibu pejabat-subsidiari mempunyai pengaruh penting ke atas KM. Knowledge management (KM) is said to improve organisational performance and increase competitive advantage. This study investigates whether foreign and local oil and gas contractors in Malaysia purposively manage their knowledge asset, and if so how. Specifically it looks into how knowledge is created, captured, stored, shared and protected. Additionally, organisational culture, structure, human resource management and information technology in relation to KM are explored. The investigative-descriptive approach using multiple case studies was adopted. Data was collected and triangulated using postal questionnaires, interviews and secondary sources. Out of the 90 known oil and gas contractors in Malaysia, 12 (5 foreign and 7 local), became the case studies for this research. Of the 5 foreign companies, 4 manage their knowledge systematically. Headquarters-subsidiary relationship is found to have an important influence on KM.