The Relationship Between Higher Education And Employment: Acquired And Required Competencies Among Electronic Engineers In The Electronic Industry

Hubungan antara pendidikan tinggi dan pekerjaan adalah isu yang mendapat perhatian pihak pendidikan tinggi, perancang-perancang polisi pendidikan kebangsaan, pengusaha-pengusaha industri dan bakal-bakal graduan. Dalam kajian ini, hubungan antara pendidikan dan pekerjaan diselidiki daripada aspek...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
主要作者: Sim , Hock Keat
格式: Thesis
語言:English
出版: 2009
主題:
在線閱讀:http://eprints.usm.my/41821/1/Sim_Hock_Keat24.pdf
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
實物特徵
總結:Hubungan antara pendidikan tinggi dan pekerjaan adalah isu yang mendapat perhatian pihak pendidikan tinggi, perancang-perancang polisi pendidikan kebangsaan, pengusaha-pengusaha industri dan bakal-bakal graduan. Dalam kajian ini, hubungan antara pendidikan dan pekerjaan diselidiki daripada aspek ketidaksepadanan antara kompetensi yang diperoleh dan kompetensi yang diperlukan oleh jurutera-jurutera elektronik dalam industri elektronik. Kompetensi-kompetensi ini dikaji dari segi kompetensi generik dan kompetensi khusus. Kedua-dua kaedah kualitatif dan kuantitatif digunakan untuk memperoleh data dalam kajian ini. The relationship between tertiary education and employment is an issue that concerns education providers, national education policy makers, industry operators and the undergraduates and their families. In this study, the education and employment relationship is studied from the aspect of the mismatch of acquired (AC) and required (RC) competencies of the electronic engineers in the electronic industry. The competencies were studied from the generic and subject specific aspects. Both qualitative and quantitative methodologies were used in this study.