Faktor-Faktor Penghalang Penglibatan Pelajar Pendidikan Jarak Jauh Dalam Pembelajaran Atas Talian Di Universiti Sains Malaysia
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti halangan-halangan yang mempengaruhi pelajar PJJ dalam penglibatan mereka di dalam pembelajaran atas talian di USM. Kajian ini juga mengkaji hubungan halangan-halangan ini dengan dimensi demografi iaitu etnik, umur, pekerjaan dan bidang pengajian. Seban...
Saved in:
主要作者: | |
---|---|
格式: | Thesis |
语言: | English |
出版: |
2013
|
主题: | |
在线阅读: | http://eprints.usm.my/45208/1/Sim%20Pei%20Wah24.pdf |
标签: |
添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
|
总结: | Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti halangan-halangan yang
mempengaruhi pelajar PJJ dalam penglibatan mereka di dalam pembelajaran atas
talian di USM. Kajian ini juga mengkaji hubungan halangan-halangan ini dengan
dimensi demografi iaitu etnik, umur, pekerjaan dan bidang pengajian. Sebanyak 614
orang pelajar yang mengikuti Program PJJ Kursus Intensif iaitu dari 21 November
2008 hingga 11 Disember 2008, Sidang Akademik 2008/2009 di USM telah dipilih
sebagai sampel kajian ini. Soal selidik telah digunakan untuk mendapatkan data-data
yang berkaitan dan analisis deskriptif, analisis faktor dan analisis inferens telah
dilakukan untuk menjawab persoalan-persoalan kajian. Terdapat enam halangan
utama yang telah dikenal pasti dalam kajian ini iaitu halangan masa, halangan
interaksi sosial, halangan teknikal, halangan motivasi, halangan infrastruktur dan
halangan kemahiran pra syarat. Antara keenam-enam halangan ini, halangan masa
mencatat min yang tertinggi, diikuti halangan interaksi sosial, halangan teknikal,
halangan motivasi, halangan infrastruktur dan halangan kemahiran pra syarat. |
---|