Pembinaan Instrumen Kesediaan Belajar Awal Kanak-Kanak (Ikbak)

Kajian ini bertujuan untuk menguji Kualiti Psikometrik Instrumen Kesediaan Belajar Awal Kanak-kanak (IKBAK) dalam mengukur kesediaan belajar kanak-kanak dalam kerangka Rasch Model berdasarkan: (a) Analisis Item Polarity; (b) Analisis Kebolehpercayaan; (c) Analisis Kesesuaian Item (Item Fit); (d) Ana...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Hanapi, Haslina
Format: Thesis
Language:English
Published: 2013
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/45084/1/Haslina%20Binti%20Hanapi24.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-usm-ep.45084
record_format uketd_dc
spelling my-usm-ep.450842019-07-26T08:33:02Z Pembinaan Instrumen Kesediaan Belajar Awal Kanak-Kanak (Ikbak) 2013-08 Hanapi, Haslina L7-991 Education (General) Kajian ini bertujuan untuk menguji Kualiti Psikometrik Instrumen Kesediaan Belajar Awal Kanak-kanak (IKBAK) dalam mengukur kesediaan belajar kanak-kanak dalam kerangka Rasch Model berdasarkan: (a) Analisis Item Polarity; (b) Analisis Kebolehpercayaan; (c) Analisis Kesesuaian Item (Item Fit); (d) Analisis Taburan Aras Kesukaran Item dan Kebolehan Individu; dan (e) Analisis Undimensionality. Selain itu kajian ini juga bertujuan untuk mengenalpasti profil pelajar berdasarkan skala merentas perbezaan jantina dan jenis prasekolah menggunakan analisis varian (ANOVA) satu hala dengan mengaplikasikan analisis Turkey dan Post-Hoc. Penyelidikan ini telah dijalankan terhadap prasekolah ANNEX, Tadika Yayasan Islam Terengganu (YIT), Tadika KEMAS, dan Tabika PERPADUAN yang terdapat di Daerah Besut, Terengganu, dan melibatkan 500 sampel. Dapatan menunjukkan terdapat 70 item telah dikekalkan dalam IKBAK setelah analisis Rasch dilakukan dengan: (a) 15 item bagi Kesejahteraan Fizikal; (b) 18 item bagi Kemahiran Berbahasa; (c) 19 item bagi Kemahiran Kognitif; dan (d) 18 item bagi Perkembangan Bersosial. Hasil analisis antara kumpulan jenis prasekolah bagi skala kesediaan belajar menunjukkan kanak-kanak dari prasekolah ANNEX mempunyai min logits yang tinggi bagi dua skala kesediaan belajar iaitu skala Kemahiran Berbahasa dan Kemahiran Kognitif, berbanding Tadika KEMAS, Tabika PERPADUAN dan Tadika YIT. Manakala kanak-kanak dari Tadika YIT pula mempunyai nilai min logits yang tinggi bagi Kesejahteraan Fizikal dan Perkembangan Bersosial, berbanding kanak-kanak dari Presekolah ANNEX, Tabika PERPADUAN dan Tadika YIT. Secara perbandingannya, kanak-kanak dari Tabika PERPADUAN menunjukkan min logits paling rendah dalam kebanyakan semua skala iaitu Kesejahteraan Fizikal, Kemahiran Berbahasa, Kemahiran Kognitif, dan Perkembangan Bersosial bagi kesediaan belajar kanak-kanak. Analisis juga menunjukkan kanak-kanak lelaki mempunyai min logits yang tinggi bagi dua skala kesediaan belajar iaitu skala Kemahiran Berbahasa dan Perkembangan Bersosial, berbanding kanak-kanak perempuan. Manakala kanak-kanak dari perempuan pula mempunyai nilai min logits yang tinggi bagi Kesejahteraan Fizikal dan Kemahiran Kognitif, berbanding kanak-kanak lelaki. Adalah dicadangkan instrumen kesediaan belajar digunakan oleh guru di sekolah untuk mengukur kesediaan belajar kanak-kanak yang masuk ke tahun satu di sekolah, seterusnya mengasingkan pelajar mengikut penguasaan mereka dan menentukan perancangan pengajaran terhadap mereka. 2013-08 Thesis http://eprints.usm.my/45084/ http://eprints.usm.my/45084/1/Haslina%20Binti%20Hanapi24.pdf application/pdf en public phd doctoral Universiti Sains Malaysia Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan
institution Universiti Sains Malaysia
