Pembinaan Dan Penilaian Modul Pengajaran Teknik Mewarna Cat Air Subjek Pendidikan Seni Visual Untuk Guru Bukan Opsyen

Sebahagian besar guru-guru mengajar subjek Pendidikan Seni Visual di sekolah rendah terdiri daripada mereka yang bukan opsyen. Faktor guru antara punca dikenal pasti subjek ini kurang diminati oleh murid kerana guru yang mengajar tidak berkelayakan. Kajian ini bertujuan untuk membangun dan menila...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mat Jiddin, Kasran
Format: Thesis
Language:English
Published: 2012
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/46635/1/PEMBINAAN%20DAN%20PENILAIAN%20MODUL%20PENGAJARAN-24Pages.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-usm-ep.46635
record_format uketd_dc
spelling my-usm-ep.466352020-06-29T02:15:59Z Pembinaan Dan Penilaian Modul Pengajaran Teknik Mewarna Cat Air Subjek Pendidikan Seni Visual Untuk Guru Bukan Opsyen 2012-01 Mat Jiddin, Kasran L7-991 Education (General) Sebahagian besar guru-guru mengajar subjek Pendidikan Seni Visual di sekolah rendah terdiri daripada mereka yang bukan opsyen. Faktor guru antara punca dikenal pasti subjek ini kurang diminati oleh murid kerana guru yang mengajar tidak berkelayakan. Kajian ini bertujuan untuk membangun dan menilai satu modul pengajaran dalam subjek Pendidikan Seni Visual berpandukan Model Reka Bentuk Instruksi Dick, Carey dan Carey (2009). Kajian ini turut melihat aspek teknikal kemahiran sampel kajian menghasilkan cat air menggunakan Modul Pengajaran Teknik Mewarna Cat Air (Modul PTMCA) yang dibangunkan oleh penyelidik. Matlamat kajian ini adalah untuk membentuk satu model penghasilan catan cat air bagi kegunaan guru yang tidak mempunyai latar belakang kemahiran Pendidikan Seni Visual. Kaedah QUAN-QUAL digunakan dalam kajian ini terdiri daripada alat soal selidik, borang pemerhatian, analisis dokumen dan protokol temu bual. Seramai tiga puluh (n=30) orang sampel kajian dari IPG Kampus Ipoh telah mengikuti penilaian ini. Dapatan kajian telah membentuk satu model pangajaran teknik mewarna cat air. Model dinamakan sebagai Model KLEAR berdasarkan singkatan perkataan KONSEP, LAKARAN, EKSPERIMENTASI, APLIKASI, dan REFLEKSI. Penilaian dibuat berdasarkan hasil kerja mewarna sampel kajian menggunakan piawai subjek Pendidikan Seni Visual peringkat Sijil Pelajaran Malaysia. Analisis triangulasi mendapati modul yang dibangunkan berjaya meningkatkan pencapaian sehingga 60 peratus berbanding tinjauan awal hanya 10.90 peratus. Kajian ini mendapati Modul PTMCA mudah difahami dengan baik buat mereka yang lemah dalam kemahiran teknik mewarna cat air. Kesemua penilai pakar bersetuju modul yang dibangunkan ini dapat menyumbang kepada dimensi keilmuan dalam bidang Pendididikan Seni Visual. 2012-01 Thesis http://eprints.usm.my/46635/ http://eprints.usm.my/46635/1/PEMBINAAN%20DAN%20PENILAIAN%20MODUL%20PENGAJARAN-24Pages.pdf application/pdf en public phd doctoral Universiti Sains Malaysia Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan (School of Educational Studies)
institution Universiti Sains Malaysia
collection USM Institutional Repository
language English
topic L7-991 Education (General)
spellingShingle L7-991 Education (General)
