Kesan Modul Terapi Realiti (MTR) Terhadap Penghargaan Kendiri Dan Kemurungan Mangsa Buli
Penganiayaan di sekolah merupakan tingkah laku buli dan telah menjadi satu masalah yang besar pada masa kini. Hal ini menunjukkan seolah-olah masalah buli ini merupakan satu budaya ketika di alam persekolahan. Kajian ini bertujuan membina dan menguji kesan Modul Terapi Realiti (MTR) terhadap penghar...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2018
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.usm.my/43705/1/NIK%20NOORKHAIRULNISSA%20NIK%20HASSAN.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-usm-ep.43705 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-usm-ep.437052019-04-12T05:24:52Z Kesan Modul Terapi Realiti (MTR) Terhadap Penghargaan Kendiri Dan Kemurungan Mangsa Buli 2018-02 Hassan, Nik Noorkhairulnissa Nik L7-991 Education (General) Penganiayaan di sekolah merupakan tingkah laku buli dan telah menjadi satu masalah yang besar pada masa kini. Hal ini menunjukkan seolah-olah masalah buli ini merupakan satu budaya ketika di alam persekolahan. Kajian ini bertujuan membina dan menguji kesan Modul Terapi Realiti (MTR) terhadap penghargaan kendiri dan kemurungan mangsa buli. Berdasarkan modul ini, mangsa buli telah melalui enam sesi kaunseling sebagai intervensi. Modul ini dibentuk untuk membantu mangsa buli menangani isu berkaitan penghargaan kendiri dan tahap kemurungan. Tambahan lagi, kajian ini juga dijalankan untuk mengkaji kesan enam sesi kaunseling ke atas mangsa buli melalui ujian pra dan ujian pasca. 2018-02 Thesis http://eprints.usm.my/43705/ http://eprints.usm.my/43705/1/NIK%20NOORKHAIRULNISSA%20NIK%20HASSAN.pdf application/pdf en public phd doctoral Universiti Sains Malaysia Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan |
institution |
Universiti Sains Malaysia |
collection |
USM Institutional Repository |
language |
English |
topic |
L7-991 Education (General) |
spellingShingle |
L7-991 Education (General) Hassan, Nik Noorkhairulnissa Nik Kesan Modul Terapi Realiti (MTR) Terhadap Penghargaan Kendiri Dan Kemurungan Mangsa Buli |
description |
Penganiayaan di sekolah merupakan tingkah laku buli dan telah menjadi satu masalah yang besar pada masa kini. Hal ini menunjukkan seolah-olah masalah buli ini merupakan satu budaya ketika di alam persekolahan. Kajian ini bertujuan membina dan menguji kesan Modul Terapi Realiti (MTR) terhadap penghargaan kendiri dan kemurungan mangsa buli. Berdasarkan modul ini, mangsa buli telah melalui enam sesi kaunseling sebagai intervensi. Modul ini dibentuk untuk membantu mangsa buli menangani isu berkaitan penghargaan kendiri dan tahap kemurungan. Tambahan lagi, kajian ini juga dijalankan untuk mengkaji kesan enam sesi kaunseling ke atas mangsa buli melalui ujian pra dan ujian pasca. |
format |
Thesis |
qualification_name |
Doctor of Philosophy (PhD.) |
qualification_level |
Doctorate |
author |
Hassan, Nik Noorkhairulnissa Nik |
author_facet |
Hassan, Nik Noorkhairulnissa Nik |
author_sort |
Hassan, Nik Noorkhairulnissa Nik |
title |
Kesan Modul Terapi Realiti (MTR) Terhadap Penghargaan Kendiri Dan Kemurungan Mangsa Buli |
title_short |
Kesan Modul Terapi Realiti (MTR) Terhadap Penghargaan Kendiri Dan Kemurungan Mangsa Buli |
title_full |
Kesan Modul Terapi Realiti (MTR) Terhadap Penghargaan Kendiri Dan Kemurungan Mangsa Buli |
title_fullStr |
Kesan Modul Terapi Realiti (MTR) Terhadap Penghargaan Kendiri Dan Kemurungan Mangsa Buli |
title_full_unstemmed |
Kesan Modul Terapi Realiti (MTR) Terhadap Penghargaan Kendiri Dan Kemurungan Mangsa Buli |
title_sort |
kesan modul terapi realiti (mtr) terhadap penghargaan kendiri dan kemurungan mangsa buli |
granting_institution |
Universiti Sains Malaysia |
granting_department |
Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan |
publishDate |
2018 |
url |
http://eprints.usm.my/43705/1/NIK%20NOORKHAIRULNISSA%20NIK%20HASSAN.pdf |
_version_ |
1747821264243785728 |