Pemprofilan Pertuturan Bahasa Melayu Kanak-Kanak Autistik

Masalah pertuturan kanak-kanak autistik mempunyai kaitan dengan sifat lazim autisme dalam konteks kesukaran berkomunikasi, berinteraksi sosial, dan tingkah laku. Sifat lazim autisme dapat mempengaruhi kebolehan pertuturan kanak-kanak autistik dalam proses pembelajaran di dalam bilik darjah. Bagi...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
主要作者: Mat Rabi, Norfishah
格式: Thesis
語言:English
出版: 2009
主題:
在線閱讀:http://eprints.usm.my/41562/1/Norfishah_Bt_Mat_Rabi24.pdf
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
實物特徵
總結:Masalah pertuturan kanak-kanak autistik mempunyai kaitan dengan sifat lazim autisme dalam konteks kesukaran berkomunikasi, berinteraksi sosial, dan tingkah laku. Sifat lazim autisme dapat mempengaruhi kebolehan pertuturan kanak-kanak autistik dalam proses pembelajaran di dalam bilik darjah. Bagi memprofilkan pertuturan bahasa Melayu kanak-kanak autistik dalam konteks pembelajaran, kajian kes kualitatif ini dijalankan selama sepuluh minggu melibatkan enam subjek yang berusia antara tujuh hingga lapan tahun. Speech problem among autistic children is related to the common attributes or characteristics of autism in the context of difficulties in communication, social interaction, and behavior. Autism’s common characteristics may affect the speech ability of the autistic children within the learning process in the classroom. To profile the speech of autistic children in the Malay language within the context of learning process, this qualitative case study was carried out in ten weeks time, involving six subjects with the age range between seven to eight year old.