Kecerdasan Pelbagai Dan Hubungannya Dengan Tahap Penguasaan Mata Pelajaran Geografi: Kajian Kes Di Salah Sebuah Sekolah Menengah Di Negeri Kedah

Kajian ini bertujuan mengkaji kecerdasan pelbagai yang dominan dalam kalangan pelajar sebagaimana yang dianjurkan oleh Gardner (1983) dalam teori Kecerdasan Pelbagai berhubung dengan tahap penguasaan pelajar dalam mata pelajaran Geografi. Ia juga bertujuan menganalisis kepelbagaian kecerdasan yang d...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Towonsing, Augustine
Format: Thesis
Language:English
Published: 2013
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/45741/1/Augustine%20Towonsing24.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-usm-ep.45741
record_format uketd_dc
spelling my-usm-ep.457412019-10-30T01:05:04Z Kecerdasan Pelbagai Dan Hubungannya Dengan Tahap Penguasaan Mata Pelajaran Geografi: Kajian Kes Di Salah Sebuah Sekolah Menengah Di Negeri Kedah 2013-11 Towonsing, Augustine LC5800-5808 Distance education. Kajian ini bertujuan mengkaji kecerdasan pelbagai yang dominan dalam kalangan pelajar sebagaimana yang dianjurkan oleh Gardner (1983) dalam teori Kecerdasan Pelbagai berhubung dengan tahap penguasaan pelajar dalam mata pelajaran Geografi. Ia juga bertujuan menganalisis kepelbagaian kecerdasan yang dominan dalam kalangan pelajar mengikut jantina yang dapat membantu pelajar menguasai mata pelajaran Geografi secara berkesan. Seramai 152 orang pelajar Tingkatan Satu dari Sekolah Menengah Kebangsaan Gurun, Kedah telah dipilih sebagai responden dengan menggunakan soalan soal selidik 80 item. Data yang dikumpul dianalisis melalui Statistik Deskriptif, Crosstabs Clustered Bar Charts dan Pearson r. Keputusan kajian menunjukkan terdapat lima kecerdasan yang dominan dan tiga kecerdasan yang kurang dominan dalam kalangan pelajar Geografi tanpa mengikut jantina. Walau bagaimanapun, terdapat perbezaan kecerdasan pelbagai yang dominan mengikut jantina terutama sekali bagi kecerdasan Logik-Matematik, Verbal-Linguistik dan Muzik yang lebih dominan dalam kalangan pelajar perempuan berbanding pelajar lelaki berdasarkan kenyataan dalam soal selidik yang merujuk kepada lapan bidang kecerdasan pelbagai. Dalam pada itu, didapati bahawa kepelbagaian kecerdasan pelbagai dominan dalam kalangan pelajar mengikut jantina dan tanpa mengikut jantina secara signifikan mempengaruhi tahap penguasaan mereka dalam mata pelajaran Geografi. 2013-11 Thesis http://eprints.usm.my/45741/ http://eprints.usm.my/45741/1/Augustine%20Towonsing24.pdf application/pdf en public masters Universiti Sains Malaysia Pusat Pengajian Pendidikan Jarak Jauh
institution Universiti Sains Malaysia
collection USM Institutional Repository
language English
topic LC5800-5808 Distance education.
spellingShingle LC5800-5808 Distance education.
Towonsing, Augustine
Kecerdasan Pelbagai Dan Hubungannya Dengan Tahap Penguasaan Mata Pelajaran Geografi: Kajian Kes Di Salah Sebuah Sekolah Menengah Di Negeri Kedah
description Kajian ini bertujuan mengkaji kecerdasan pelbagai yang dominan dalam kalangan pelajar sebagaimana yang dianjurkan oleh Gardner (1983) dalam teori Kecerdasan Pelbagai berhubung dengan tahap penguasaan pelajar dalam mata pelajaran Geografi. Ia juga bertujuan menganalisis kepelbagaian kecerdasan yang dominan dalam kalangan pelajar mengikut jantina yang dapat membantu pelajar menguasai mata pelajaran Geografi secara berkesan. Seramai 152 orang pelajar Tingkatan Satu dari Sekolah Menengah Kebangsaan Gurun, Kedah telah dipilih sebagai responden dengan menggunakan soalan soal selidik 80 item. Data yang dikumpul dianalisis melalui Statistik Deskriptif, Crosstabs Clustered Bar Charts dan Pearson r. Keputusan kajian menunjukkan terdapat lima kecerdasan yang dominan dan tiga kecerdasan yang kurang dominan dalam kalangan pelajar Geografi tanpa mengikut jantina. Walau bagaimanapun, terdapat perbezaan kecerdasan pelbagai yang dominan mengikut jantina terutama sekali bagi kecerdasan Logik-Matematik, Verbal-Linguistik dan Muzik yang lebih dominan dalam kalangan pelajar perempuan berbanding pelajar lelaki berdasarkan kenyataan dalam soal selidik yang merujuk kepada lapan bidang kecerdasan pelbagai. Dalam pada itu, didapati bahawa kepelbagaian kecerdasan pelbagai dominan dalam kalangan pelajar mengikut jantina dan tanpa mengikut jantina secara signifikan mempengaruhi tahap penguasaan mereka dalam mata pelajaran Geografi.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Towonsing, Augustine
author_facet Towonsing, Augustine
author_sort Towonsing, Augustine
title Kecerdasan Pelbagai Dan Hubungannya Dengan Tahap Penguasaan Mata Pelajaran Geografi: Kajian Kes Di Salah Sebuah Sekolah Menengah Di Negeri Kedah
title_short Kecerdasan Pelbagai Dan Hubungannya Dengan Tahap Penguasaan Mata Pelajaran Geografi: Kajian Kes Di Salah Sebuah Sekolah Menengah Di Negeri Kedah
title_full Kecerdasan Pelbagai Dan Hubungannya Dengan Tahap Penguasaan Mata Pelajaran Geografi: Kajian Kes Di Salah Sebuah Sekolah Menengah Di Negeri Kedah
title_fullStr Kecerdasan Pelbagai Dan Hubungannya Dengan Tahap Penguasaan Mata Pelajaran Geografi: Kajian Kes Di Salah Sebuah Sekolah Menengah Di Negeri Kedah
title_full_unstemmed Kecerdasan Pelbagai Dan Hubungannya Dengan Tahap Penguasaan Mata Pelajaran Geografi: Kajian Kes Di Salah Sebuah Sekolah Menengah Di Negeri Kedah
title_sort kecerdasan pelbagai dan hubungannya dengan tahap penguasaan mata pelajaran geografi: kajian kes di salah sebuah sekolah menengah di negeri kedah
granting_institution Universiti Sains Malaysia
granting_department Pusat Pengajian Pendidikan Jarak Jauh
publishDate 2013
url http://eprints.usm.my/45741/1/Augustine%20Towonsing24.pdf
_version_ 1747821555808731136