Mat Jiddin, Kasran
Pembinaan Dan Penilaian Modul Pengajaran Teknik Mewarna Cat Air Subjek Pendidikan Seni Visual Untuk Guru Bukan Opsyen
description Sebahagian besar guru-guru mengajar subjek Pendidikan Seni Visual di sekolah rendah terdiri daripada mereka yang bukan opsyen. Faktor guru antara punca dikenal pasti subjek ini kurang diminati oleh murid kerana guru yang mengajar tidak berkelayakan. Kajian ini bertujuan untuk membangun dan menilai satu modul pengajaran dalam subjek Pendidikan Seni Visual berpandukan Model Reka Bentuk Instruksi Dick, Carey dan Carey (2009). Kajian ini turut melihat aspek teknikal kemahiran sampel kajian menghasilkan cat air menggunakan Modul Pengajaran Teknik Mewarna Cat Air (Modul PTMCA) yang dibangunkan oleh penyelidik. Matlamat kajian ini adalah untuk membentuk satu model penghasilan catan cat air bagi kegunaan guru yang tidak mempunyai latar belakang kemahiran Pendidikan Seni Visual. Kaedah QUAN-QUAL digunakan dalam kajian ini terdiri daripada alat soal selidik, borang pemerhatian, analisis dokumen dan protokol temu bual. Seramai tiga puluh (n=30) orang sampel kajian dari IPG Kampus Ipoh telah mengikuti penilaian ini. Dapatan kajian telah membentuk satu model pangajaran teknik mewarna cat air. Model dinamakan sebagai Model KLEAR berdasarkan singkatan perkataan KONSEP, LAKARAN, EKSPERIMENTASI, APLIKASI, dan REFLEKSI. Penilaian dibuat berdasarkan hasil kerja mewarna sampel kajian menggunakan piawai subjek Pendidikan Seni Visual peringkat Sijil Pelajaran Malaysia. Analisis triangulasi mendapati modul yang dibangunkan berjaya meningkatkan pencapaian sehingga 60 peratus berbanding tinjauan awal hanya 10.90 peratus. Kajian ini mendapati Modul PTMCA mudah difahami dengan baik buat mereka yang lemah dalam kemahiran teknik mewarna cat air. Kesemua penilai pakar bersetuju modul yang dibangunkan ini dapat menyumbang kepada dimensi keilmuan dalam bidang Pendididikan Seni Visual.
format Thesis
qualification_name Doctor of Philosophy (PhD.)
qualification_level Doctorate
author Mat Jiddin, Kasran
author_facet Mat Jiddin, Kasran
author_sort Mat Jiddin, Kasran
title Pembinaan Dan Penilaian Modul Pengajaran Teknik Mewarna Cat Air Subjek Pendidikan Seni Visual Untuk Guru Bukan Opsyen
title_short Pembinaan Dan Penilaian Modul Pengajaran Teknik Mewarna Cat Air Subjek Pendidikan Seni Visual Untuk Guru Bukan Opsyen
title_full Pembinaan Dan Penilaian Modul Pengajaran Teknik Mewarna Cat Air Subjek Pendidikan Seni Visual Untuk Guru Bukan Opsyen
title_fullStr Pembinaan Dan Penilaian Modul Pengajaran Teknik Mewarna Cat Air Subjek Pendidikan Seni Visual Untuk Guru Bukan Opsyen
title_full_unstemmed Pembinaan Dan Penilaian Modul Pengajaran Teknik Mewarna Cat Air Subjek Pendidikan Seni Visual Untuk Guru Bukan Opsyen
title_sort pembinaan dan penilaian modul pengajaran teknik mewarna cat air subjek pendidikan seni visual untuk guru bukan opsyen
granting_institution Universiti Sains Malaysia
granting_department Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan (School of Educational Studies)
publishDate 2012
url http://eprints.usm.my/46635/1/PEMBINAAN%20DAN%20PENILAIAN%20MODUL%20PENGAJARAN-24Pages.pdf
_version_ 1747821701838667776