Kesan Modul Terapi Realiti (MTR) Terhadap Penghargaan Kendiri Dan Kemurungan Mangsa Buli

Penganiayaan di sekolah merupakan tingkah laku buli dan telah menjadi satu masalah yang besar pada masa kini. Hal ini menunjukkan seolah-olah masalah buli ini merupakan satu budaya ketika di alam persekolahan. Kajian ini bertujuan membina dan menguji kesan Modul Terapi Realiti (MTR) terhadap penghar...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Hassan, Nik Noorkhairulnissa Nik
Format: Thesis
Language:English
Published: 2018
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/43705/1/NIK%20NOORKHAIRULNISSA%20NIK%20HASSAN.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-usm-ep.43705
record_format uketd_dc
spelling my-usm-ep.437052019-04-12T05:24:52Z Kesan Modul Terapi Realiti (MTR) Terhadap Penghargaan Kendiri Dan Kemurungan Mangsa Buli 2018-02 Hassan, Nik Noorkhairulnissa Nik L7-991 Education (General) Penganiayaan di sekolah merupakan tingkah laku buli dan telah menjadi satu masalah yang besar pada masa kini. Hal ini menunjukkan seolah-olah masalah buli ini merupakan satu budaya ketika di alam persekolahan. Kajian ini bertujuan membina dan menguji kesan Modul Terapi Realiti (MTR) terhadap penghargaan kendiri dan kemurungan mangsa buli. Berdasarkan modul ini, mangsa buli telah melalui enam sesi kaunseling sebagai intervensi. Modul ini dibentuk untuk membantu mangsa buli menangani isu berkaitan penghargaan kendiri dan tahap kemurungan. Tambahan lagi, kajian ini juga dijalankan untuk mengkaji kesan enam sesi kaunseling ke atas mangsa buli melalui ujian pra dan ujian pasca. 2018-02 Thesis http://eprints.usm.my/43705/ http://eprints.usm.my/43705/1/NIK%20NOORKHAIRULNISSA%20NIK%20HASSAN.pdf application/pdf en public phd doctoral Universiti Sains Malaysia Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan
institution Universiti Sains Malaysia
collection USM Institutional Repository
language English
topic L7-991 Education (General)
spellingShingle L7-991 Education (General)
Hassan, Nik Noorkhairulnissa Nik
Kesan Modul Terapi Realiti (MTR) Terhadap Penghargaan Kendiri Dan Kemurungan Mangsa Buli
description Penganiayaan di sekolah merupakan tingkah laku buli dan telah menjadi satu masalah yang besar pada masa kini. Hal ini menunjukkan seolah-olah masalah buli ini merupakan satu budaya ketika di alam persekolahan. Kajian ini bertujuan membina dan menguji kesan Modul Terapi Realiti (MTR) terhadap penghargaan kendiri dan kemurungan mangsa buli. Berdasarkan modul ini, mangsa buli telah melalui enam sesi kaunseling sebagai intervensi. Modul ini dibentuk untuk membantu mangsa buli menangani isu berkaitan penghargaan kendiri dan tahap kemurungan. Tambahan lagi, kajian ini juga dijalankan untuk mengkaji kesan enam sesi kaunseling ke atas mangsa buli melalui ujian pra dan ujian pasca.
format Thesis
qualification_name Doctor of Philosophy (PhD.)
qualification_level Doctorate
author Hassan, Nik Noorkhairulnissa Nik
author_facet Hassan, Nik Noorkhairulnissa Nik
author_sort Hassan, Nik Noorkhairulnissa Nik
title Kesan Modul Terapi Realiti (MTR) Terhadap Penghargaan Kendiri Dan Kemurungan Mangsa Buli
title_short Kesan Modul Terapi Realiti (MTR) Terhadap Penghargaan Kendiri Dan Kemurungan Mangsa Buli
title_full Kesan Modul Terapi Realiti (MTR) Terhadap Penghargaan Kendiri Dan Kemurungan Mangsa Buli
title_fullStr Kesan Modul Terapi Realiti (MTR) Terhadap Penghargaan Kendiri Dan Kemurungan Mangsa Buli
title_full_unstemmed Kesan Modul Terapi Realiti (MTR) Terhadap Penghargaan Kendiri Dan Kemurungan Mangsa Buli
title_sort kesan modul terapi realiti (mtr) terhadap penghargaan kendiri dan kemurungan mangsa buli
granting_institution Universiti Sains Malaysia
granting_department Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan
publishDate 2018
url http://eprints.usm.my/43705/1/NIK%20NOORKHAIRULNISSA%20NIK%20HASSAN.pdf
_version_ 1747821264243785728