collection USM Institutional Repository
language English
topic L7-991 Education (General)
spellingShingle L7-991 Education (General)
Hanapi, Haslina
Pembinaan Instrumen Kesediaan Belajar Awal Kanak-Kanak (Ikbak)
description Kajian ini bertujuan untuk menguji Kualiti Psikometrik Instrumen Kesediaan Belajar Awal Kanak-kanak (IKBAK) dalam mengukur kesediaan belajar kanak-kanak dalam kerangka Rasch Model berdasarkan: (a) Analisis Item Polarity; (b) Analisis Kebolehpercayaan; (c) Analisis Kesesuaian Item (Item Fit); (d) Analisis Taburan Aras Kesukaran Item dan Kebolehan Individu; dan (e) Analisis Undimensionality. Selain itu kajian ini juga bertujuan untuk mengenalpasti profil pelajar berdasarkan skala merentas perbezaan jantina dan jenis prasekolah menggunakan analisis varian (ANOVA) satu hala dengan mengaplikasikan analisis Turkey dan Post-Hoc. Penyelidikan ini telah dijalankan terhadap prasekolah ANNEX, Tadika Yayasan Islam Terengganu (YIT), Tadika KEMAS, dan Tabika PERPADUAN yang terdapat di Daerah Besut, Terengganu, dan melibatkan 500 sampel. Dapatan menunjukkan terdapat 70 item telah dikekalkan dalam IKBAK setelah analisis Rasch dilakukan dengan: (a) 15 item bagi Kesejahteraan Fizikal; (b) 18 item bagi Kemahiran Berbahasa; (c) 19 item bagi Kemahiran Kognitif; dan (d) 18 item bagi Perkembangan Bersosial. Hasil analisis antara kumpulan jenis prasekolah bagi skala kesediaan belajar menunjukkan kanak-kanak dari prasekolah ANNEX mempunyai min logits yang tinggi bagi dua skala kesediaan belajar iaitu skala Kemahiran Berbahasa dan Kemahiran Kognitif, berbanding Tadika KEMAS, Tabika PERPADUAN dan Tadika YIT. Manakala kanak-kanak dari Tadika YIT pula mempunyai nilai min logits yang tinggi bagi Kesejahteraan Fizikal dan Perkembangan Bersosial, berbanding kanak-kanak dari Presekolah ANNEX, Tabika PERPADUAN dan Tadika YIT. Secara perbandingannya, kanak-kanak dari Tabika PERPADUAN menunjukkan min logits paling rendah dalam kebanyakan semua skala iaitu Kesejahteraan Fizikal, Kemahiran Berbahasa, Kemahiran Kognitif, dan Perkembangan Bersosial bagi kesediaan belajar kanak-kanak. Analisis juga menunjukkan kanak-kanak lelaki mempunyai min logits yang tinggi bagi dua skala kesediaan belajar iaitu skala Kemahiran Berbahasa dan Perkembangan Bersosial, berbanding kanak-kanak perempuan. Manakala kanak-kanak dari perempuan pula mempunyai nilai min logits yang tinggi bagi Kesejahteraan Fizikal dan Kemahiran Kognitif, berbanding kanak-kanak lelaki. Adalah dicadangkan instrumen kesediaan belajar digunakan oleh guru di sekolah untuk mengukur kesediaan belajar kanak-kanak yang masuk ke tahun satu di sekolah, seterusnya mengasingkan pelajar mengikut penguasaan mereka dan menentukan perancangan pengajaran terhadap mereka.
format Thesis
qualification_name Doctor of Philosophy (PhD.)
qualification_level Doctorate
author Hanapi, Haslina
author_facet Hanapi, Haslina
author_sort Hanapi, Haslina
title Pembinaan Instrumen Kesediaan Belajar Awal Kanak-Kanak (Ikbak)
title_short Pembinaan Instrumen Kesediaan Belajar Awal Kanak-Kanak (Ikbak)
title_full Pembinaan Instrumen Kesediaan Belajar Awal Kanak-Kanak (Ikbak)
title_fullStr Pembinaan Instrumen Kesediaan Belajar Awal Kanak-Kanak (Ikbak)
title_full_unstemmed Pembinaan Instrumen Kesediaan Belajar Awal Kanak-Kanak (Ikbak)
title_sort pembinaan instrumen kesediaan belajar awal kanak-kanak (ikbak)
granting_institution Universiti Sains Malaysia
granting_department Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan
publishDate 2013
url http://eprints.usm.my/45084/1/Haslina%20Binti%20Hanapi24.pdf
_version_ 1747821453398507520