Penggunaan Pengetahuan Lalu Oleh Pelajar Dalam Pembelajaran Konsep Fizik Dalam Bilik Makmal.
Kajian kes ini ialah llntuk menyiasat penggunaan pengetahaun lalu bleh pelajar dalam pembelajaran konsep-konsep fizik dalam bilik makmal. Dua puluh sembilan pelajar Tingkatan empat, aliran Sains, yang mengambil Fizik sebagai satu matapelajaran, di sebuah sekolah menengah di Pulau Pinang diinterbiuk...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
1994
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.usm.my/46662/1/Chew%20Keng%20Peng.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Kajian kes ini ialah llntuk menyiasat penggunaan pengetahaun lalu bleh pelajar
dalam pembelajaran konsep-konsep fizik dalam bilik makmal. Dua puluh sembilan pelajar Tingkatan empat, aliran Sains, yang mengambil Fizik sebagai satu matapelajaran, di sebuah sekolah menengah di Pulau Pinang diinterbiukan seeara
perseorangan. Penumpuan utama kajian ini ialah untuk menentukan jenis pengetahuan
fizik lalu yang dipunyai oleh pelajar dan penggunaan pengetahuan fizik lalunya ini
semasa melaksanankan linia eksperimen tentang tajuk Tenaga Haba. Masalah dan kesulitan yang dihadapi oleh pelajar apabila mereka menggunakan pengetahuan fizik lalunya dalam ker:ia amali fizikjuga disiasat. Dua hasil utama tentang pengetahuan lalu
pelajar dalam bilik makmal diperolehi daripada analisa data verbal yang telah
dikumpulkan. Yang pertama, pengetahuan fizik lalu yang dipunyai oleh pelajar-pelaJar
boleh dibahagikan kepada dua jenis terlentu, iaitu, pengetahuan fizik lalu prosedural
dan pengetahuan fizik lalu konseptual. Basil utama yang kedlla ialah pelajar-pelajar
bolch dibahagikan kepada kepada tiga jenis kumpulan, berasakan pengetahuan fizik
lalu mereka didalam bilik makmal |
---|