Penggunaan Childhood Autism Rating Scale (CARS) Untuk Penilaian Autism Spectrum Disorder (ASD) Dalam Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) Di Pulau Pinang

Semakin banyak pihak menyedari bahawa pengenalpastian kanak-kanak Autism Spectrum Disorder (ASD) adalah penting buat masa kini. Namun, di Malaysia, prosedur dan kriteria yang digunakan bagi mengenal pasti kanak-kanak ASD agak longgar kerana tidak mempunyai satu instrumen formal yang digunakan secara...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Ting, Siong Lee
Format: Thesis
Language:English
Published: 2018
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/43767/1/TING%20SIONG%20LEE.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-usm-ep.43767
record_format uketd_dc
spelling my-usm-ep.437672019-04-12T05:24:50Z Penggunaan Childhood Autism Rating Scale (CARS) Untuk Penilaian Autism Spectrum Disorder (ASD) Dalam Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) Di Pulau Pinang 2018-06 Ting, Siong Lee L7-991 Education (General) Semakin banyak pihak menyedari bahawa pengenalpastian kanak-kanak Autism Spectrum Disorder (ASD) adalah penting buat masa kini. Namun, di Malaysia, prosedur dan kriteria yang digunakan bagi mengenal pasti kanak-kanak ASD agak longgar kerana tidak mempunyai satu instrumen formal yang digunakan secara umum. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk mengkaji sensitiviti penilaian Childhood Autism Rating Scale (CARS) untuk tujuan penilaian ASD dalam program pendidikan khas tempatan. Dapatan penilaian CARS dibandingkan dengan penilaian pakar berdasarkan panduan diagnostik ASD tercatat dalam Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition (DSM V). 2018-06 Thesis http://eprints.usm.my/43767/ http://eprints.usm.my/43767/1/TING%20SIONG%20LEE.pdf application/pdf en public phd doctoral Universiti Sains Malaysia Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan
institution Universiti Sains Malaysia
collection USM Institutional Repository
language English
topic L7-991 Education (General)
spellingShingle L7-991 Education (General)
Ting, Siong Lee
Penggunaan Childhood Autism Rating Scale (CARS) Untuk Penilaian Autism Spectrum Disorder (ASD) Dalam Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) Di Pulau Pinang
description Semakin banyak pihak menyedari bahawa pengenalpastian kanak-kanak Autism Spectrum Disorder (ASD) adalah penting buat masa kini. Namun, di Malaysia, prosedur dan kriteria yang digunakan bagi mengenal pasti kanak-kanak ASD agak longgar kerana tidak mempunyai satu instrumen formal yang digunakan secara umum. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk mengkaji sensitiviti penilaian Childhood Autism Rating Scale (CARS) untuk tujuan penilaian ASD dalam program pendidikan khas tempatan. Dapatan penilaian CARS dibandingkan dengan penilaian pakar berdasarkan panduan diagnostik ASD tercatat dalam Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition (DSM V).
format Thesis
qualification_name Doctor of Philosophy (PhD.)
qualification_level Doctorate
author Ting, Siong Lee
author_facet Ting, Siong Lee
author_sort Ting, Siong Lee
title Penggunaan Childhood Autism Rating Scale (CARS) Untuk Penilaian Autism Spectrum Disorder (ASD) Dalam Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) Di Pulau Pinang
title_short Penggunaan Childhood Autism Rating Scale (CARS) Untuk Penilaian Autism Spectrum Disorder (ASD) Dalam Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) Di Pulau Pinang
title_full Penggunaan Childhood Autism Rating Scale (CARS) Untuk Penilaian Autism Spectrum Disorder (ASD) Dalam Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) Di Pulau Pinang
title_fullStr Penggunaan Childhood Autism Rating Scale (CARS) Untuk Penilaian Autism Spectrum Disorder (ASD) Dalam Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) Di Pulau Pinang
title_full_unstemmed Penggunaan Childhood Autism Rating Scale (CARS) Untuk Penilaian Autism Spectrum Disorder (ASD) Dalam Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) Di Pulau Pinang
title_sort penggunaan childhood autism rating scale (cars) untuk penilaian autism spectrum disorder (asd) dalam program pendidikan khas integrasi (ppki) di pulau pinang
granting_institution Universiti Sains Malaysia
granting_department Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan
publishDate 2018
url http://eprints.usm.my/43767/1/TING%20SIONG%20LEE.pdf
_version_ 1747821274952892416